Home گفتگو گفت و گو با علیرضا هاشمی سنجانی پیرامون تجمع و تحصن
0

گفت و گو با علیرضا هاشمی سنجانی پیرامون تجمع و تحصن

0
0


•    دبير کل سازمان معلمان ايران : "از همکاران و معلمان به جد خواسته ايم به جاي « حرکات خياباني » حضور خود را در فضاي افکار عمومي ( رسانه ) جدي بگيرند "
گفت و گوي سخن معلم با دبير کل سازمان معلمان ايران ( سونامي ناکارآمدي و عصبانيت )

گروه گزارش / تحرکات اخير و به ويژه تجمع و يا تحصن و پرسش هاي فراوان فرهنگيان و همکاران موضوعي شد تا اين بار با آقاي"  عليرضا هاشمي سنجاني " به گفت و گو بنشينيم .
متن گفت و گو را مي خوانيد
  *اين روزها خبرهاي خوبي از آموزش و پرورش به گوش نمي رسد ، نظر سازمان معلمان ايران در اين زمينه چيست ؟
همان گونه که در بيانيه اخير سازمان معلمان ايران ( اين جا ) آمده بود ، اوضاع آموزش و پرورش به قدري بد است که واقعا بايد فکري به حال آن کرد ، از يک طرف نيروهاي ستادي آموزش و پرورش و از جمله وزير آموزش و پرورشمحافظه کارانه و با حرکتي کند و خسته کننده ناتوان در حل مشکلات اند و از طرف ديگر ، عصبانيت فرهنگيان از اوضاع نابه سامان شان به قدري است که آن ها حتي دل و دماغ خواندن اين افاضات را هم ندارند !
صاحبان تصميم در آموزش و پرورش زير چهارهزار ميليارد تومان کسري گير کرده اند و شجاعت لازم حتي براي بازگو کردن مشکلات با معلمان را هم ندارند چه رسد به نوآوري و…و اين که معلمان راه حل هاي بلند مدت را هم پذيرا نيستند !
لازم به ذکر است بسياري از نيروهاي ستادي کساني هستند که هر جا سفره اي پهن باشد ، حضور موثر خواهند داشت و تنها چيزي که دغدغه شان نيست ،دولت يازدهم و  آموزش و پرورش کشور است .
ما با سونامي ناکارآمدي از يک طرف و سونامي عصبانيت از طرف ديگر روبه رو هستيم .
* راهبرد شما در اين وضعيت چيست ؟
ما پس از 15 سال تجربه و دادن هزينه هاي فراوان نگاه مان به آموزش و پرورش و فعاليت هايمان تغيير کرده است .ما نگاه تخصصي و حرفه اي به آموزش و پرورش پيدا کرده ايم و عرصه فعاليت هاي خود را پرهيز از " ساده انگاري " ، " شعر و شاعري " و " ديدگاه هاي انتزاعي " تعريف مي کنيم.
ما فعاليت هاي خود را ذيل " وظيفه گرايي " تعريف نکرده به کارآمدي و تاثير عمل توجه ويژه مي نمائيم و آن را عرصه کنش جمعي مي دانيم .سازمان معلمان ايران به عقلانيتي تن داده است که دغدغه اش در درجه اول نه تحقق " همين جايي " و " هم اکنوني " اهداف است ، بلکه تن دادن به انتخاب هايي است که مي خواهند :
1) موثر باشند.
2) به عوارض آن توجه شده باشد .
3) احتمالات مختلف را پيس بيني کرده باشد .
هر چند ما به نوعي به عمل گرايي ( پراگماتيزم ) و امتياز دادن به وضع موجود متهم مي شويم ؛ ولي ما اين نگاه را که در آن هم سويي اهداف و وسايل ، امتياز اصلي اش است را باور داشته و فکر مي کنيم اين نگاه ما است که قادر است در جامعه ما از طريق راه هاي مختلف ، محدوديت ها را درو بزند و تجربه " آزادي " را ممکن سازد .
* نظر شما و به طور خاص درباره تحرکات اخير و احتمالا آتي ( تجمع ) چيست ؟
ما موضوع را به آموزش و پرورش محدود نکرده و در سطح بالاتري به پاسخ رسيده ايم .با آن که دولت آقاي روحاني دولت اصلاح طلبان نيست ولي در مقابل اقتدارطلبان از اين دولت حمايت مي کنيم .قصد آن را هم نداريم هم صدا با اقتدارطلبان به دولت منتخب مردم فشار بياوريم . ما اوضاع بسيار بد آموزش و پرورش را به صورت علني و با صداي بلند فرياد زده و مي زنيم و از همکاران و معلمان به جد خواسته ايم به جاي « حرکات خياباني » حضور خود را در فضاي افکار عمومي ( رسانه ) جدي بگيرند ، عضويت و تقويت تشکيلات را بر اولويت بندي خواسته ها و زمان بندي پي گيري آن ها اصل بدانند .
به باور ما ، « قدرت را قدرت تغيير مي دهد و از حرف هر چند با صداي بلند کاري ساخته نيست »البته برخي از دوستان ما ، نابرده رنج گنج طلب کرده و طمع در ميوه ه ي باغ ديگران نموده اند !
نارفته راه ، رسيدن را جست و جو کرده و نکاشته بذر ، عزم برداشت نموده اند ….
از نظر ما ، اعتراض حق همه اقشار از جمله معلمان است ولي به طور مشخص حرکات اخير و احتمالا آتي مقصدش جز " ناکجاآباد " جاي ديگري را نخواهد پيمود …
پايان گزارش /

 جمعه, 12 تير 1394 

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *