مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 اساسی ترین مسئله از نظرگاه تولستوی
دیدگاه

اساسی ترین مسئله از نظرگاه تولستوی

تیر ۲۶, ۱۴۰۰ 337 0نظر
image_pdfimage_print

محمدصادق ذاکری

#اختصاصی سخن معلم

در پایان فیلمی که از یکی از آثار لئو تولستوی یعنی جنگ و صلح ساخته شده است، چنین مطلبی می درخشد:
” اساسی ترین و نیز سخت ترین مسئله دوست داشتن زندگی است؛ دوست داشتن زندگی حتی وقتی که رنج می بریم. زیرا زندگی همه چیز است. زندگی، خداست و دوست داشتن زندگی به معنی دوست داشتن خداوند است.”
حال پرسش این است که چرا اساسی ترین مسئله، دوست داشتن زندگی است؟
برای نزدیک شدن به پاسخ چنین پرسشی نیازمند پژوهش هستیم و حرف اول و وسط و آخر در این عرصه نیازمند واکاوی ژرف زندگی از نظرگاه های اندیشمندان بزرگ و عقول فحول هستیم و این جانب اندک مطالعات و اندک تر تجربه ی زیسته ام را با شما مخاطب گرامی به اشتراک می گذارم و امیدوارم از بررسی و نقد هوشمندانه بی نصیب نمانم.
می توان گفت در دنیای امروز که سلامت همه جانبه برای بشریت اهمیت پیدا کرده است و تا حدودی بشر از خواب چندین هزار ساله بیدار شده و به قول هربرت اسپنسر چون گذشته نسبت به مسائل زندگی خود به نسبت معکوس اهمیت نمی دهد– به مسائل بی اهمیت کمتر اهمیت می هد.– و در صدد است قدر لحظه لحظه زندگی خود را بداند، دو پارادایم مطرح شده است:
پارادایم نخست« معنای زندگی» است. همان طور که می دانیم عده ای از اندیشمندان معنای واقعی زندگی را در فرهیختگی می دانند و بر این باورند انسان ها تا پایان زندگی خود وام دار دوره ی عمومی تحصیلات خود هستند؛ چرا که زندگی اجتماعی حقیقی انسان با دوره ی آموزش عمومی آغاز می شود.
به اختصار می توان پارادایم معنای زندگی را چنین تبیین کرد:
در دنیای بسیار پیچیده ی کنونی در موقعیت هایی که دچار چالش می شویم و یا در موقعیت هایی که با دشواری ارتباطی مواجه می شویم– مثلاً در معرض توهین قرار می گیریم.– و یا موقعیت هایی که برای ما استرس زا هستند، چه کنیم تا استرس و تنش کاهش یابد؟
یک راه حل اساسی در چنین موقعیت هایی می تواند چنین باشد که شما و من به معنای کار خود بیندیشیم و پیگیر کار خود باشیم و با خود بگوییم به خاطر معنای کارمان و مسئولیتی که برای خود قائل هستیم، نه تنها توهین، بلکه بالاتر از آن را هم تحمل می کنیم.
گفتنی است وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم، نزد پیشینیان کمتر با کلمه راهگشای نمی دانم روبه رو می شویم و گاه اشخاصی که تصور کرده اند معنا را فقط خودشان پیدا کرده اند، در اجرایی کردن معنای مورد نظر خود اصرار ورزیده اند و به خشونت نیز متوسل شده اند.
با اندکی دقت و تامل متوجه می شویم با نگرش معنای زندگی، از آنجایی که ما در دنیای ممکنات زندگی می کنیم با اندیشیدن به معنای زندگی و پیگیری کار خود، برای کنترل تنش ایجاد شده مقداری انرژی و وقت از انسان گرفته می شود.
حال اگر به این جابجایی انرژی ها بیشتر تامل کنیم، پارادایم دیگر یعنی« شور زندگی» مطرح می شود.
در پارادایم شور زندگی با خود می گوییم ما همواره پرشور زندگی خواهیم کرد و می دانیم تنش هایی نیز سر راه ما قرار خواهد گرفت. اما بر خلاف پارادایم معنای زندگی– با مسامحه می توان گفت دیدمان معنای زندگی–که به کنترل استرس ها می انجامید، در پارادایم شور زندگی، استرس ها حتی هیجان بخش و محرک زندگی بیشتر می شوند و رود زندگی آنچنان جاری است که غصه های خرد را نادیده گرفته و سرمست زندگی می شویم.
با چنین نگرشی راهی را خواهیم رفت که راه شناسایی است و به ایده های روشنی می رسیم و برخورداری از یک منبع کنترل درونی نصیب ما می شود، که از سویی قدر لحظه لحظه زندگی را خواهیم دانست و از سوی دیگر برای اجرایی شدن چنین ایده ای به سراغ تمرین مستمر در کارگاه های یادگیری خواهیم رفت تا چنین ایده ای– از جمله با الهام از سخن تولستوی بفهمیم ادعاهای واهی راهگشا نیست، بلکه سزاوار است زندگی را برای خود و دیگران سهل کنیم.– را با سایر شهروندان به اشتراک گذاریم.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129913
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Piggy Riches Slot NetEnt Play Club casino money transfer Review

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Kasino Provision bloß Einzahlung 2025: Neu & Echtgeld

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Enchanted Unicorn: Book of Ra Deluxe 10 slot free spins

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Pharaoh’s Tomb Lottery coins away from egypt bonus slot Sparta

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.