Home یادداشت نگاهی گذرا به مشکلات و دغدغه های کلیشه ای معلمان و دانش آموزان 
نگاهی گذرا به مشکلات و دغدغه های کلیشه ای معلمان و دانش آموزان 
0

نگاهی گذرا به مشکلات و دغدغه های کلیشه ای معلمان و دانش آموزان 

0

آغاز مهر و تداوم بی مهری ها

نگاهی گذرا به مشکلات و دغدغه های کلیشه ای معلمان و دانش آموزان 

گودرز بهرامی

مسوول کمیته اجتماعی و سیاسی سازمان معلمان ایران

اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: “دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان رابرای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد” .

ماه مهر ، ماه طلیعه زیبای «دانایی ، آگاهی و بیداری » از راه رسید . ضمن تبریک  آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷به دانش آموزان و دانشجویان  عزیز ، اساتید ، معلمان ، مربیان، و خانواده ها،  متأسفانه نگرانی ها، مشکلات و مسائل مختلف و کلیشه ای  که وزارت آموزش و پرورش بعنوان متولی اصلی «دانایی و آگاهی » فرزندان این کشور با آن روبرو است، هنوز هم ، روح و جسم معلمان و دانش آموزان را هم چنان آزار می دهد  اگرچه بارها و بارها و به مناسبت های مختلف این دغدغه ها  و مشکلات بیان شده است  اما آغازمهر و شروع سال تحصیلی جدید و «امید به تحقق حد اقل ها» ، موجب شد ، این فرصت را بار دیگربرای احقاق حقوق معلمان ، فرهنگیان و  فرزندان این سرزمین غنیمت شمرده و ضمن یاد آوری  پاره ای از مشکلات همیشگی  معلمان و دانش آموزان ، به راه حل ها یی در خصوص حل این مشکلات و مسائل،  اشاراتی داشته و توجه همه مسوولان و  دست اندر کاران امر آموزش وپرورش را به آن ها جلب نمائیم.

1- در چند سال گذشته اجرای سیستم جدید آموزشی در کشور که به6-3-3 معروف است ، در اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت اما متاسفانه این سیستم بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه پیش نرفت ، در ابتدا در اجرای این سیستم با وجود هشدارهای مختلف کارشناسان آموزشی کشورکه به صلاح دانش آموزان نبود، تعجیل به عمل آمد. اماعلاوه برآماده نبودن شرایط نرم افزاری و سخت افزاری اجرای این طرح ، درگیر کردن دانش آموزان  به آزمون و خطای یک طرح مبهم، و استفاده از نیروه های ناکارآمد، به اجرا درآمد که ضمن صدماتی که به آینده تحصیلی آنان وارد نمود،هنوز از مشکلات عدیده ای برخوردار است که باید در این زمینه چاره جویی کرد.

2– کودکان کار و خیابان و تحصیل آنان نیز یکی از دغدغه های دیرینه ای نظام آموزشی  است که متاسفانه نه تنها هنوز آموزش وپرورش از این مسئله رنج می برد بطوریکه  نتوانسته است  مشکلات این کودکان را مرتفع کند ، بلکه با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و تورم و گرانی لجام گسیخته  علی الخصوص  گرانی لوازم التحریر(که باعث رنجش قشر کثیری گردیده است  ) ، بیکاری کارگران و همچنین گران شدن هزینه تحصیل در کشور بیم آن می رود فرزندان بیشتری از خانواده های  بی بضاعت و کارگری از ادامه تحصیل محروم شده و بار تامین معاش خانواده ها را متحمل شوند . بخش زیادی از این نا بسامانی های اقتصادی را تحریم های اقتصادی قدرت های دنیا به خانواده های فقیر جامعه تحمیل کرده است و بخش دیگری ازبی تو جهی و  ناکارآمدی مدیریت داخلی نشات گرفته است. لذا بر مسئولین امر وظیفه است در در این زمینه راهکارهای مطلوب را برگزینند.

