مطالب

Mostbet ilə 24/7 müştəri dəstəyi xidmətləri və əlaqə imkanları

Les avantages des bonus sans mise pour attirer les nouveaux joueurs en ligne

حمایت سخنگوی سازمان معلمان ایران از بیانیه کانون صنفی معلمان

بیایید روز معلم را نه به یک روز “نمادین” بلکه  به نقطه آغازی برای “همصدایی و اقدام جمعی” تبدیل کنیم

Explorer les types de jeux d’argent disponibles dans les casinos en ligne

  • ورود به سایت
  • عضویت
شنبه آذر ۱۵, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
  • اخبار
    • اخبار استانها
  • سازمان
    • واحدهای ده گانه
      • واحد مالی پشتیبانی
      • واحد آموزش
      • واحد اجتماعی
      • واحد پژوهش ونوآوری
      • واحد توسعه و تشکیلات
      • واحد جوانان و دانشجویی
      • واحد حقوقی
      • واحد رسانه وارتباطات
      • واحد طرح وبرنامه
      • واحد سیاسی
    • اساسنامه و مرام‌نامه
    • جلسات شورای مرکزی
    • اطلاعیه‌های سازمان
    • بیانیه‌ها
    • معرفی اعضای ارکان سازمان
    • فرم عضویت در سازمان
  • گفتگو
  • گزارش
  • یادداشت
  • دیدگاه
  • تشکل ها
  • گالری
    • گالری تصاویر
    • گالری فیلم
  • انتخاب سردبیر
  • باشگاه معلمان
  • پیشخوان روزنامه ها
اخبار

تاکید مطالبه گران صندوق ذخیره فرهنگیان بر خصوصی بودن و خصوصی ماندن این صندوق

تیر ۱۱, ۱۴۰۰ 355 0نظر
image_pdfimage_print

با ارائه گزارشی توسط  اعضای مطالبه گران صندوق ذخیره صورت گرفت:

پافشاری مطالبه گران صندوق بر مطالبات برحق خود 

در مقدمه این گزارش آمده است: مطالبه گران صندوق ذخیره فرهنگیان جهت پیشگیری از عمومی شدن اموال اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان و اصلاح ساختار این موسسه  از همه ظرفیت های قانونی خود بهره می برند .

گزارش رسیده به سخن معلم که حاوی چهار بخش است بر خصوصی بودن صندوق تاکید نموده است و کنش های مدنی مطالبه گران در کنار نهاد های مدنی و رسانه ها را موثر دانسته و بر ادامه آن اصرار می ورزد و در بخش دیگری راهکار های پیش روی مطالبه گران صندوق ذخیره را بر می شمارد و در انتها نیز عمده ترین و شاخص ترین بر نامه های  مطالبه گران صندوق ذخیره را یادآور می شود.

متن کامل این گزارش به این شرح است:

#بخش اول چالش های عمومی کردن یک موسسه کاملأ خصوصی :

طرفداران عمومی کردن صندوق ذخیره فرهنگیان ، برای این خطای بزرگ و نا بخشودنی خود چند دلیل مطرح می کنند :

  1.  پرداخت ِ دولت در قالب مفاد تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه

طبق مستندات و ادله گوناگون این پرداختی دولت در قالب کمک و اعانه به بخش خصوصی می باشد . همانطور کمک دولت به دیگر کارکنان دولت ( قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت )  یا سیل زدگان و …دلیل مشارکت عموم مردم در اموال آنان نمی شود . اموال این موسسه فقط و فقط به اعضای محترم این موسسه ، تعلق دارد  عموم مردم و حتی عموم ِ فرهنگیان در آن هیچ سهم و نقشی ندارند .

  1. برخی برای پیشگیری از تکرار تخلفات پیشین در صندوق بویژه در بانک سرمایه ، مدافع عمومی شدن صندوق می باشند .

با توجه بروز و ظهور تخلفاتی مشابه ( کمتر یا بیشتر )  در نهاد ها موسسات عمومی غیر دولتی این فرضیه هم قویأ رد می شود .

در دنیای مدرن راهِ موثر در مبارزه با فساد ، حکمرانی خوب است .

قابل ذکر است که مرکز پژوهش های مجلس (  مجموعه گزارش های مرکز پژوهش های مجلس پیرامون شفافیت و مبارزه با فساد )  که شامل 51 پژوهش است  را در دسترس عموم قرار داده است .

یکی از این 51 پژوهش ، عبارت است :

حکمرانی و مبارزه با فساد : طرح پژوهشی حکمرانی خوب  است .

