مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 داستان تراژیک تفکر فلسفی ما
دیدگاه

داستان تراژیک تفکر فلسفی ما

مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ 314 0نظر
image_pdfimage_print

به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی

محمد زارع شیرین کندی

«قلندر و قلعه» را ورق می‌زدم، نگاه می‌کردم و قصد مطالعه آن را نداشتم اما نثر زنده، نیکو، شیوا، روان و جذاب استاد دکتر یحیی یثربی تا آخرین صفحه مرا با خود برد. نویسنده تمام ذوق و قریحه ادبی و دانش فلسفی‌اش را به کار بسته تا متنی جاندار و زیبا و اثربخش در پیش چشم خواننده بگذارد. «قلندر و قلعه» در نوع خود اثری است نو و برجسته و فاخر و محصولِ خلاقیت و همت. در این متن، فصاحت و بلاغت کاملا هویداست. یثربی این کتاب را ادیبانه و شاعرانه نوشته است (جهت اطلاع عرض می‌کنم که یثربی شعر هم می‌گوید). سرآغاز هر بخش و قطعه از کتاب، به اقتضای مقام و موضوع سخن، با اشعار نغزی از شاعران دوره‌های مختلف آراسته شده است. کتاب، در واقع، وصف حالِ فلسفی و عرفانی شهاب‌الدین یحیی سهروردی و تغییرات و تحولات و سوانح حیات آفاقی و انفسی او از زمان طفولیت تا شهادتش است.

سقراطی دیگر
در تذکره‌ها از سهروردی عمدتا با عنوان «شیخ شهید»، «شهید راه حقیقت» و «سقراطی دیگر» یاد می‌شود، اگرچه دشمنان او «شیخ مقتول» می‌خوانندش.
آنچه در کتاب بیشتر جلوه‌گر است تحصیل علوم عقلی و رسمی در کنارِ پرداختن به دل و دیانت و باطن به عنوان دو بال برای پرواز در آسمان عشق، در مراحل مختلف زندگی سهروردی، است. سهروردی از آغاز شیفته و دلبسته سیر و سلوک و خودسازی و رهایی و آزادی از تعلقات و عاشق پرواز بود. فلسفه مشایی سنتی و علوم خشک و بی‌حاصلِ مدارس آن روزگار ذهن جوینده او را راضی و قانع و روح تشنه‌اش را سیراب نمی‌کرد. او در سیر آفاقی خویش در آتشکده شیز با معنای نور و روشنایی و مغ و مغان و آتش و سیندخت و بندهش در آیین ایرانیان باستان آشنا شد و آنها را با باورهای اسلامی خویش کاملا سازگار یافت. در حکمت اشراق سهروردی، فلسفه افلاطون و افلاطونیان و مبانی حکمی زرتشتی و تفسیر او از اصول دین اسلام و عرفان بزرگانی همچون بایزید بسطامی و سهل تستری به نحو هنرمندانه‌ای درهم آمیخته است.
شاید بتوان گفت که سهروردی از یک‌سو همانند متفکران پیشاسقراطی یونان باستان به نور هستی، ناپوشیدگی، گشودگی، روشنایی و روشنیگاه می‌اندیشد و حقیقتِ وجود را ناپوشیدگی و روشنایی می‌داند و از دیگر سو مانند عارفان ایرانی و هندی به ژرفای درون جان می‌نگرد و برای رهایی از زندان دنیا و تن، ریاضت‌های سنگین و روزه‌های پیوسته و مناجات و عبادات دشوار را متحمل می‌شود. موضوع اصلی همه خواب‌ها و رویاهای او از زمان طفولیت تا بزرگسالی چیزی نیست جز پرواز. احوال روحی او عبارت است از تامل، تفکر، درون‌نگری، گریز از مردم، گریه، خلسه، نیایش، عروج و معراج. نظاره بر آسمان‌ها و گشودگی و گستردگی نامتناهی آنها و خیره شدن به ستاره‌ها و در یک کلمه، نگریستن به بالاها و اندیشه پرواز کار هر روزینه سهروردی بود. او بر اثر تجربه و ممارست فراوان بارها خلع بدن کرد و از بدنش جدا شد. شرق و اشراق و نور و حیات و حقیقت معنوی اصطلاحات اصلی تفکر فلسفی او هستند.

