مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دسته‌بندی نشده

با اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان، پویایی به کلاس و مدرسه برگردد

شهریور ۲۵, ۱۴۰۰ 286 0نظر
image_pdfimage_print

چرا طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی نمی‌شود؟

حسین ثقفی|ماجرای رتبه‌بندی که بیش از بیست سال از طرح آن می‌گذرد و عملیاتی نمی‌شود، می‌تواند ریشه‌ها و علت‌های گوناگونی داشته باشد که ما قصد داریم به این عوامل بپردازیم.

۱- نبود باور ایمانی به کارکردهای آموزش و پرورش در جامعه: ما در گفتمان زبانی از همه مسوولان کشور می‌شنویم که آموزش و پرورش تاثیر وافری در پیشرفت و سلامت روحانی جامعه دارد اما این بیشتر ذکری لسانی است که فاقد یقین قلبی است، چون اگر کسی حرفی را که باور داشته باشد، بگوید بدون تردید و فوت وقت برای به ثمر رسیدنش برنامه می‌ریزد، می‌کوشد و کار را به نتیجه می‌رساند.پس سخن از رتبه‌بندی تاکنون لقلقه زبان بوده است و امیدواریم زین پس نباشد.
۲- نگاه اقتصادگرا و دولت‌های تحصیلگرا: متاسفانه تا امروز اغلب دولت‌ها صرفا بر مبنای نفع مادی به بخش‌های مختلف چشم دوخته‌اند و نتوانسته‌اند غیر از نفت، برای کشور سرمایه‌ای دیگر متصور شوند. حال آنکه سرمایه انسانی است که سبب رسیدن به مدنیت، همدلی و شرافت می‌شود.نگاهی به اختلاس‌ها، رشوه‌ها، پرونده‌های گوناگون اقتصادی نشان می‌دهد که ایران در توجه به سرمایه انسانی به ‌شدت ضعیف عمل کرده و غرقاب نفت، چشم اندیشه دولت‌ها را چنان کور کرده است که نتوانسته‌اند افراد انسانی و نیازهای آنان را ببینند و به همین دلیل بخش اعظمی از این سرمایه به خاطر نفت، سوزانده شده است و برخی دیگر هم که عده اندکی هستند به برج و بارو دست یافته‌اند.
۳- غفلت از آثار تربیتی آموزش و پرورش: اینکه ما در آمارهای طلاق، دزدی، حبس و بزه در خاورمیانه و گاه دنیا صدرنشین باشیم، بسیار قابل تامل است. در نظر داشته باشیم که ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و این خلاف جهت رفتن جامعه از اصول اخلاقی، زنگ خطری وهمناک است. آموزش و پرورش اگر مورد توجه حاکمیت قرار گیرد، می‌تواند در اخلاق، منش و روحیات افراد انسانی چنان اثر مثبتی داشته باشد که جامعه‌ای سازنده شکل دهد و هر فرد قبل از هر چیز خود را در خدمت منافع جمع قرار دهد نه اینکه برای رسیدن به منافع فردی از هیچ نیرنگ و بی‌اخلاقی غفلت نکند.
۴- نبود ساختار علمی در آموزش و پرورش: اگر بگوییم تا امروز، آموزش و پرورش در ایران به‌طور دیمی اداره می‌شده است، گزاف نگفته‌ایم.
خوب دقت کنید که در این دهه‌ها در ابعاد تربیت نیروی انسانی و تامین معلم برای مدارس، محتوای درسی، مواد آموزشی، فضاهای مدارس، دستگاه تعلیم و تربیت کشور چگونه عمل کرده است؟ به جرات می‌توان گفت در هیچ بخشی نشان از علم و تحقیق وجود ندارد.
۵- نبود طرحی تحولی با افق کوتاه‌مدت برای آموزش و پرورش: گرچه ما سند تحول بنیادین و افق۱۴۰۴را داریم اما به واقع می‌دانیم این سند غالبا در همان مقام حرف و کاغذ باقی مانده و تحولی در تعلیم و تربیت ایجاد نکرده است. معمولا سندهای شعاری این‌گونه هستند و بیشتر رنگ ایدئولوگ دارند و چون عمیقا سعی می‌کنند که بدون هزینه پیش بروند، ناموفق هستند. تردیدی نیست که تربیت انسان‌های توانمند و خلاق نیازمند هزینه‌های متفاوت است که بخش اعظم آن مربوط به تعلیم‌دهندگان است . وقتی طرح موسوم به رتبه‌بندی بیش از بیست سال در راهروهای سیاسی کشور معطل بماند و معلمان نسبت به سایر کارمندان کشور از دریافتی کمتری برخوردار باشند، مسلم است که نمی‌توان در این نهاد، امید پیشرفت و اجرای طرح‌های گوناگون را داشت.
و اما پیشنهادات ما: باید آموزش و پرورش و هزینه‌های آن خارج از برنامه توسعه پنج ساله کشور مورد بررسی قرار گیرد و افق آن نیز نباید مدت‌دار باشد.دیگر آنکه باید برای اجرای سند تحول زمانبندی توام با هزینه در نظر گرفته شود و نهایتا اینکه در هر سال با نظرخواهی از کارشناسان و متخصصان امر میزان توفیق یا عدم توفیق طرح‌ها و برنامه‌ها سنجیده شود و برای هر کدام چاره‌اندیشی لازم صورت گیرد. اکنون آنچه لازم به نظر می‌رسد، اجرای طرح رتبه‌بندی و رساندن شأن و جایگاه معلمان در سطح اساتید دانشگاه است تا ضمن رضایتمندی حقوقی، زمینه‌هایی برای ارزیابی عملکرد او فراهم شود که بدین‌ترتیب پویایی به کلاس و مدرسه برگردد؛ در آن صورت می‌توان امید داشت که در بخش سرمایه انسانی، کشور در مسیر پیشرفت و ترقی قرار گرفته است.

منبع:روزنامه اعتماد 25 شهریور 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129704
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

On the internet Scrape Cards TV Film Slots slots online

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Queen Kong Dollars Totally free Enjoy bitcoin casino Cloudbet sign

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Gamble slot games Triple Fortune Dragon Mythic Tales: Hansel and

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Besonderes Hot Deluxe Slot erreichbar vortragen: Probe, Provision & Video

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.