Home دیدگاه ته مانده كرامت معلمي
ته مانده كرامت معلمي
0

ته مانده كرامت معلمي

0
0

نسرين محمد‌باقري

 پنجم اكتبر از سوي يونسكو به عنوان روز جهاني معلم نامگذاري شده تا بهانه‌اي براي قدرداني از معلم‌ها و بررسي مشكلات‌شان باشد. شعار امسال روز جهاني معلم «آموزگاران، رهبري در بحران، بازآفريني سيماي آينده» متناسب با بحران ناشي از كروناست كه در بيشتر كشورهاي جهان آموزش را تحت تاثير قرار داده است. نزديك چهار هفته از شروع زود هنگام مدارس در ايران مي‌گذرد. از چند روز مانده به بازگشايي مدارس، مدام از رعايت پروتكل‌ها و امنيت خاطر براي حضور اجباري دانش‌آموزان صحبت مي‌شد، اما حضور نيافتن رييس‌جمهور براي بازگشايي مدارس نشان از عدم اعتماد كامل به سلامت مدارس داشت. خيلي زود «حضور اجباري» به «انتخاب شيوه تحصيل» و «حضور اختياري» دانش‌آموزان تغيير يافت. وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگوهاي متعدد، ضمن احترام به دانش‌آموزان براي انتخاب شيوه تحصيل بر باز بودن مدارس و حضور اجباري معلمان در مدرسه تاكيد مداوم داشتند. آن كس كه جايگاهي نداشت معلم بود و آنچه بي‌اهميت بود، سلامت جسمي و رواني او! طبق برنامه‌هاي تعيين شده، دانش‌آموزان به دو گروه زوج و فرد تقسيم شدند و معلم موظف شد تا در دو هفته يك درس را به دانش‌آموزان حضوري تدريس كند. تدريس با ماسك و عوارض ناشي از كمبود اكسيژن مانند سردرد و حالت تهوع را اكثر معلم‌ها تجربه كردند. همچنين معلم موظف بود يك‌بار ديگر درس را براي دانش‌آموراني كه شيوه مجازي انتخاب كرده‌اند، تدريس كند. از هفته دوم مهر با بالا رفتن آمار مرگ و مير ناشي از كرونا، مدارس تعطيل شد. اگرچه آمار ابتلاي معلمان و دانش‌آموزان به كرونا مخفي ماند و معلمان تدريس جدي را به صورت مجازي شروع كردند. متاسفانه هنوز خبري از تبلت‌هايي كه قرار بود با قيمت مناسب به دست دانش‌آموزان برسد، نيست و در هر كلاس چند نفري به خاطر نداشتن گوشي از درس محروم هستند. تبعيض آموزشي نه تنها شامل دانش‌آموزان مي‌شود، بلكه بسته به امكانات مدارس و محيط آموزشي بسياري از معلمان نيز تحت تبعيض هستند. چندين ماه زمان براي ارتقاي سامانه شاد نتيجه‌بخش نبوده و عدم سرعت مناسب براي ارسال پيام يا ويديو، دانش‌آموز و معلم را براي جلوگيري از اتلاف وقت، ناچار به استفاده از ساير پيام‌رسان‌ها براي ادامه كلاس مي‌كند. هفته گذشته براي دريافت يك فيلم دو دقيقه‌اي دختر كلاس اولي‌ام، چهل و پنج دقيقه در شبكه شاد منتظر بوديم و همچنان دعوت به صبوري مي‌شديم! تدريس در شاد و محيط‌هاي پيام‌رسان، نياز به تهيه محتواي درسي و ضبط صدا و تهيه فيلم و … از قبل دارد كه حداقل به اندازه زمان كلاس، مستلزم صرف وقت است. حال آنكه در مدارس برخوردار از امكانات مالي، تدريس آنلاين با سرويس‌هاي مناسب نياز به ضبط صدا و … از قبل نيست. با توجه به آمار كم استخدامي‌هاي جديد، جامعه معلمي چندان جوان نيست و ساعت‌هاي طولاني كار با گوشي و نشستن بر سر كلاس باعث ضعف چشم و درد ستون فقرات و مشكلات عديده براي‌شان شده است. با همه اين مشكلات، معلمان تمام تلاش خود را براي ارتباط با دانش‌آموزان و تدريس بهتر به كار مي‌برند. نيش و كنايه برخي خانواده‌هايي كه معلمان را به خاطر حضور در منزل بيكار مي‌بينند و دانش‌آموزاني كه معلم مدرسه را با معلم سر‌خانه خود اشتباه گرفته‌اند، قابل تحمل است، اما تحمل بي‌مهري وزيري كه انگار خط‌كش به دست بالاي سر معلم ايستاده و نامهربانانه از اجبار سخن مي‌گويد و بي‌توجه به سرسام‌آور بودن قيمت‌ها، مدام افزايش حقوق، را چون پتك بر سر معلم‌ها مي‌كوبد را نمي‌توان ناديده گرفت! آقاي وزير در اين شرايط سخت، اگر در جهت سلامت روان جامعه معلمي خود قدمي برنمي‌داريد، نگذاريد ته مانده‌هاي كرامت و اعتبار معلمي نزد شاگردان و‌ خانواده‌ها از بين برود. كاش شما نيز مانند وزير بهداشت كه همواره مدافع و قدردان زحمات جامعه پزشكي است، در جهت اعتلاي مقام معلمان و حفظ كرامت‌شان قدمي‌ برداريد.
دبير رياضي و كارشناس آموزشي

منبع: روزنامه اعتماد 14 مهر 99

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *