مطالب

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

صندوق ذخیره باید تحت مدیریت و نظارت اعضا باشد/نظارت حراستی و امنیتی و اطلاعاتی مغایر با اساسنامه است

راند دوم در رم

راند اول دیپلماسی

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه خرداد ۲۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
انتخاب سردبیر گفتگو

هشدار علی تفکری دبیرشورای مرکزی سازمان معلمان ایران به پیامدهای طولانی شدن آموزش غیرحضوری در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا

شهریور ۱۱, ۱۴۰۰ 332 0نظر
image_pdfimage_print

زنگ خطر بحران آموزشی با کیفیت پایین آموزش‌های مجازی

زنگ خطر بحران آموزشی با کیفیت پایین آموزش‌های مجازی

یک مدیر مدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با طرح این پرسش که «اکنون در موج پنجم کرونا، آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟» گفت: کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحران آموزشی را در کشور به صدا درآورده است.

علی تفکری در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: نقش آموزش و پرورش در روند توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است. بر این مبنا، مدرسه به عنوان قلب تپنده و عنصر کلیدی نظام آموزشی، باید زمینه رشد فکری و اخلاقی جامعه را فراهم کند.

وی افزود: هرگونه آسیبی به این نهاد انسان ساز می تواند موجب زیان جامعه و توقف توسعه پایدار شود. این در حالی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر حق تربیت مدرسه ای تاکید شده است.

 

نسخه‌ای که متولیان برای آموزش در دوران کرونا پیچیدند عملکرد چندان مطلوبی نداشته

 

این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه طی دو سال گذشته، ظهور و پیشروی همه‌گیری جهانی کرونا به‌ گونه‌ای محسوس، بر شکل‌بندی نظام های آموزشی جهان تأثیر گذاشته است عنوان کرد: در  حالی که تجارب موفق نظام های آموزشی کشورهای مختلف در مواجهه و مقابله با این بیماری و همچنین تمهیدات و ابتکارات اتخاذ شده در این حوزه، می توانست برای نظام آموزشی ما مفید و آموزنده باشد؛ اما متولیان آموزش و پرورش کشور در تصمیم گیری و سیاست گذاری دوران کرونا، با فاصله گرفتن از واقعیت های موجود و پیچیدن نسخه ای واحد برای مدارس کشور، در حوزه آموزش مجازی عملکرد چندان مطلوبی نداشته اند.

تفکری افزود: با وجود تمام پیشران ها و جذابیت هایی که آموزش های مجازی دارد، موانع و چالش هایی نظیر شکاف دیجیتالی طبقاتی، سنگین بودن هزینه های اینترنت برای بسیاری از خانواده ها، قطع و وصل پیاپی اینترنت، پهنای ضعیف باند معطوف به اپلیکیشن شاد، عدم وجود تعامل کافی و چهره به چهره، دشوار بودن سنجش یادگیری و… بیانگر این حقیقت است که هنوز برای آموزش مجازی صرف، آمادگی کافی و زیرساخت های لازم در کشور وجود ندارد.

 

عملکرد تحصیلی پایین دانش‌آموزان ایرانی از میانگین‌های بین‌المللی

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس یافته های علمی، تعطیلی طولانی مدت و گسترده مدارس، خسارت های جبران ناپذیری مانند آسیب های روانی و جسمی، افت تحصیلی و بازماندن دانش آموزان از تحصیل را در پی داشته است گفت: از سوی دیگر نتایج دو سنجش بین‌المللی تیمز و پرلز ۲۰۱۹ – که سواد خواندن و نوشتن و ریاضیات و علوم را در دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی بررسی می‌کند – گواه بر این است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی از میانگین بین‌المللی بسیار پایین‌ تر است.

این مدیرمدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: بررسی این نتایج با وجود کیفیت پایین آموزش مجازی، زنگ خطر بحران آموزشی را در کشور به صدا درآورده است. اکنون در موج پنجم کرونا، این پرسش مطرح است که آیا در مجموعه آموزش و پرورش این آمادگی وجود دارد تا با بازگشایی دوباره مدارس، هم سلامت روح و جسم دانش آموزان و هم آموزش و تربیت آنها مورد توجه جدی قرار گیرد؟ و آیا اساسا ﺗﺪاوم ﺣﯿﺎت ﻣﺪرﺳﻪ با وجود ﻫﻤﻪ‌گیری کرونا میسر خواهد بود؟ این ها سوالاتی است که فضای جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

فعالیت مدارس از نظر اجرایی، نیازمند فراهم شدن شرایط و استلزاماتی است

 

تفکری تصریح کرد: تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس مستلزم آن است که مسئولین امر، ضمن تبیین درست و دقیق نحوه بازگشایی برای جامعه نگران، با بررسی مزایای آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی در مقابل مخاطرات مرتبط با بازگشایی مدارس، بهترین راه حل را برای حمایت از یادگیری و حفاظت از سلامت دانش آموزان اتخاذ کنند. بی تردید استمرار فعالیت مدارس از نظر اجرایی، نیازمند فراهم شدن شرایط و استلزاماتی است که مسئولیت آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش از سطح ستاد تا مدرسه است.

وی افزود: حال باید دید وزارت آموزش و پرورش که ظاهرا سال تحصیلی جدید را بدون وزیر آغاز خواهد کرد، آیا قادر خواهد بود تا با فراهم کردن شرایط امن آموزش حضوری و تضمین سلامتی کودکان و نوجوانان، علاوه بر کاهش و جبران خسارت ها و زیان های وارده به پیکر نظام آموزشی کشور، تا حدی از ایجاد بحران‌های تازه آموزشی و تربیتی جلوگیری کند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا 10 شهریور 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 637
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 3
  • انتخاب سردبیر 423
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 11
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 101
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 22
  • کتاب 10
  • گزارش 325
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • یادداشت 234

آخرین مطالب

Deretan Dewa dan Entitas yang Dikaitkan Pada Bencana Alam

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Medusa Perempuan dengan Rambut Ular

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Asal Usul Dewa Ares

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴

Batara Guru Raja Tiga Dunia

خرداد ۲۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.