3– در سال های  گذشته متاسفانه بافت های فرسوده و نیز ناایمن بودن مدارس به گفته خود مسوولان و مدیران آموزش وپرورش یکی از مشکلاتی است که ممکن است باعث حوادث جبران ناپذیری برای دانش آموزان و معلمان آنان  گردد،لذا باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن کرد و در این زمینه نیزعاقلانه عمل کرد وبه فکر چاره جویی بود. از طرفی هرچند برچیده شدن مدارس کپری به کرات جشن گرفته شد اما این نوع  ازمدارس غیراستاندارد همچنان پذیرای بخشی از دانش اموزان کشور است. تحصیل در مداس استاندارد، ایمن با محیطی با طراوت و شاد حق ذاتی  دانش آموزان، کودکان و نوجوانان عزیز کشور ما است.  بنابر این انتظارمی رود مکان و فضای مناسب در هر منطقه، بویژه  در بافت های فرسوده ،  روستاها و مناطق محروم برای تحصیل بوجود آید.

4-  مشکلات محتوای درسی موضوعی است که هم چنان  انتقاداتی به آن وارد است  و در این خصوص  انتظار می رود  به دروس علوم پایه بر اساس پیشرفت های فزاینده و به روز علمی دنیا  و دروس علوم انسانی برای تربیت انسان های فرهیخته با محورتعهد، تخصص، اخلاق ،  انسانیت و  از همه مهم‌تر درس مظلوم و مغضوب علوم اجتماعی توجه گردد و برنامه‌ریزی جهت ارتقای جایگاه این دروس علی الخصوص دروس علوم اجتماعی تا حد ممکن صورت گیرد. چرا که امروزه جامعه ایران به شدت از رشد فزآیند‌ه‌ی آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد. آسیب‌هایی که به عقیده جامعه‌شناسان به دلیل پنهان ماندن ، تنها با معدود اشاراتی مورد توجه هستند و دیری نمی‌پاید که شدت انفجار آن چشمان همگان را خیره می سازد.

5- ضمن ارج نهادن به تلاش و مساعی  رئیس جمهور محترم جناب آقای روحانی در اهتمام به آموزش و پرورش در طی چند سال گذشته، وضعیت کنونی آموزش وپرورش حاکی از آن است که اقدامات  انجام شده در حوزه آموزش و پرورش تا کنون ضعیف و غیر قابل قبول بوده است  که امید است دولت تدبیر و امید در دومین دوره تصدی خود بتواند با برنامه ریزی های دقیق بیش از پیش ، در مسیر تخصصی شدن وظایف و ماموریتهای آموزش و پرورش ، مشارکت نظامند فرهنگیان در فرایند های آموزشی وپرورشی و کوتاه کردن دست دیگر نهاد ها ی غیر تخصصی در امور آموزشی و تدوین کتب درسی ، رشد و ارتقا هویت ،منزلت و معیشت وامنیت اجتماعی و فرهنگی معلمان ، به  وعده هایی که داده است قبل از پایان دولت دوازدهم عمل نموده ودر جهت آموزش و پرورشی مستقل ، علمی ، پویا وپایدار گام های بلندی بردارد وبا تسهیل راه مشارکت وزمینه حضور همه دستگاهها ی عمومی وغیر دولتی  در جهت کمک و یاری به آموزش و پرورش و نقش آفرینی نخبگان و اندیشه های نو را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نماید تا شاهد تربیت نسلی با هویت دینی و ملی ، خلاق ، سرزنده ،  بانشاط واهل گفتگو باشیم.