می‌خواست مستقل بیندیشد
«قلعه و قلعه» داستان متفکری است که در یکی از اعصار غمزده و خفقان‌آور این سرزمین، بعد از فتنه غزالی و هیاهو و جنجال و غوغایی که بر ضد فلسفه برانگیخت، می‌خواهد بیندیشد. او در دوره پیش از مدرن و در فضای خاص آن زمان می‌خواست به نحو مستقل بیندیشد.
«استقلال» و آزادی سهروردی در اندیشیدن با استقلال و آزادی در اندیشیدن در دوره مدرن متفاوت است. پرسیدن و اندیشیدن در عصر مدرن به معنای «نقد» (کریتیک) است. «نقد» دوره مدرن بر خودآگاهی و خودبنیادی و خود موضوعی بشر مبتنی است اما پرسش‌ها و اندیشیدن‌های پیش از مدرن، از جمله استقلال‌جویی‌های سهروردی، بر اندیشه هستی و روشنایی آن استوار بود و هنوز انسان و عقل او به دائر مدار موجودات و سرور آنها بدل نگشته بود. به هر حال، سهروردی در یکی از اعصار تاریک این دیار به نور و روشنی فکر می‌کرد. در زندگی فلسفی شیخ اشراق که از سر تا پایش مصیبت و اندوه می‌بارد تقریبا تمام معلمان و استادانش او را به تقلید و تبعیت فرا می‌خوانند و هیچ کدام پرسیدن‌ها و اندیشیدن‌های او را تاب نمی‌آورند.
این وضع از بحران و انحطاطی حکایت می‌کند که حوالت تاریخ ما در آن سده‌ها بوده است.کسی نگوید، نپرسد، نسنجد و فکر نکند، زیرا همه حقیقت را پیشینیان گفته‌اند: «علمای شهر همانند طبقه عوام، کوتاه بین و تنک مایه‌اند. آثار پیشینیان را چون ورد و ذکر تکرار می‌کنند. با هر گونه حرکت و ابداعی سخت مخالفند. همه جا دعوت به تسلیم و قبول است و همه کس را به سکوت و انقیاد نصیحت می‌کنند.» (ص ۶۴)
سهروردی به جرمِ جور دیگر دیدن و به نحو مستقل اندیشیدن مغضوبِ ظاهر بینان خودخواه و قشریون خودشیفته قرار می‌گیرد و درنهایت جانش را در همین راه فدا می‌کند. در «قلندر و قلعه» سرگذشت تراژیک تفکر فلسفی مابه گونه رسا و بسنده به بیان درآمده است.
در این داستان، متفکر ما تنها و غریب است و آواره کوه و بیابان. او در همه جا، از سهرورد و اصفهان و مراغه گرفته تا شام و حلب، به دنبال گمشده‌اش می‌گردد و همواره از تاریک‌اندیشان و بیماردلان فرار می‌کند و خودخواسته به دورترها و دورترها می‌کوچد تا اینکه درنهایت به دست جهالت و تحجر و جمودِ زمان از پا درمی‌آید. مدعیان علوم دینی در زمان سهروردی نه یک بار در عمرشان در ذات و اصل مذهب تعقل و تعمق کرده بودند و نه اساسا درد دین داشتند. مساله اصلی آن جماعت صرفا ارتزاق از راه دین، ابزار کردن دیانت برای کسب جاه و نام و مقام بود.

هم فیلسوف و هم جوان
«قلندر و قلعه»، به یک معنا، شرح و وصف سرگذشت و سرنوشت تراژیک تفکر فلسفی در سرزمین ماست. این داستان و همه دیگر زندگینامه‌های فیلسوفان ما حاکی از آن است که هر خاکی برای ریشه دواندن هر درختی مناسب نیست. درخت تفکر فلسفی در خاک آزادی ریشه می‌دواند و بیشترین تضاد را با تعصب و سخت‌گیری و تنگ نظری دارد. هر چه باشد، حیات فکری و فلسفی سهروردی نشان می‌دهد که تاریخ این خاک و زمین، دست‌کم در سده‌ای که او می‌زیست، با سخن تازه و اندیشه نو فلسفی چندان بر سر مهر نبوده است. سهروردی متفکری آزاده و دلیر بود. او فیلسوف و عارفی بسیار جوان بود که جوانمرگ شد؛ قدر مسلم این است که تاریخ ما هم فیلسوفش را کشته است و هم جوانش را. مهم نیست که او در کجا و در کدام شهر به قتل رسیده است.
در پایان این وجیزه، شاید بد نباشد خاطره‌ای را از استاد دکتر یثربی در اینجا نقل کنم: سال‌ها پیش در زیر آسمانی که چندان از آسمان سهرورد دور نبود، دکتر یثربی برای ما جوانان بیست ساله حکمه‌الاشراق درس می‌داد، شور و حال استاد و دانش عمیق و وسیع ایشان در شرح و بیانِ مطالب عالی و مقاصد بلند حکمه‌الاشراق و آموزش آنها به ما زایدالوصف بود. من به حکمت اشراق سخت علاقه‌مند شدم.
«درس معلم ار بود زمزمه محبتی / جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را» دکتر یثربی در مقام آموزگار مسلط به فلسفه اسلامی و منتقد تیزبینِ ملاصدرا شخصیتی قابل تمجید و شایان تحسین است. کسانی که مدام درباره نقد تاریخ و سنت گذشته داد سخن می‌دهند، شاید نتوانند یک صفحه از «اسفار» را درست بخوانند و بفهمند، چه رسد به اینکه آن را نقد کنند. دکتر یثربی کتاب‌هایی مانند «اسفار» و «اشارات» و «نجات» را هم خوب می‌فهمد و هم توش و توانِ نقد محتوای آنها را داراست.


«قلندر و قلعه»، به یک معنا، شرح و وصف سرگذشت و سرنوشت تراژیک تفکر فلسفی در سرزمین ماست. این داستان و همه دیگر زندگینامه‌های فیلسوفان ما حاکی از آن است که هر خاکی برای ریشه دواندن هر درختی مناسب نیست. درخت تفکر فلسفی در خاک آزادی ریشه می‌دواند و بیشترین تضاد را با تعصب و سخت‌گیری و تنگ نظری دارد. هر چه باشد، حیات فکری و فلسفی سهروردی نشان می‌دهد که تاریخ این خاک و زمین، دست‌کم در سده‌ای که او می‌زیست، با سخن تازه و اندیشه نو فلسفی چندان بر سر مهر نبوده است.

منبع:روزنامه اعتماد 11 مرداد 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130405
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Prolonged Today las vegas slot sites just: $1 deposits to

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Navigating the enjoyment Reasonable of Casinos on the internet free

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

The brand new Heart of one’s Inca 150 chances Mayan

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

The center of one’s european roulette online free websites

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.