Home گفتگو گفت و گوی محمد داوری با خبرگزاری مهر پیرامون تبعات تعطیلات طولانی مدارس
گفت و گوی محمد داوری با خبرگزاری مهر پیرامون تبعات تعطیلات طولانی مدارس
0

گفت و گوی محمد داوری با خبرگزاری مهر پیرامون تبعات تعطیلات طولانی مدارس

0
0

مسائل تربیتی و پرورشی تماماً به حاشیه رفت

با اینکه آموزش و پرورش دو سالی است تاکید بسیاری بر مباحث تربیتی، پرورشی دارد و سعی دارد این مباحث را همپای آموزش دروس بالا بیاورد و انواع طرح‌ها را برای این منظور تدارک دید و کتاب‌های درسی از جمله تفکر، مهارت‌های زندگی، محیط زیست و… را در برنامه‌های درسی گنجاند، اما عملاً در این سال تحصیلی آنچه می‌توان گفت مظلوم ترین مباحث آموزش و پرورشی است، مباحث تربیتی است. اما این به حاشیه رانده شدن چه اثراتی به جا می‌گذارد و تعطیلات گسترده چه آسیبی به مباحث تربیتی می‌زند؟

محمد داوری کارشناس مسائل آموزش و پرورش و مشاور تحصیلی با سابقه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چالش‌های تعطیلی مدارس گفت: موضوع اصلی این است که هیچ روشی نمی‌تواند مسائل تربیتی و پرورشی مغفول مانده شده را جبران کند و حتی بخش آموزشی نیز تا درصد زیادی جبران نخواهد شد. یکی از موضوعات اصلی این است که آموزش مجازی همه دانش آموزان را پوشش نخواهد داد. حتی در کشورهای توسعه یافته نیز آموزش مجازی جایگزین مدرسه نشده است. اما اجازه بدهید بگویم آسیب‌های تربیتی و پرورشی که بچه‌ها با توجه به تعطیلات گسترده امسال می‌خورند مهمتر است.

وی ادامه داد: خانواده‌ها تا حدی دغدغه آموزش را دارند و بعدها دنبال جبران آن می‌روند اما دغدغه مسائل تربیتی و آسیب‌ها را کمتر دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد بحث هدایت تحصیلی نیز با توجه به شرایط موجود آسیب جدی خواهد خورد، گفت: در شرایط عادی هم ما با موضوع هدایت تحصیلی مشکلات جدی داشتیم و امسال که شرایط غیرعادی است مشکلات چند برابر خواهد شد. من همین روزها درگیر این ماجرا هستم. بخش زیادی از ثبت نام اولویت‌ها مانده و مهلت آنکه ۲۰ اسفند بود هم تمام شده و اعلامی برای تمدید آن نشده است. ما قبلاً در کیفیت دچار مشکل بودیم امسال در کمیت هم به مشکل خواهیم خورد. برخی از مشاوران دارند به صورت تک به تک به خانواده‌ها و دانش آموزان تماس می‌گیرند و درباره هدایت تحصیلی صحبت می‌کنند اما سامانه هدایت تحصیلی که مراحل مختلف دارد باید تعیین تکلیف کند و مراحل را تمدید کند. در غیر این صورت درصد زیادی از دانش آموزان اصلاً فرایند هدایت تحصیلی انجام نخواند داد.

داوری گفت: تست‌های رغبت سنج و استعداد سنجش در شرایط عادی بارها تمدید می‌شد و در این شرایط حتی اگر تمدید شود باز مشکل خواهیم داشت. موضوع مهم این است که بحث تعطیلی در مقاطع مختلف و مناطق مختلف اثرات متفاوتی دارد و باید به این تفاوت‌ها توجه کنیم. آسیب بخش آموزشی در مناطق محروم و توسعه نیافته که به اینترنت و گوشی‌های اندروید دسترسی ندارند بیشتر است. به جز یک سری مدارس که خودشان مبتکرانه از قبل نرم افزار داشتند و سایتی را مجهز کرده بودند و آموزش مجازی داشتند، بقیه مشکلات جدی در این زمینه خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که منظور از آسیب‌های تربیتی فرایند تعطیلی طولانی مدت چیست، گفت: من همین الان هم که دارم به مصادیقش فکر می‌کنم تنم می لرزد. دانش آموزان به دلایل مختلف به ویژه متأثر از شکاف نسل‌ها با پدر و مادر و خانواده مشکلات جدی دارند و پدر و مادرها به دلایل متفاوت ناتوان در حل مشکلات هستند. مدرسه اولین پناهگاه در دسترس و همراه با مشاور برای بسیاری از بچه‌ها برای حل مشکلاتشان است.

این کارشناس و مشاور توضیح داد: آسیب‌های اجتماعی دیگر مثل آسیب‌های مرتبط با مواد مخدر، متأثر از جدایی والدین و ضعف فرهنگی و اقتصادی خانواده عمده آسیب‌هایی است که این روزها رها شده‌اند. حتی دبیران و پرسنل مدرسه در کنار درس به این مسائل می‌پردازند و این بخش نگرانی بزرگ ما در این روزهای تعطیل است که چه بر سر مشکلات این بچه‌ها می‌آید. برخی خانواده‌ها پیگیر و حامی هستند و در این ایام هم پیام می‌دهند و یا تماس می‌گیرند و برای حل مشکلات کمک می‌گیرند اما اکثریت اینگونه نیستند. من معتقدم بسیاری از این بچه‌های در آسیب این روزها در منزل نمی‌مانند و برای آنها این تعطیلات یک باتلاق خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که وقت باز شدن مدارس و داشتن فرصت زمان آموزش چه راهکاری برای جبران این خسارت‌ها دارید، گفت: راهکارها عموماً در قالب طرح‌ها می‌آید. مثلاً ما طرح نماد را داریم اما مشکل این است که زمینه سازی فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته و همکاری‌های بین بخشی که لازمه موفقیت این طرح‌ها است صورت نمی‌گیرد و علیرغم تاکید مسئولان بر جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی اما در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد و شاید در قالب جلسات گزارش‌هایی داده شود اما اتفاق عملیاتی را شاهد نیستیم. ما باید نیروهای متخصص را افزایش دهیم و صدا و سیما وارد گود شود و فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد. در هر صورت باید به شکل جدی به این مشکل نگاه واقع بینانه شود و از حال راهکاری برایش دید.

توجه: لازم بذکر است این مصاحبه در 24 اسفند انجام شده بود

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *