مطالب

Znakomita obsługa klienta w Betonred – sprawdź nas!

Zakłady wzajemne: kluczowe zasady i strategie dla nowicjuszy

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Everything You Should Know About Daily Jackpots at Puntit Casino

A Step-by-Step Guide to Register and Play at Nine Win

  • ورود به سایت
  • عضویت
دوشنبه آذر ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
دیدگاه

انتظارات از آموزش و پرورش

شهریور ۱۴, ۱۴۰۰ 382 0نظر
image_pdfimage_print

غزل لطفی

برای بررسی این موضوع ابتدا باید ذی‌نفعان مشخص شود. ذی‌نفعان آموزش و پرورش اعم از دانش‌آموزان، اولیا و جامعه فرهنگیان هستند که هر کدام در موفقیت یا عدم رسیدن به اهداف سیستم آموزش کشور سهیم هستند.  معلمان به عنوان بازوی اجرایی نظام آموزشی بیشترین مواجهه و سهم را در عملی ساختن اهداف تعلیم و تعلم بر عهده دارند و در عین حال به جهت این سهم بزرگ، مطالباتی در راستای تلاش‌های‌شان نیز دارند.  تامین معیشت و امنیت شغلی از اولین مطالبات فرهنگیان است. همسان‌سازی حقوق فرهنگیان یکی از مواردی بود که در راستای همین امر، در طول چند سال گذشته برای دستیابی به آن فعالیت‌های صنفی بسیاری انجام شد و در نهایت در دولت قبلی به نتیجه رسید اما با تغییر دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، شاهد آن بودیم که این موضوع غیرقانونی تلقی شد و در اولین ماه سکانداری دولت جدید برای پرداخت حقوق فرهنگیان به احکام تیرماه استناد و موجب نگرانی و اعتراض جامعه فرهنگیان کشور شد که امیدواریم با بازنگری مجدد، تجدیدنظر صورت گیرد تا کمی از مشکلات معیشتی فرهنگیان مرتفع شود.  یکی دیگر از عواملی که شاهد آن هستیم، نداشتن سیستمی متمرکز برای دریافت نظرات معلمان جهت ارایه برنامه‌ها، سرفصل‌ها و تدوین کتب درسی است و در واقع مطالبه اصلی سهیم بودن مدرسین در تبیین محتوایی است که قرار است خودشان تدریس کنند و به‌ نظر می‌رسد خواسته‌ای منطقی باشد و همچنین بومی‌سازی کتب نیز در جهت بسط و گسترش فرهنگ‌های اصیل اقلیمی و جغرافیای کشور موثر خواهد بود اما تا امروز مغفول مانده است.  داشتن تشکل‌های صنفی پویا و مطالبه‌گر نیز از مطالبات همیشگی جامعه فرهنگی کشور بوده و هست. اولیا و دانش‌آموزان بزرگ‌ترین گروه اجتماعی ذی‌نفع نظام آموزش و پرورش هستند. اولین و مهم‌ترین عامل در تعامل مثبت بین متعلمین (مجموعه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان) و نظام آموزشی، اعتماد‌سازی است.  اعتمادسازی با تعامل پویا بین خانه و مدرسه به وجود می‌آید. ایجاد فضای مناسب آموزشی، آموزش کاربردی و در اولویت قرار دادن نشاط روح و جسم کودکان که تامین آن به عهده بانیان آموزش کشور است، از عواملی هستند که در اعتمادسازی تاثیری فراوان دارند.

تشریح دقیق و علت لزوم وجود انواع مدارس، تدوین برنامه‌هایی بر پایه توسعه آموزشی و ایجاد آموزش متوازن برای همه اقشار جامعه از عوامل مهم دیگر تعامل بین خانه و مدرسه هستند.  اولیا انتظار دارند در آموزش فرزند خود سهمی پویا داشته باشند و در سیاست‌های آموزشی نظرات‌شان مورد توجه قرار گیرد. از آنها به عنوان عضو انجمن اولیا و مربیان فقط در نقش تامین‌کننده برخی منابع مالی استفاده نشود.  مهم‌ترین مطالبه جامعه از نظام آموزش کشور که مستتر در کل سیستم آموزشی و هدف اصلی آن است، با سواد کردن دانش‌آموزان است.  طبق تعریف یونسکو، سواد؛ توانایی ایجاد تغییر معنی می‌شود، یعنی شخصی باسواد تلقی می‌شود که بتواند با استفاده از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند و خلاق راهکارهای جدید باشد. در حال حاضر با توجه به نظام کتاب‌محور و برپایه آموزش‌های صرفا تئوری به این مهم پرداخته نشده است. طبق این تعریف نیاز قرار گرفتن علوم کاربردی و تغییر بنیادین در نظام آموزشی کشور، باید جزو مهم‌ترین برنامه‌های وزیر آینده آموزش و پرورش باشد. منتظر می‌مانیم تا ببینیم چنین امری محقق می‌شود یا خیر .

منبع: روزنامه اعتماد 14 شهریور 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 639
  • اخبار استانها 22
  • اساسنامه - مرامنامه 5
  • اطلاعیه‌های سازمان 5
  • انتخاب سردبیر 430
  • اندیشه 157
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 5
  • تجربه معلمی 27
  • تشکل ها 11
  • تعلیم و تربیت 13
  • جلسات شورای مرکزی 6
  • دسته‌بندی نشده 139926
  • دیدگاه 1004
  • سازمان 3
  • سازمان 24
  • کتاب 10
  • گزارش 328
  • گفتگو 320
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 2
  • واحد اجتماعی 2
  • واحد پژوهش ونوآوری 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 3
  • واحد جوانان و دانشجویی 1
  • واحد حقوقی 1
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 3
  • واحد طرح وبرنامه 4
  • واحد مالی پشتیبانی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 238

آخرین مطالب

Betway Casino Remark, Welcome Incentive, Promo Code & 100 percent

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Real time casino games run using one device, in order

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

Vergleiche nachfolgende Spielautomaten dazzling diamonds besten 5 Casinos qua Provision

آذر ۲۴, ۱۴۰۴

There’s a plain and easy 200% invited bonus as much

آذر ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.