در این پژوهش آمده است :

شواهد جهانی گویای آن است که … در کشـورهایی کـه نهادهـای دولتـی کارامد، درستکار و مبتنی بر شایسته سالاری هستند، قوانین و مقررات ساده و  روشن اند، حاکمیـت قـانون به گونه ای منصفانه اعمال می شود، سیاست ها و چارچوب های قانونی در تصرف گروه های ذی نفوذ نیست، جامعه مدنی و رسانه های گروهی صدای مستقلی دارند که پاسخگویی دولت هـایشـان را ارتقـاء مـی دهـد .

  1. نهاد ها و موسسات عمومی و غیر دولتی در ایران برتری به بخش خصوصی ( صندوق ذخیره فرهنگیان ) دارند .

برای نقض این گزاره کارشناسان می گویند :

  1. صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک موسسه کاملأ خصوصی که همه اموال آن فقط و فقط به اعضای محترم این صندوق تعلق دارد از نظر ماهیت با نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی  تفاوت ماهوی دارد .
  2. نهاد ها و موسسات عمومی غیر دولتی در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی مواجه می باشند .

در مقاله علمی – پژوهشی

ماهیت پژ وهی و جایگاه نهادهای عمومی غیردولتی؛ چالش ها و بایسته ها *

آمده است :

نهادهای عمومی غیردولتی واحدهای اجرایی هستند که در پی نیازهای اجتماعی پس از انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاردند.

بعد از انقلاب اسلامی ، واحدهای اجرایی سازمان یافته و نوظهوری تحت عنوان نهادهای انقلابی  و متعاقبا  ” مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی” شکل می گیرد که در کنار ساختار اداری موجود دولت ،  اعمال برخی اقتدارات آن را در قالب ارائه خدمات عمومی به جامعه عهده دارمی شوند.

مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی عمدتًا شامل بنیادها و نهادهای ارائه کننده خدمات عمومی اجتماعی بوده و به لحاظ نحوه ارتباط با دولت متفاوت هستند. گروهی از این نهادها (نظیر بنیاد ِ مستضعفان و برخی دیگر از بنیادها) از دولت کاملأ مستقل هستند. برخی نظیر شهرداری ها، ضمن داشتن استقلال نسبی از دولت، برای انجام مأموریت های خود متکی به کمک های دولت هستند و زیر نظر آن قرار دارند. دسته سوم، مؤسسات و نهادهایی هستند که تا حد زیادی تحت کنترل دولت بوده و مدیران آنها از سوی مقامات دولتی نصب و عزل می شوند  . سازمان تأمین اجتماعی و بسیاری از صندوق های بازنشستگی، در شمار این دسته قرار دارند.

اما در کشور ما به رغم تشکیل مؤسسه ها و نهادهای عمومی غیردولتی در چند دهه گذشته و توجه به کارکردهای آنها و افزایش روزافزون سیاستگذاری های عمومی در این زمینه، تا کنون تعریف جامع و شفافی از سوی قانونگذار درخصوص جایگاه و ماهیت حقوقی این قبیل واحدهای تأثیرگذار اجتماعی به عمل نیامده است؛ ضرورتی قانونی که فقدان آن، نظام حقوقی حال حاضر حا کم بر نهادها و مؤسسه های عمومی غیردولتی را در ابعاد مختلف، کارکردی، اداری، مالی، نظارتی و … با ابهام ها و چالش های اساسی فراروی تصمیم گیران و سیاستگذاران این عرصه مواجه کرده است.

به نظر می رسد ماهیت حقوقی نهاد های عمومی غیر دولتی ، در نظام اداری ایران به درستی شناخته نشده و همین مسئله اهداف، سیاستگذاری و کارکردهایی را که دولت اسلامی از طریق ایجاد نهادها دنبال می کند، با موانع روبه رو کرده است.

در کشوری که طبق اصل 44 قانون اساسی موسسات و نهاد های دولتی ، خصوصی یا خصولتی می شوند ! چگونه برای اموال فرهنگیان جهت ، برعکس می شود و یک موسسه کاملأ خصوصی را می خواهند عمومی و غیر دولتی کنند .

