مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 فضیلت فهمیدن نفهمیدن
دیدگاه

فضیلت فهمیدن نفهمیدن

تیر ۱۸, ۱۴۰۰ 365 0نظر
image_pdfimage_print

محمد صادق ذاکری

می توان گفت بزرگ ترین کشف در این جهان این است که بفهمیم مغز انسان و برخی جانداران چگونه کار می کند!
یکی از ویژگی های غالب ما انسان ها این است که معمولاً می فهمیم که می فهمیم، اما به ندرت می فهمیم که نمی فهمیم. از این رو، شاید نخستین گام در شناخت پدیده ها این باشد که بفهمیم در فهمیدن نقص داریم و فهم نقصان ما در فهمیدن، نقطه ی عزیمت بسیار راهگشایی در شناخت پدیده ها و امور است.سزاوار است از چنین فضیلتی بی نصیب نمانیم.

در زندگی برخی پدیده ها و امور را با اندکی فکر کردن به سادگی می فهمیم. اما برای فهمیدن برخی دیگر به شدت محتاج آنیم که بیشتر و بیشتر فکر کنیم. حتی فهمیدن برخی امور و پدیده ها آنچنان دشوار است– از جمله شناخت خود که به اعتباری ضروری تر از شناخت سایر پدیده هاست.– که نیازمندیم به سراغ متفکران بزرگ و فیلسوفان فحول رویم و به قول ویل دورانت(۱۹۸۱-۱۸۸۵)، «وقت خود را با ائمه و شهدای فکر سپری کنیم». از این رو، برخی که معتقدند رشته ی فلسفه صرفاً برای ارضای حس کنجکاوی است، شاید و شاید از این مهم غفلت ورزیده اند که کمینه کار فلسفه فراگیری فکر کردن دقیق و درست است به خصوص فلسفه ای که با زندگی خودمان و شهروندان ما پیوند دارد و ما را از افتادن در ورطه ی نسبی گرایی افراطی و نیست انگاری تا حدودی مصون می سازد.
با توجه به عنوان این یادداشت سزاوار است یادی از ویلهم دیلتای- دیلتی-(۱۹۱۱-۱۸۳۳) کنیم که با صراحت فرموده است:« علوم انسانی، فهمیدنی هستند و نه توضیح دادنی.» چرا که در عرصه علوم انسانی آن چه اهمیت اساسی دارد، مفهوم های زیر است:
پویایی، تحول، انگیزه، مقصود، غایت و به ویژه مفهوم هایی که با ارزش و معنا سروکار دارند، یعنی مفهوم هایی که در پیوند با زندگانی و جنبه های گوناگون آن هستند.
فهمیدن از نظرگاه دیلتای همانا دریافت معناست که آن نیز تنها بر اساس تجربه زندگانی، دریافتنی است.
اکنون پرسش این است که آیا نظام یادگیری برخی جامعه ها با توجه به پویایی واقعیت ها، انگیزه ی کافی در درونیان این نظام یادگیری ایجاد می کند تا بفهمیم مردم چه هستند؛ چه می خواهند و چگونه می توان با توجه به تئوری ها و بینش لازم، زندگی بهتری از طریق نظام یادگیری برای آنها رقم زد؟
بفهمیم فهمیدن به مثابه روشی است که در سراسر واکاوی های انسانی به کار می رود و همه ی جنبه های آن ها را به یکدیگر پیوند می دهد.

#اختصاصی سخن معلم

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130050
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Verbunden Casino beste Schätzung: Test & Vergleich 30+ boche Casinos

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Beste Bitcoin Casinos 2025: Testsieger, Erlaubnis & Kollationieren

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Bitcoin Spielsaal Vergleich: beste BTC Casinos 2025

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Online Kasino Testberichte Bewertungen ausfindig machen & gegenüberstellen

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.