مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
انتخاب سردبیر دیدگاه

وزیر پیشنهادی و پولی‌سازی آموزش

مرداد ۳۱, ۱۴۰۰ 303 0نظر
image_pdfimage_print

محمدرضا نیک‌نژاد

در فضای مجازی نماهنگی پخش شد که در آن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌گوید: «از نگاه حاکمیت، هوشمندانه‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، رفتن به مدلِ تسهیل‌گری و تنظیم‌گری است … می‌توانیم این همه ساختار و تشکیلات آموزش و پرورش و این همه حقوق دادنِ به معلمان که تازه آخرش هم نمی‌دانیم که کیفیت‌شان چه جوری است! را‌ برداریم و سهم فرزندان از (بودجه) آموزش و پرورش را به خانواده بدهیم اما دیسیپلین هزینه کردنِ آن را کنترل کنیم. آن کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت دارند سرویس می‌دهند را رصد کنیم که چه کاری انجام می‌دهند و تاییدشان کنیم و کمک‌شان کنیم تا رشد کنند.»
این نماهنگ در فضای مجازی سر و صدای فراوانی پدید آورد؛ به ویژه بخشی که از حقوق معلمان سخن رفت و کیفیت کارشان! اما این یادداشت می‌خواهد تحلیل بیشتری بر این دیدگاه داشته باشد و ریشه و تا اندازه‌ای پیامد آن را بشکافد؛ گرچه بخش پایانی سخنان باغگلی اشاره ضمنی به برون‌سپاری خدمات آموزشی هم دارد و نقد آن که گونه‌ای دیگر از خصوصی‌سازی آموزشی است، یادداشت دیگری را می‌طلبد.
نخستین‌بار طرحِ پرداختِ پول، بُن یا کوپن‌های آموزشی را میلتون فریدمن، اقتصاد‌دان نئولیبرال امریکایی در کتاب «سرمایه‌داری و آزادی» مطرح کرد. فریدمن در این کتاب که بنیادش بازارِ آزاد است تاکید می‌کند که چون آموزش «آثار همجواری» دارد و آموزش دیدن یا ندیدن، می‌تواند پیامدهایی برای جامعه داشته باشد، دولت باید سهمِ هر نوآموز از بودجه را به شکل بن‌های آموزشی به خانواده بدهد و خود کنار بایستد. از دل این نظریه، مدرسه‌های کوپنی یا بُنی (voucher schools) بیرون آمد که برخی سیاستمداران امریکایی در دوره‌ای به‌شدت از آن پشتیبانی کرده و در برخی ایالت‌ها و به شکلی محدود به اجرا درآمد. این دیدگاه گرچه در امریکا بُرد چندانی نیافت اما به یاری فریدمن و شماری از شاگردانش، در شیلی و در دوران پینوشه اجرا شد و اکنون درصد بالایی از مدرسه‌های این کشور، مدرسه‌های بُنی هستند. مدرسه‌های بُنی همزاد با طرحِ «گزینش مدرسه»اند که در آن دولت سهم نوآموز از بودجه آموزشی را به خانواده می‌دهد و خانواده هم با اختیار و آزادی مدرسه مناسبی برای فرزندش را برگزیده و به ظاهر نه سیخ دولت می‌سوزد و نه کباب مردم!
در تقسیم‌بندی‌های جهانی، مدرسه‌های بُنی از مدرسه‌های پولی به شمار می‌آیند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در نهایت بار اصلی آموزش بر دوش خانواده می‌افتد و بودجه‌های مدرسه‌های دولتی که اداره آنها از وظیفه‌های ذاتی دولت است را کاهش می‌دهد؛ رقابت که در آموزش عاملی به‌شدت آسیب‌زاست را میان مدرسه‌ها، خانواده‌ها و دانش‌آموزان دامن می‌زند؛ هدف‌های آموزشی که بخش مهمی از آنها پرورش شهروندان خوب است را محدود به نمره و معدل و سنجه‌های کمّی کرده و آزمون‌های استانداردشده آسیب‌زا را گسترش می‌دهد؛ در ادامه گسترشِ رقابت بر سر مدرسه‌های خوب و خوشنام! مدرسه‌های ضعیف و عموما دولتی در مناطق محروم را ضعیف نگه می‌دارد و مدرسه‌ها با کارایی کمّی بالا را، به دلیل جذب پولِ بیشتر، قدرتمندتر می‌کند و در نهایت بچه‌های خانواده‌هایی که پول کافی برای پشتیبانی‌های بیشتر از فرزندانِ خود را دارند گوی رقابت را می‌ربایند و شکاف آموزشی و به دنبال آن طبقاتی، ژرف‌تر و ژرف‌تر می‌شود و این یعنی گسترش بیشتر بی‌عدالتی آموزشی.
از دیگر سو در برآوردهای جهانی، مدرسه‌های بُنی برتری ثابت‌شده‌ای نسبت به دیگر مدرسه‌ها ندارند؛ برای نمونه شیلی در آزمون‌های جهانی مانند پیزا و پرلز برتری ویژه‌ای ندارد. در همین پیوند مارک تاکر، رییس مرکز غیرانتفاعی ملی آموزش و اقتصاد، در یادداشتی که زنده‌یاد «مهدی بهلولی» آن را ترجمه کرده است، می‌گوید: «اگر شما به دنبال راهی برای ایجاد یک سامانه آموزشی هستید که در آن همه دانش‌آموزان در سطح بالاتری عمل کنند و شکاف میان دانش‌آموزان با بهترین عملکرد و دانش‌آموزان پایین‌تر، کاهش یابد باید بدانید که هیچ گواهی در هیچ کجایی از جهان وجود ندارد که امکان گزینش مدرسه از سوی پدران و  مادران چنین چیزی به شما بدهد.»
خب! گرچه باغگلی در واکنش‌های رسانه‌ای پس از انتشار نماهنگ از موضع خود کوتاه آمد اما طرح این موضوع به تنهایی کافی است تا بخشی از ذی‌نفعان آموزش نگران آن باشند؛ چراکه ما خاطره خوبی از واژه «یارانه» و پیامدهای آن نداریم و اکنون ایشان نیامده از «یارانه آموزشی» سخن می‌گویند! از دیگر سو، پولی‌سازی آموزش و گسترش مدرسه‌های پولی، سال‌هاست که اتهام جناح جناب باغگلی به رقیب سیاسی است. طرح این‌گونه دیدگاه‌ها افزون بر اینکه خلافِ شعار رییس دولت سیزدهم است و این مثل قسم و خروس را به ذهن می‌آورد! از این گذشته سری را که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند! جناب باغگلی آموزش و پرورش آن قدر گرفتاری‌های ریز و درشت و پیدا و پنهان دارد که طرح و اجرای این‌گونه دیدگاه‌ها جز آنکه شما و رییس‌تان را به دردسر بیندازد هیچ سود دیگری ندارد؛ آن هم طرحِ دیدگاه‌های چهره‌ای شناخته‌شده‌ همچون میلتون فریدمن.

منبع: روزنامه اعتماد 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129701
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Gamble slot games Triple Fortune Dragon Mythic Tales: Hansel and

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Besonderes Hot Deluxe Slot erreichbar vortragen: Probe, Provision & Video

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Forest Heart Megaways Position Comment Play slot machines multiple 25

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Video poker from the 50 free spins on Elementals no

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.