#بخش دوم کنش های مدنی مطالبه گران در کنار نهاد های مدنی و رسانه ها به بار نشسته است :

  1. با توجه به این که اساسنامه ی صندوق ذخیره فرهنگیان در حد نسبتأ قابل قبول ( نه کاملأ قابل قبول ) اصلاح شده است ، انتظار می رود تا در سایه هوشیاری اعضای محترم این صندوق ، در تعامل با نهادهای مدنی فعال در حوزه آموزش و پرورش ( به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسولین ) و رسانه ها ( به عنوان رکن چهارم دموکراسی ) در آینده نزدیک شاهد ِ اصلاح ساختار این موسسه بزرگ اقتصادی هم خواهیم بود  . ( ان شاء الله )

#بخش سوم راهکار های پیش روی مطالبه گران صندوق ذخیره

مطالبه گران صندوق ذخیره ( به عنوان یک حوزه عمومی ) که در اصلاح اساسنامه تا کنون و اصلاح ساختار صندوق در آینده نزدیک در حد توان خود نقش آفرینی کرده و می نماید راهکار های  ذیل را در کنش های خود ،مورد ِ توجه ویژه قرار داده و می دهند .

  1. مراجعه مکرر به نمایندگان مجلس جهت احقاق حق.
  2. تعامل با قلم بدستان و اصحاب رسانه جهت همسو کردن نگاه اعضاء به منظور هموار سازی راه ِ  اصلاح ساختار صندوق .
  3. تعامل سازنده و دو سویه با  نهاد های مدنی و کارشناسان برای یافتن نزدیک ترین راه و یافتن راه صواب جهت اصلاح ساختار صندوق .
  4. بهرمندی از گروه های بزرگ اجتماعی جهت ِ طرح خواسته ها قانونی و دفاع شایسته از مطالبات به حق خود و نمایان کردن راه صواب  .
  5. و مواردی دیگر

#بخش چهارم عمده ترین و شاخص ترین بر نامه های  مطالبه گران صندوق ذخیره

۱. مفاد تبصره ۶۳ قانون ِ  برنامه دوم توسعه به قانون دائمی تبدیل شود .

2.تلاش مجدانه با تکیه به مستندات گسترده برای خصوصی باقی  ماندن صندوق تا اموال اعضای محترم صندوق ذخیره فرهنگیان عمومی نشود .

3.ایجاد سازو کار حرفه ای ( مثلأ نهادهای مقررا ت گذار مستقل) و علمی ، جهت  بهبود ِ فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی .

4.نظارت دقیق بر عملکرد های  کل پیکره موسسه  ، هلدینگ ها، زیر مجموعه های و … صندوق ذخیره فرهنگیان ، به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده ، تخلف  و …  .

 

گروه مطالبه گران صندوق ذخیره

دهم تیر ماه 1400

مطلب قبلی
مطلب بعدی

ارسال دیدگاه Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

دسته بندیهای مطالب
  • اخبار 638
  • اخبار استانها 19
  • اساسنامه - مرامنامه 4
  • اطلاعیه‌های سازمان 4
  • انتخاب سردبیر 426
  • اندیشه 152
  • بیانیه‌ها 33
  • پیشخوان روزنامه ها 1
  • تجربه معلمی 25
  • تشکل ها 10
  • تعلیم و تربیت 12
  • جلسات شورای مرکزی 2
  • دسته‌بندی نشده 130636
  • دیدگاه 1003
  • سازمان 23
  • سازمان 1
  • کتاب 10
  • گزارش 326
  • گفتگو 316
  • معرفی اعضای ارکان سازمان 9
  • واحد آموزش 1
  • واحد اجتماعی 1
  • واحد توسعه و تشکیلات 2
  • واحد رسانه وارتباطات 2
  • واحد سیاسی 1
  • واحدهای سازمان معلمان 1
  • یادداشت 235

آخرین مطالب

Loki Luck casino games online Gambling establishment

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Secure ash gaming slot machines games It Connect Lifestyle

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Sense minimum 3 deposit casino Top-notch Alive Casino Step which

آذر ۱۵, ۱۴۰۴

Better Live Slots: 10 Greatest Web based 15 free no

آذر ۱۵, ۱۴۰۴


سازمان معلمان ایران سازمان معلمان ایران

دسته بندیها

اخبار
اخبار استانها
سازمان
گفتگو
گزارش
یادداشت
دیدگاه
تشکل ها
انتخاب سردبیر
باشگاه معلمان
پیشخوان روزنامه ها

دسترسی ها

وزارت آموزش و پرورش
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مجلس شورای اسلامی
پایگاه اطلاع رسانی دولت
انجمن اسلامی معلمان ایران
کانون صنفی معلمان ایران
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

شبکه های اجتماعی

© Copyright 2025. All rights reserved.