Home انتخاب سردبیر نقد و مطالبه گری و تعامل موثر در کنشگری مدنی سازمان معلمان ایران
نقد و مطالبه گری و تعامل موثر در کنشگری مدنی سازمان معلمان ایران

نقد و مطالبه گری و تعامل موثر در کنشگری مدنی سازمان معلمان ایران

0
0

سخنگوی سازمان معلمان تشریح کرد:

ضمن استقبال از تعامل با مسئولان،کنشگری منتقدانه ومطالبه گرانه رویکرد تشکل ما در عرصه صنف و سیاست است

 در سومین دهه از کنشگری صنفی و سیاسی سازمان معلمان و پس از تجربه دولت های خاتمی و احمدی نژاد و روحانی با تجربه ای که آموختیم و با دانشی که کسب کردیم به این نتیجه رسیدیم که ضمن استقبال از تعامل با مسئولان کنشگری جامعه محور و آینده نگرانه با حفظ هویت تشکیلاتی موثر و مفیدتر است لذا در این مقطع از فعالیت سازمان معلمان ایران، کنشگری منتقدانه و مطالبه گرانه رویکرد تشکل ما در عرصه صنف و سیاست است ضمن اینکه تعامل را همچنان راه کاهش شکاف صف و ستاد و دولت و ملت می دانیم.

این بخشی از گفته های محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفت و گو با سخن معلم ارگان رسمی این حزب و تشکل صنفی و سیاسی است، تشکلی که متولد پس از دوم خرداد است و از سال 1379 رسما کار خود را شروع کرد و از گردانندگان اصلی تجمعات اعتراضی سال های 1380به بعد بود و گسترده ترین تجمعات اعتراضی را با همراهی کانون صنفی معلمان در بهمن و اسفند 1385 برگزار نمودند و از آن سال ها تا کنون از ابزار های مختلف اعتراضی و مطالبه گری بهره برده است و حالا که عضو تحول خواه جبهه اصلاحات ایران است و در انتخابات ریاست جمهوری نیز از هیچ گزینه ای حمایت نکرده است پس از برگزاری کنگره کشوری خود در اردیبهشت ماه گذشته، عزم تشکیلاتی خود را جزم کرده تا در سپهرعمومی بویژه جامعه فرهنگیان موثر باشد.

برای آشنایی با دیدگاه و نظرات و رویکردهای این تشکل مدنی متن کامل گفت و گوی سخن معلم را با سخنگوی سازمان بخوانید.

 

*با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید نخست بفرمائید سازمان معلمان ایران در حال حاضر چه شرایطی دارد؟

من هم از شما سپاسگزارم که زحمت این گفت و گو را پذیرفتید.سازمان معلمان ایران خوشبختانه با رویکرد واقعگرایانه علی رغم تجربه های تلخ و شیرین و موفقیت ها و شکست ها و با سماجت تعدادی از افراد پیشکسوت توانست ضمن حفظ هویت مدنی و اصلاح طلبانه خود در دوره جدید فعالیت ها یعنی از سال 97 که قانون جدید احزاب ابلاغ شد،ضمن تطبیق خود با این قانون ،فعالیت کشوری خود را هم آغاز و گسترش دهد و هر ساله با برگزاری کنگره های کشوری و استانی تحرکی را در جامعه هدف خود ایجاد کند و در حال حاضر نیز پس از برگزاری کنگره 1400 با ترکیب جدید شورای مرکزی فعالیت خود را ادامه می دهد و در عرصه رسانه ای و تشکیلاتی می شود گفت همه روزه کنش هایی را دارد و با توجه به عضویت در جبهه اصلاحات ایران و قرار گرفتن در طیف تحول خواه این جبهه نقش آفرینی خوبی دارد.

*جناب آقای داوری آیا این تجربه ها و فراز و فرودها باعث شده است که شما در رویکردهای خود تجدیدنظری داشته باشید و اگرپاسخ مثبت است در حال حاضر فعالیت های تشکل شما مبتنی بر چه رویکری است؟

بله این تجدید نظر هم طبیعی است و هم الزامی است لذا  در سومین دهه از کنشگری صنفی و سیاسی سازمان معلمان و پس از تجربه دولت های خاتمی و احمدی نژاد و روحانی با تجربه ای که آموختیم و با دانشی که کسب کردیم به این نتیجه رسیدیم که ضمن استقبال از تعامل با مسئولان کنشگری جامعه محور و آینده نگرانه با حفظ هویت تشکیلاتی موثر و مفیدتر است لذا در این مقطع از فعالیت سازمان معلمان ایران، کنشگری منتقدانه و مطالبه گرانه رویکرد تشکل ما در عرصه صنف و سیاست است ضمن اینکه تعامل را همچنان راه کاهش شکاف صف و ستاد و دولت و ملت می دانیم. ضمن اینکه به یاری شبکه های اجتماعی در حال حاضر قدرت اجتماعی به نسبت قبل بسیار قدرتمندتر و موثرتر شده است.

