مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
جمعه آذر ۱۴, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
 پاسخ سازمان سنجش به گلایه‌ها در مورد سوالات ریاضی کنکور
اخبار

پاسخ سازمان سنجش به گلایه‌ها در مورد سوالات ریاضی کنکور

تیر ۱۸, ۱۴۰۰ 643 0نظر
image_pdfimage_print

سند بیاورید

گروه اجتماعی| معلم ریاضیات گسسته ساکن تهران یکی، دو نمونه از سوالات ریاضی کنکورهای ریاضی و تجربی را در صفحه توییترش به اشتراک گذاشته. همه وقت دارند تا سر فرصت به سوالات جواب بدهند و بعد مقایسه کنند که آیا داوطلبان کنکور در زمان محدود آزمون چگونه قرار بوده پاسخی برای این سوال‌ها داشته باشند. خودش در مورد سوال مربوط به گروه آزمایشی ریاضی نوشته که به نظرش جواب درست در گزینه‌ها نیست و در مورد سوالی که در کنکور تجربی آمده به طنز نوشته است: «هر کی سر کنکور و تو زمان این سوال رو حل کرده، لطف کنه خودش رو معرفی کنه، من جلوش سجده کنم!» ماجرای سوالات پیچیده و به قول برخی ناصحیح و به قول برخی دیگر خارج از منابع درسی رسمی دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد. روز سه‌شنبه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی به سازمان سنجش نامه گلایه‌آمیز زد و خواستار حذف سوالات نامعتبر شد، روز گذشته سازمان سنجش جواب داد و گفت آن نامعتبرهایی که می‌گویید را نشان دهید. «هیچ‌کدام از سوالات کنکور ۱۴۰۰ خارج از محتوای کتاب‌های درسی نبود و همه سوالات از سرفصل‌های کتاب‌هایی که وزارت آموزش و پرورش مصوب کرده و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود، طراحی شدند.» این پاسخ فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش به معترضان سوالات بود که در مصاحبه‌اش با ایسنا به میان آمد. او همچنین در پاسخ به نامه گلایه‌آمیزی که به دست سازمان سنجش رسیده بود، گفت: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش اعلام کند کدام سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از اهداف تعیین‌شده و سرفصل اعلام‌شده طراحی شده است تا ما بتوانیم این موارد و مستندات را در سازمان سنجش آموزش کشور بررسی کنیم.» این پاسخ یک روز پس از نامه حسن ملکی، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی خطاب به ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش مطرح شد. در بخشی از این نامه آمده بود: «با توجه به گزارش‌های دریافتی و بررسی‌های انجام‌شده روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی‌ها و مکاتبات به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون سراسری امسال، شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشار روحی که در این دو سال به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان واردشده؛ کاسته شود، متاسفانه نه‌تنها در برخی دروس (خاصه درس ریاضی) چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه شاهد عدم تطابق برخی سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم، تا حدی که برخی سوالات صراحتا ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره‌ای بدان نشده است. هرچند سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر است که به اعتراضات و انتقادات توجه کافی نشده است.»

اغلب طراحان از معلمان هستند

سخنگوی سازمان سنجش اما تنها به رد ادعای سازمان پژوهش قناعت نکرد و نوک پیکان را به سمت خود آموزش و پرورش برگرداند: «سوالات کنکور بر اساس سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش به ما اعلام کرده است طراحی می‌شوند. تعداد کثیری از افرادی که در طراحی پرسش‌های آزمون سراسری با این سازمان همکاری می‌کنند، از بین معلمان هستند. مگر می‌شود معلم سوالی طراحی کند که آن سوال در کتاب درسی نباشد. بنابراین در کنکور ۱۴۰۰ هیچ مبحثی خارج از کتاب نبوده است.»
در نامه ملکی همچنین حرف از تشکیل فوری کارگروه بررسی و اقدام عاجل برای حذف سوالات نامعتبر شده بود: «از آنجا که تخطی سوالات آزمون از برنامه‌های درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به ‌نظام آموزش رسمی کشور، تحت‌الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمک‌آموزشی و جزوات غیراستاندارد و مراجعه دانش‌آموزان به موسسات کنکور خواهد شد؛ لذا پیشنهاد می‌شود سریعا کار گروهی در آن سازمان تشکیل، تا اعتراضات به عمل آمده در خصوص سوالات آزمون مذکور بررسی و نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل صورت پذیرد و نتیجه از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع داوطلبان و خانواده‌های‌شان برسد.» برای این بخش از صحبت‌های او هم زرین‌آمیزی جوابی داشت: «اگر مشکلی در سوالات کنکور باشد مستندات را ارایه دهند تا بعد از بازنگری، از طریق روش‌های سنجش و اندازه‌گیری که در مرحله اول نتایج انجام می‌شود، آن سوالات را حذف کنیم تا اجحافی در حق داوطلب صورت نگیرد.»
در میان دعوای سازمان سنجش و آموزش و پرورش، در حالی که همچنان شائبه‌های فراوانی در خصوص تخلف در انتشار کلیدهای آزمون سراسری وجود دارد، بحث تغییرات کنکور 1402 هم از هر طرف مطرح است؛ بحث‌هایی که مدام بر کاستن از بار استرس آزمون با دو مرحله‌ای شدن و بالا بردن نقش سوابق تحصیلی تاکید می‌کنند. روز گذشته سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ در گفت‌وگو با ایلنا، در توضیح طرح برگزاری دو مرتبه کنکور در سال گفت: «طرح برگزاری دو مرتبه کنکور در سال، ۱۲ ماده دارد که شش ماده آن در جلسه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است. مباحث، ناظر بر این بود که کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود، به این منظور که اگر افراد نتوانستند در یک مرحله جایگاه مناسبی را پیدا کنند، شش ماه بعد بتوانند در امتحان بعدی شرکت کنند. این رویه موجب کاهش اضطراب در داوطلبان خواهد شد. ضمن اینکه، امتیازی که شخص از این آزمون کسب می‌کند تا دو سال اعتبار دارد. به عنوان مثال ممکن است، با آن امتیازی که متقاضی، امسال آن را کسب کرده در رشته مورد نظر پذیرفته نشود اما اگر سال بعد اقدام کند، قبول شود. یا حتی این امکان هم فراهم خواهد بود که به عنوان مثال داوطلب سنجش را در سال جاری انجام دهد، اما سال آینده به دانشگاه برود.»
در اظهارنظر دیگری، علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد نقش سوابق تحصیلی در کنکورهای از 1402 به بعد به ایسنا توضیح داد: «نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور از سال ۱۴۰۲ سبب تاثیرگذاری مثبت بر نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در سنجش و پذیرش مورد توجه قرار می‌گیرد. آموزش و پرورش سال‌هاست که به دنبال افزایش سهم سوابق تحصیلی و دوره ۱۲ ساله آموزش و تعلیم و تربیت، در پذیرش کنکور بوده است تا اعتبار نظام تعلیم و تربیت آسیب نبیند.»

منبع: روزنامه اعتماد 17 تیر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129744
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

ten Better Feng Shui Flowers That can Give All online

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Minimal Put Gambling enterprises i24slot online casino canada ️ $5

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Fortunate Lady’s deposit 5 get 20 free spins 2024 Charm

آذر ۱۴, ۱۴۰۴

Bogota, Funding Super Flip pokies real cash Region, Colombia

آذر ۱۴, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.