مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
گزارش

بیانیه‌ای که به منظور «تنویر افکار عمومی» منتشر شد

تیر ۱۳, ۱۴۰۰ 373 0نظر
image_pdfimage_print

مزیت‌های کنکور فعلی را حفظ می‌کنیم

گروه اجتماعی| روز اول تیر ‌ماه پس از به پایان رسیدن جلسه 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی، دبیر این شورا اعلام کرد که سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب رسیده است. همان زمان بخشی از این مصوبه یعنی «دومرحله‌ای شدن کنکور» به سرعت خبری شد. بخش‌های دیگر این مصوبه هم البته در مورد نقش دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو و اتکای بیشتر به سوابق تحصیلی بود که هیچ کدام مانند دو بار برگزار شدن کنکور سروصدا به پا نکردند. چهار روز بعد منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه تغییرات اخیر کنکور 1402 که اخیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش‌هایی از آن تصویب شد، هنوز قطعی نیست، گفت: «تصمیمات نهایی در این خصوص در جلسات آتی این شورا گرفته خواهد شد.»

با این حال روز گذشته، پس از به پایان رسیدن روزهای برگزاری آزمون سراسری، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در 1402، بیانیه‌ای منتشر کرد که «برای تنویر افکار عمومی» طرح مصوب در اول تیر ماه را توضیح می‌دهد. در این بیانیه مشخص است که دست‌کم در این مرحله صحبتی از حذف کنکور نیست. در متن این بیانیه پس از توضیحاتی در مورد تاریخچه کنکور در کشور و نحوه ورود به دانشگاه آمده است که در پی تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و ضرورت ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان یکی از اقدامات مهم مندرج در این نقشه، بلافاصله کار کارشناسی گسترده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آغاز شد. بعد هم فهرستی از انواع نظرات کارشناسی و مراحل بررسی تخصصی تا پیش از تبدیل شدن این طرح به مصوبه فهرست شده: «استفاده از نتایج مطالعات انجام‌شده پیشین در کشور، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی‌نفعان، علی‌الخصوص معلمان آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، کارشناسان مستقل، اساتید و روسای دانشگاه‌ها و حتی گروه‌های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، برگزاری بیش از جلسات متعدد کارشناسی، برگزاری جلسات متعدد کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری، برگزاری جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور روسا و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و برگزاری جلسات مختلف با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، از پشتوانه‌ها و عقبه‌های این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»

کنکور ادامه خواهد داشت 

در بیانیه‌ای که روز گذشته برای روشن شدن جزییات «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» منتشر شد، 4 مورد ذکر شده است. نکته اول دلیل‌های فراوانی است که به گفته این بیانیه، مساله سنجش و پذیرش و کنکور را تبدیل به موضوع مورد بررسی شورا کرده است: «در حال حاضر نادیده گرفته شدن بسیاری از جنبه‌ها نظیر سطوح یادگیری در مدارس، بی‌انگیزگی معلمان و دبیران نسبت به آموزش اصولی دانش‌آموزان، بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به آموزش‌های رسمی و گرایش به کلاس‌های کنکور، اضطراب و نگرانی‌های فراگیر، تحمیل هزینه‌های چشمگیر به اقتصاد خانواده جهت شرکت فرزندان در کلاس‌های کنکور، ایجاد نگرانی‌های فراوان در بین خانواده‌ها برای قبولی فرزندان‌شان در کنکور از سال‌ها قبل از برگزاری کنکور، ناتوانی روزافزون خانواده‌ها در تامین هزینه‌های شرکت فرزندان در رقابت‌های پر هزینه کنکور و رشد فزاینده بی‌عدالتی اجتماعی و طبقاتی ناشی از آن از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که با برگزاری کنکور به شیوه فعلی، گریبان جامعه، داوطلبان و خانواده‌های ایشان را گرفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی از باب عمل به وظیفه قانونی و ماموریت‌های فرهنگی و علمی خود، به این موضوع پرداخته و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرده است.»
در مورد دوم مشخص است که به صورت ضمنی طرح حذف کنکور انکار شده است و صحبت از اصلاح در میان است. نویسندگان متن توضیح داده‌اند که در این طرح تلاش شده «ضمن حفظ و تقویت مزیت‌های کنکور موجود»، نسبت به اصلاح ایرادات فرآیند موجود اقدام شود. منظور از مزیت‌های کنکور فعلی چیست؟ آنگونه که در این بیانیه آمده مزیت‌ها به این شرح هستند: یکپارچگی سوالات (که ضامن رقابت عادلانه میان داوطلبان است)، کمترین امکان تخلف و تقلب سازمان‌دهی شده در جلسه آزمون، تصحیح یکنواخت و غیرسلیقه‌ای پاسخ‌ها، محدودیت بازه‌ زمانی برگزاری و اجرای آسان آن.