*بسیار خوب بی تردید این اولویت بندی و تجدیدنظر یک مبنای تئوریک هم دارد لطف می کنید در این زمینه هم کمی توضییح بدهید؟

همانگونه که پژوهشگران و صاحب نظران حوزه سیاست و اجتماع در جهان به نتایجی رسیدند و حتی انقلابی ترین و چپ ترین نظریه پردازان هم نظرات خود را تعدیل کردند پژوهشگران و صاحب نظران ایرانی و داخلی هم به این نتیجه رسیدند که تغییرات و تحولات و اصلاحات برای پایدار شدن نیازمند زمینه سازی ها و رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی است که حاصل آن تقویت جامعه مدنی است که خروجی جامعه مدنی خودش را در حکمرانی خوب نمایان خواهد ساخت لذا کنشگری جامعه محور و حضور در سپهر عمومی و مطالبه گری واقع گرایانه و آینده نگرانه بهترین راه ممکن و مطلوب برای ترسیم آینده مطمئن در حوزه های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی است لذا ما نیز در سازمان معلمان مبتنی بر این نظریات علمی و کارشناسانه چشم انداز ده ساله خود را تدوین و ترسیم نمودیم و البته در این راستا تعامل اثربخش را هم تسریع کننده و تسهیل بخش می دانیم.

*چقدر اعضای شما توان و انگیزه و امکان نقش آفرینی در این راستا را دارند؟

متاسفانه به دلایل سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی جامعه مدنی که در دوره اصلاحات داشت رشد می کرد به باتلاق دوره مهرورزی افتاد و پس از آن هم داشته هایش را به پای روحانی ریخت لذا به شدت نحیف و ضعیف شده است و به تبع آن پیدا کردن نیروهای توانمند و با انگیره بسیار دشوار شده است اما علی رغم این ، به جهت اینکه اعضای ما متشکل از دانشجو معلم و معلمان شاغل و بازنشسته هستند به دلیل تحصیلات بالای این صنف و ماهیت مستقل و آزادمنشانه حرفه معلمی به نسبت سایر احزاب و تشکل ها دسترسی ما به نیروهای خوب بیشتر است و چون چند سالی است که فعالیت کشوری خود را توسعه دادیم در پهنه ایران زمین این امکان برایمان فراهم شده است تا نیروهای خوشفکر و با انگیزه و توانمندی را جذب کنیم که بی تردید سرمایه ای برای تشکل ما و جامعه مدنی هستند و در این راست گسترش کیفی در اولویت ماست نه توسعه صرفا کمی.

*چگونه و در چه قالبی این نیروها را سازمان دهی و فعال می کنید؟

خوب طبق اساسنامه  ارکان و سلسله مراتب حزبی داریم که طی فرایند دمکراتیک و منطبق بر آیین نامه ها و از طریق انتخابات کنگره های کشوری و استانی افراد در این ارکان از دبیرکل تا شورای مرکزی و شوراهای استانی و دفاتر شهرستانی قرار می گیرند و سپس شورای مرکزی و استانی، واحدها و کارگروه های خود را تشکیل می دهند و افراد توانمند و علاقمند در قالب این واحدها و کارگروه ها سازمان دهی شده و فعالیت خود را در سه سطح کشوری،استانی و شهرستانی به انجام می رسانند.

*آیا شما از عمکرد تشکل تان رضایت دارید و امیدوار هستید؟

هر چند نا امیدی بسیار عمیق و گسترده شده است و انتخابات اخیر و عملکرد دولت در قالب معرفی کابینه و مجلس جدید مردم را نا امیدتر هم کرده است که این نا امیدی ریشه های قدیمی هم  دارد اما یکی از وظایف احزاب و تشکل ها و نهادهای مدنی مبارزه با همین نا امیدی است چرا که اگر ما امروز از ناکارآمدی گسترده و همه جانبه و دیرین رنج می بریم اگر نا امید هم بشویم بدتر می شود چرا که نارضایتی از امروز و نا امیدی به فردا یعنی مرگ یک ملت و سقوط یک کشور لذا در این فضای سخت هم خودمان امیدوار هستیم و هم این امید را با تحلیل ها ی علمی و کارشناسانه و ترسیم چشم انداز مطلوب به دیگران هم تلاش می کنیم منتقل نمائیم لذا به نسبت هم در مقایسه با دیگر احزاب و تشکل ها از عملکرد خود رضایت داریم هرچند که با توجه به ظرفیت جامعه معلمان با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و امیدواریم با پیوستن نیروهای توانمند و خوشفکر و با انگیزه و مدنی و اخلاقی بتوانیم امید بیشتری را به جامعه ناراضی و معترض و نا امید تزریق کنیم هر چند این کار سختی است اما باید از اولویت های تمام کنشگران دلسوز و آینده نگر باشد.