6- برنامه ریزی و ایجاد گشایش در موضوع معیشت فرهنگیان مسأله ای لاینحل نیست به شرط آن که دولتمردان ومسوولان آموزش و پرورش آن را در اولویت قرارداده و به جایگاه آموزش و پرورش در حد اهمیت و منزلت این جایگاه نگاه کنند نه کمتر. معلمان هیچگاه مشکلات و کمبودهای مادی خویش را به پای دانش‌آموزان ننوشته‌اند و در انجام رسالت پیامبرگونه خویش و ایفای کامل حقوق آموزشی و تربیتی نسل آینده فروگذار نمی‌کنند و برای تربیت و مصونیت بخشی آنان با تمام توان تلاش خواهند کرد. اما این اخلاص و تعهد و وظیفه شناسی نباید دستاویزی باشد که موجب  تضیع حقوق این قشر فرهیخته قرار گیرد کما اینکه تا بحال چنین بوده است و متاسفانه فرهنگیان نسبت به وظیفه خطیری که در آموزش و تربیت فرزندان این مرزو بوم  داشته اند ، مورد بی مهری های بسیاری از نظر معیشتی و منزلتی قرار گرفته اند علی الخصوص امسال که ضمن تأخیر در صدور احکام حقوقی آنان ، بند هایی از احکام آنان نیز حذف گردید و از افزایش حقوق اندک که پاسخ گویی مشکلات عدیده آن ها نبود برخوردار شدند و موجبات اعتراضات گسترده فرهنگیان در سراسر کشور را فراهم کرد. لذا از مسوولان و صاحبان قدرت این انتظار را دارد که برای یک بار هم که شده دست به دست هم داده و مسایل معیشتی و رفاهی  معلمان را مورد توجه ویژه قرار داده و نسبت به حل آن اقدام عاجل به عمل آورند.  وبه روش همدلانه  خود را جای این قشر فرهیخته قرار دهند که با این همه سختی ها و کوله باری از مشکلات  عدیده و تورم و گرانی های  لجام گسیخته و افزیش سر سام آور نرخ ارز و کالا ، آیا  با این حقوق اندک می توان  حتی یک زندگی ساده داشت؟تا چه رسد به یک زندگی مرفه؟معلم به عنوان محور اجرای سند تحول و موتور محرکه رشد و پیشرفت کشور جایگاهی رفیع و ممتاز دارد و بر اساس آیات قرآن و روایات برآمده از متون اسلامی، مورد احترام و شایسته تکریم و قدردانی است .لیکن رسیدگی به بحث معیشت معلم قصه ای پر غصه شده است که معمولا با توجیهات غیر منطقی و ناعاقلانه همچون کمبود منابع مالی و تعدد نیروی انسانی در این وزارتخانه اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نشده است .

در یکسال گذشته افشای حقوق‌های نجومی و ریخت و پاش ها  در اندوخته‌های فرهنگیان یعنی صندوق ذخیره و بانک سرمایه، موجب تشدید آزردگی خاطر فرهنگیان شده و روشن ساخته است که اگر حساسیت لازم نسبت به مشکلات فرهنگیان و کفایت لازم در مدیریت سرمایه‌های اقتصادی کشور وجود داشته باشد می‌‌توان بسیاری از کاستی‌های معیشتی معلمان را مرتفع ساخت.

7- توجه به مسائل و مشکلات بازنشستگان به ویژه پرداخت به موقع و عادلانه پاداش پایان خدمت آنان  که متاسفانه نه تنها در قیاس با   دیگر سازمانها و ادارات از مبلغ کمتری برخوردار است  بلکه حتی در خصوص پرداخت آن تعلل و ناعدالتی هایی وجود دارد به طوری که اکنون بازنشستگانی وجود دارند که پس از ماه ها بعد از بازنشستگی  هنوز قسمتی از پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده اند که با توجه با بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن اجناس و کالا ها متضرر شده اند لذا انتظار می رود در این خصوص نیزتدابیر لازم بکار گرفته شود.

عملکرد دولت در آموزش و پرورش تا کنون بیانگر آن است که نگاه به این نهاد در اولویت قرار نگرفته و مصداق  آن کمبود هایی هست که همه مسوولان ،دولت مردان و مجلسیان  به آن اذعان دارند و حاصل آن اعتراض های مستمر فرهنگیان و معلمان بوده است که امیدواریم این کاستی ها درهیأت دولت و  مجلس شورای اسلامی اصلاح و مرتفع گردند و البته تا این نگاه حاکم نشود تحول در آموزش و پرورش را شاهد نخواهیم بود. لازم به یادآوری است که راه توسعه همه جانبه و پایدار و حتی امنیت کشوری و لشگری از طریق آموزش و پرورش پویا و کارآمد میسر است که امیدواریم این مهم مورد توجه همه سیاسیون  و ساختار قدرت قرار گیرد و دست از شعار و وعده و وعید ها بردارند و در عمل آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند.

با توجه به مجموعه مواردی که از سر دلسوزی بیان شد، بار دیگرمسئولیت سنگین متولیان  نظام آموزش و پرورش کشور را در قبال دانش آموزان این سر زمین که آینده کشور هستند و معلمان آنان که سردمدار تربیت فرزندان این مرزو بوم هستند  یاد آور می شویم . رفع نگرانی ها و دغدغه های بیان شده ، آینده بهتری را برای نظام آموزشی کشور و فرزندان کشور عزیزمان ایران رقم خواهد زد.

در این راستا توجه  دولت و وزارت آموزش و پرورش را به  چند نکته ویژه جلب می نمایم.

الف: نظام تربیت نیروی انسانی: اهمیت نیروی انسانی در این وزارتخانه از همه جا بیشتر است. متاسفانه آموزش و پرورش از کمبود نیروهای انسانی متخصص ، حرفه ای و کارآمد در رنج بسر می برد که باید از طرق  صحیح و تربیت نیروهای کارآمد در این زمینه روشهای مطلوب برگزیده شوند.اکنون با تأسیس دانشگاه فرهنگیان که جایگزین مراکز تربیت معلم گردید این نوید  را می‌دهد که مسئولین وزارت آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این دانشگاه بتواند از عهده چنین امر خطیری بر آمده و در تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص تنها از طریق این دانشگاه و آن هم به صورت گزینش علمی درخور که بتواند در تربیت دانشجویانی ساعی، متعهد ، متخصص  ،  کارآمد که علاقه مند و مشتاق  به شغل معلمی باشند موفق گردد و از روشهای موازی برحذر باشد.

ب _ تحول در نظام آموزش و پرورش: نظام آموز ش هم اکنون از ضعف‌های فراوانی برخوردار است و چنانچه تحول اساسی در همه ارکان آن صورت نگیرد با ایجاد اصلاحات نمی‌توان انتظار تغییرات مطلوب و اساسی را داشت لذا لازم است با مطالعات دقیق و بر اساس پژوهش‌های گسترده و نگاه علمی به تحول بنیادی در نظام آموزش پرداخت تا در اثر آن شاهد دانش آموزانی باشیم که متخصص، پرسش گر، اهل تفکر و تدبیر بوده و از مهارتهای زندگی برخوردار و توانایی حل مسئله و بر خورد با مشکلات را به راحتی داشته باشند واز بعد تربیتی خروجی آن شهروندانی متعهد ،  متدین ، متحول،   منضبط و قانون مدار باشند.

ج- تحول در نظام پرداخت حقوق و پاداش فرهنگیان براساس نرخ تورم و توجه ویژه به رفاه و معیشت آن ها.

د- تلاش در جهت حرفه ای و تخصصی شدن شغل معلمی و تأسیس و تشکیل “سازمان  نظام معلمی ” .

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش که از سایر نهادهای آموزش مهم‌تر و تأثیرگذار‌تر است لازم است که به موضوع تحول در سیستم آموزش و نیروی انسانی توجه ویژه‌ای نماید زیرا تغییرات و اصلاحات تا زمانی که در بستر اصولی خود ایجاد نگردد فایده چندانی ندارد لذا قبل از پرداختن به هر گونه تغییرات موردی باید به فکر تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور بوده که متأسفانه تا کنون این تحول ایجاد نگردیده. و آنچه صورت گرفته اصلاحاتی بر پیکره نظام قبلی بوده است.که تا به حال نتیجه مطلوب که موجب رضایت معلمان ، دانش آموزان و اولیاء باشد را نداشته است لذا وظیفه دولت در معنای عام و وزارت آموزش و پرورش در معنای خاص است که تمام تلاش و کوشش خود را جهت اجرای یک نظام آموزشی و پرورشی  مطلوب که مورد قبول آحاد ملت باشد را به کارگیرند و ساختار آموزشی کشور را از این مشکلات کلیشه ای که سالیان متمادی است با آن دست و پنجه نرم می کند را برهاند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پنج =