 
اعتبار دو ساله آزمون تخصصی

در سومین بخش از بیانیه روز گذشته روی تلاش تدوین‌کنندگان طرح در کاهش اضطراب و آسیب‌های روانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تاکید شده و جداسازی نظام سنجش استعدادها از نظام پذیرش: «به این معنا که در مرحله نخست میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب براساس سوابق تحصیلی (معدل سال آخر متوسطه) و آزمون اختصاصی (به‌صورت سراسری) مورد سنجش قرار گرفته و کارنامه صادر و دراختیار داوطلب قرار می‌گیرد. سپس باتوجه به ظرفیت‌های گسترش یافته در نظام آموزش عالی و نیز ماهیت رشته شهرهای موجود (اعم از رشته شهرهای پر‌متقاضی)، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور در قالب نظمی نوین و منطقی و به شکل توزیع شده صورت خواهد گرفت. در این بخش انتخاب و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور بسته به ظرفیت و نوع رشته و دانشگاه مورد‌نظر با لحاظ نمودن مجموعه‌ای از ملاک‌ها اعم از سوابق تحصیلی، نتیجه آزمون اختصاصی (صرفا برای رشته شهرهای پر‌متقاضی) و میزان رقابت موجود برای رشته شهر انتخابی و نه صرفا نتیجه یک نوبت آزمون سراسری صورت خواهد گرفت. این رویکرد در بخش‌های مختلف این بسته سیاستی به وضوح قابل مشاهده است. همچنین به منظور توجه به تمام ساحت‌های تربیتی وزن سابقه تحصیلی در فرآیند سنجش (و متعاقبا پذیرش) بیشتر شده است. درخصوص سایر آسیب‌ها نیز راهکارهای دقیق و متنوعی در این بسته سیاستی پیش‌بینی شده است که حاصل نظرات کارشناسان، خبرگان و ذی‌نفعان مختلف این حوزه است.»سابقه تحصیلی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی است که در نظام آموزشی 6-3-3 شامل سال آخر دوره دوم متوسطه و در نظام آموزشی گذشته، شامل معدل دیپلم یا معدل دوره پیش‌دانشگاهی می‌شود. در توضیح نحوه احتساب سوابق تحصیلی آمده است: « نکته مهم درخصوص سابقه تحصیلی این است که این نمره، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است و عناوین و ضرایب دروس آن در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود. از طرف دیگر، به منظور آگاهی به‌موقع داوطلبان و تطبیق شرایط خود با این مصوبه و همچنین اعطای فرصت لازم به وزارت آموزش و پرورش به منظور تقویت و ارتقای استانداردهای لازم در حوزه‌های تصحیح اوراق، پایایی تصحیح، امنیت آزمون نهایی و اعتبار آزمون‌ها، اعمال این شرط (سهم قطعی 60درصدی سوابق تحصیلی از نمره کل) از سال 1402 آغاز خواهد شد.»

آنچه با عنوان «دو مرحله‌ای شدن کنکور» در خبرهای اول تیر‌ ماه آمده بود هم ناظر بر آزمون تخصصی است که بنا بر توضیحات منتشر شده این آزمون از دروس تخصصی هر گروه آزمایشی و دو بار در سال (برای فراهم شدن فرصت مجدد) برگزار می‌شود: «باتوجه به استاندارد بودن این آزمون‌ها و همچنین باتوجه به تفکیک سنجش از پذیرش، نتیجه هر آزمون تا دو سال بعد از برگزاری معتبر خواهد بود. این نوع از اجرا و اعتبار، در بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی معتبر متداول بوده و نتایج مناسبی نیز حاصل شده است.»

سوابق تحصیلی و عدالت آموزشی

در بیانیه تاکید شده که موضوعاتی نظیر پایین بودن معدل سال آخر دوره دوم متوسطه، متفاوت بودن نظام آموزشی و سایر موارد که در سطح موضوعات اجرایی می‌باشد، با به‌کارگیری تجربیات و روال موجود سازمان سنجش آموزش کشور و شورای سنجش و پذیرش و همچنین تدوین آیین‌نامه لازم توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. دراین متن هم البته نام موسسه‌های کنکور از قلم نیفتاده است. گروهی که در تمامی بحث‌های مربوط به حذف و پابرجایی کنکور پای‌شان وسط معرکه است: «شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش نموده است با کاهش سهم کنکور و افزایش سهم تحصیلات رسمی آموزش و پرورش، ضمن از بین بردن فشارهای ناشی از فعالیت موسسات کمک‌آموزشی و تبلیغات ورود به این موسسات به صورت حضوری، مکتوب و مجازی، همچنین فراهم آوردن بستری یکسان برای استفاده تمام اقشار از آموزش‌های رسمی به یک میزان، عدالت آموزشی را محقق ساخته و کمترین هزینه مادی و معنوی را بر خانواده‌های گرامی و داوطلبان عزیز تحمیل نماید.» در عین حال کارشناسانی هم هستند که هشدار می‌دهند افزایش سهم سوابق تحصیلی ممکن است توازن قدرت را باز هم بیشتر از قبل به نفع دانش‌آموزان ساکن در مناطق شهری بزرگ و از خانواده‌های مرفه‌تر رقم بزند. اسفند ماه سال گذشته، علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش سازمان شفافیت و عدالت کشور به فارس گفته بود: «تاثیر ۶۰درصدی معدل در تعارض با عدالت آموزشی است، چرا‌که در سراسر کشور انواع مناطق از لحاظ برخورداری از کیفیت آموزش وجود دارد که شایسته است دانش‌آموزان هر منطقه براساس نوع مدارس و کیفیت آموزش با دانش‌آموزان هم نوع در شهرستان‌های دیگر مقایسه شوند که این موضوع براساس سهمیه سه‌گانه مناطق در آزمون سراسری توجیه‌پذیر است، اما در تاثیر معدل قطعی هیچ‌گونه تفاوتی بین دانش‌آموزان در سراسر کشور وجود ندارد و این علت عمده اعتراض دانش‌آموزان و داوطلبان است.» فارغ از این به نظر می‌رسد که کاهش وزن کنکور به بهانه کاستن از قدرت موسسه‌های کمک‌آموزشی تنها روی کاغذ درست از آب درمی‌آید، چراکه از قضا بار اصلی آموزش‌ها‌ی‌خارج از مدرسه و از دوران دبستان به بالا همین حالا هم در دستان همین موسسه‌ها است. اگر پیش‌تر تاکید آنها روی جذب دانش‌آموزان متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی بود، حالا این بازار برای آنها وسیع‌تر و پرمخاطب‌تر هم می‌شود.

منبع:روزنامه اعتماد 13 تیر 1400 خورشیدی

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 9
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 129878
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 1
  • سازمان 23
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

400% Spielbank Bonus 2025 Letter beste Ernährer finden

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

£step 3 Lowest Put Favor a Megawin bet login top

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Best casino games one pay real cash in the 2025

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

ten Best Live Roulette Casinos the real deal sign up

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.