*جناب آقای داوری برویم مصداقی تر گفت و گو را ادامه بدهیم تشکل شما عضو جبهه اصلاحات ایران است و یکی از 31 حزب این جبهه در کنار 15 شخصیت حقیقی یکی از 46 نفر نهاد اجماع ساز بود و یکی از آزمون ها نزد افکار عمومی موضوع گیری این حزب در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال بود عملکرد خودتان را در این راستا چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه یکی از افتخارات سازمان معلمان موضع گیرها و عملکرد ما در مقاطع حساس مثل انتخابات است که در طول این دو دهه می توان گفت همه مواضع ما در راستای رویکرد اصلاح طلبانه قابل دفاع است بویژه انتخابات اخیر که همسو با سایر احزاب نخست با مشارکت موافق بودیم و در مرحله بعد با مشارکت مشروط بر تائید گزینه مورد نظر و اجماع جبهه و بعد هم که همه گزینه ها رد صلاحیت شدند از کسی حمایت نکردیم  لذا این یکی از مصادیق متعهدانه ما مانند انتخابات مجلس یازدهم بود که لیست نداده و از هیچ لیستی هم حمایت نکردیم در واقع این دومین انتخابات بود که ما همراهی با خواست اکثریت را در راستای منافع ملی و رویکرد مدنی و آینده نگرانه می دانستیم.

*برای اینکه محسوس تر شود به یک مصداق دیگر هم اشاره می کنم و تلاش می کنم گفت و گو را طولانی نکنم و به پایان برسانم عملکرد شما در قبال گزینه های پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم بویژه گزینه معرفی شده برای وزارت آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این زمینه هم خوشبختانه خوب عمل کردیم نخست با صدور بیانه ای شاخص ها را متذکر شدیم و شرایط آموزش و پرورش را تحلیل کردیم تا آقای رئیسی و مشاوران ایشان در انتخاب گزینه ها مورد توجه قرار دهند و پس از معرفی آقای حسین باغگلی مخالفت و انتقادهای خود را به گوش نمایندگان رساندیم و با همراهی دو تشکل دیگر نامه سرگشاده ی هشدار آمیزی صادر کردیم و اعضای ما هم در قالب یادداشت ها و گفت و گوها و فعالیت های رسانه ای و تعامل ها این نظرات را تکثیر نمودند و به اطلاع افراد بیشتری رسانند که موثر هم واقع شد و مجلس رای اعتماد به ایشان نداد در مورد سایر گزینه ها برای وزراتخانه ها ما ورود مشخصی نداشتیم و می دانستیم که به هر حال همه آنها رای اعتماد را خواهند گرفت هر چند به کلیت کابینه انتفادهایی داریم اما بی تردید خروجی آن انتخابات این کابینه خواهد بود.

*حال که حسین باغگلی رای اعتماد نگرفته شما می خواهید چه کنید؟

وظیفه ما در راستای مطالبه گری باز هم مطالبه یک وزیر به نسبت کارآمد است حتی در دولت های خاتمی و روحانی هم ما همیشه این مطالبه را داشتیم در آن دولت ها هم نقدها و مخالفت ها و حمابت های جدی داشتیم ولی انتظارات ما بیشتر بود چون دولت ها را همسو می دانستیم که متاسفانه روحانی بویژه در دوره دوم به گونه ای عمل کرد که دیگر نمی شود گفت همسو .اما در دوره ابراهیم رئیسی با همان نگرش واقع گرایانه انتظار زیادی نداریم اما به شدت نگران این نگاه تنزل آمیز ایشان به حوزه آموزش و پرورش هستیم که با معرفی باغگلی نمایان شد امیدواریم ایشان پیام کارشناسان و صاحب نظران نه منفعت طلبان و مافیای تجارت آموزشی را دریافت کرده باشد لذا در ادامه مطالبه گری خود تلاش داریم به تنهایی و یا با مشارکت سایرتشکل ها در قالب نامه سرگشاده یا بیانیه و یا دیدار و فعالیت رسانه ای در انتخاب گزینه مناسب نقش خود را ایفا کنیم.

*از شما سپاسگزاریم پرسش های فراوانی است که به دلیل طولانی نشدن گفت و گو به فرصت دیگری واگذار می کنم اما اگر نکاتی را لازم می دانید بعنوان نکات پایانی این گفت و گو بفرمائید.

من هم از شما سپاسگزارم فقط می خواهم بعنوان مصادیق دیگری از کنشگری مطالبه گرانه در قالب کارگروه های ویژه اشاره کنم به تلاش های نماینده سازمان معلمان در زمینه فوق العاده شغل و رتیه بندی و هم چنین نماینده این تشکل در حوزه صندوق ذخیره فرهنگیان که تجربه های قابل تاملی هستند و نشان می دهند ما نباید خیلی آرمانی فکر کنیم بلکه واقع بینانه ضمن قرار داشتن در مسیر آرمان های توسعه بخش و امیدآفرین به موضوعات و مسائل روز توجه و تمرکز داشته باشیم و راهکارهای عملیاتی و عینی آن را جستجو و پیگیری مدام داشته باشیم .

 

#گفت و گو از مریم آریا

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *