Home انتخاب سردبیر گفت و گوی سخن معلم با رادین رحیمیان عضو نهمین دوره مجلس دانش آموزی
گفت و گوی سخن معلم با رادین رحیمیان عضو نهمین دوره مجلس دانش آموزی

گفت و گوی سخن معلم با رادین رحیمیان عضو نهمین دوره مجلس دانش آموزی

0
0

رادین رحیمیان عضو نهمین دوره مجلس دانش آموزی و فارغ التحصیل دبیرستان فرهنگ منطقه تهران در گفت و گو با سخن معلم عنوان کرد

نمایندگان مجلس دانش آموزی باید صدای دانش آموزان باشند

مجلس دانش آموزی به قول رادین رحیمیان به ایستگاه نهم رسید و حالا دانش آموزان این دوره از روی صندلی های مجلس کنار می روند تا دوباره رقابت برای دوره دهم شروع شود مجلسی که یادگار دوره اصلاحات و ریاست جمهوری سید محمد خاتمی است و حالا کسانی عضو این مجلس هستند که در آن سال های دوم خرداد 76 که آغاز این موج مدنی بود به دنیا نیامده بودند.

به همین بهانه گفت و گویی را انجام دادیم با این دانش آموز رشته علوم انسانی که تجربه چندین دوره عضویت در شوراهای دانش آموزی مدارس را دارد و حالا که دوره دانش آموزی خود را به پایان رسانده و از یکی از برترین مدارس کشور یعنی دبیرستان فرهنگ منطقه دو تهران فارغ االتحصیل شده با او به گفت و گو نشستیم تا از تجربیات خودش بگوید و از مجلس دانش آموزی.

متن کامل این گفت و گو به شرح ذیل است.

 سلام آقای رحیمیان،وقتتون بخیر ،ابتدا امر لطفا خودتون رو معرفی کنید.

ابتدا کلام را  آغاز می کنم با نام و یاد خداوند متعال و خدارو شکر می کنم که امروز توفیق داشتیم در خدمت شما باشیم و در ادامه از خبرگزاری خوب و مردمی شما تشکر می کنم که این فرصت رو در اختیار این بنده‌ حقیر قرار داد.

رادین رحیمیان هستم ،متولد آبان ۱۳۸۰ شمسی ، به قول معروف در خانواده ای متوسط در یکی از محلات متوسط تهران به دنیا آمده ام. در رشته ادبیات و علوم انسانی تحصیل کرده ام و سعادت داشته ام که ردای خدمت به دانش آموزان را در نهمین دوره مجلس دانش آموزی به تن کنم.

مجلس دوره نهم هم به ایستگاه آخر رسید و اختتامیه آن برگزار شد قبل از پرداختن به اختتامیه مجلس لطفا برایمان کمی از دوران دانش آموزیتان بگویید و بفرمایید که چگونه می شود دانش آموزی وارد فعالیت های فرهنگی و پرورشی بشود و این فعالیت ها نیاز به چه پیش نیاز ها و روحیاتی دارند؟

واقعیت جرقه فعالیت های بنده از کلاس چهارم در دبستان ۱۳ آبان خورد که البته امروز به اسم دبستان شهید احمدچراغی شناخته می شود سرکار خانم فتح الهی معلم بنده که هرجایی هستند برای ایشان بهترین ها را آرزو می کنم و دیگر عزیزان مشوق من شدند که وارد شورای مدرسه بشوم که به لطف خدا با ‌این که رقبا و همکاران همگی بزرگ تر از بنده بودند موفق به ورود به شورای مدرسه شدم.

یعنی معلم شما باعث شد که شما تصمیم به چنین کاری بگیرید؟

نه ، عرض می کنم خدمتتان ،فعالیت های فرهنگی در درجه اول نیاز به روحیه تعاون و همکاری دارد یعنی برعکس تصورات که خیلی ها فکر می کنند برای این کار نیاز به حس سلطه طلبی و ریاست هست این گونه نیست اصولا کسانی که وارد این حوزه ها می شوند ومی توانند فعالیتشان را ادامه دهند افرادی هستند که به معنای واقعی کلمه دغدغه مند هستند و احساس می کنند می توانند برای رفع این دغدغه ها کاری بکنند نکته دیگر داشتن تعاملات و ارتباطات سازنده است و طور کلی می توان گفتن داشتن روحیه رهبری و نه ریاست.

معلم بنده این روحیات را در من تشخیص دادند و باعث تسهیل امور شدند.

ارتباطات خودشما به چه صورت بوده است؟

در بخش قبلی عرایضم تاکید کردم ارتباط سازنده ، یعنی ارتباطی که موجب رشد و تعالی شخصیت بشود . به شخصه هیچ گاه خود را از کسی بالاتر فرض نکرده ام و این مفروض باعث شد که دوستان زیادی در محل زندگی و مدرسه داشته باشم که همچنان با بسیاری از آنان در ارتباط هستم و همیشه تلاش کرده‌ام که از دیگران یادبگیرم

با این اوصاف حتما وقت زیادی را صرف فعالیت های تشکیلاتی مثل شورا ها کرده ایداین باعث نشد که شما در زندگی شخصی یا تحصیلی دچار مشکل بشوید؟

خب بنده ۷ سال مستمر عضو شوراهای دانش آموزی مدارس بوده ام و به صورت موازی در تشکلات دیگر فعالیت کرده ام ، یکی از مباحثی که باعث شده افراد نسبت به فعالیت های تشکیلاتی دانش آموزی دید مثبتی نداشته باشند این است که این امور باعث افت تحصیلی می شوند و تنبل خانه ای شده اند برای به اصطلاح درس نخوان ها،به هیچ وجه با این دیدگاه موافق نیستم و معتقدم اتفاقا نخبگان ما بیش تر باید در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند تا بتوانند دانسته های خود در میدان عمل به منصه ظهور بگذارند . خود به شخصه با این که وقت کم تری در اختیار داشته ام اما معمولا بین نفرات برتر آزمون مدارسی بوده ام که در آنها تحصیل میکرده ام و در کنار درس که اولویت اصلی بوده و باید باشد فعالیت های اجتماعی را دنبال کرده ام و به سرگرمی های خود پرداخته ام.

گفتید سرگرمی ، آیا سرگرمی های شما در راستای فعالیت های شما بوده است؟

گاهی بله گاهی خیر ،معمولا در اوقات فراغت شخصی به مطالعه ،نقاشی ،ورزش،فیلم دیدن و طبیعت گردی می پردازم که البته مدتی است به علت مشغله کم تر وقتی برای دست به قلم شدن پیدا می شود ولی مطالعه و ورزش اجزای دائمی روزمره بنده هستند.

این همهمشغله باعث نشده که کم تر کنار خانواده باشید؟

خب شاید دیر رسیدن ها و یا سفر های کاری برای جلسات قطبی و بازدید ها باعث بشود زمان کم تری را در خانه باشم ولی خانواده ام همیشه برای من اولویت اول بوده اند و تلاش می کنم که همیشه در تمام امور کنارشان باشم و اگر قصوری بوده همینجا از آنها عذرخواهی می کنم.

لطفا از روال اداری ورود به مجلس دانش آموزی برایمان بگویید.

مجلس دانش به عبارتی چکیده و عصاره تمام شورا های دانش آموزی ایران است که امروز قطار پر افتخارآن به دهمین دوره رسیده است عزیزانی که قصد ورود به این مجلس را دارندابتدا باید برگزیده شورای مدرسه خود باشند و بعد وارد شورای دانش آموزی منطقه بشنود و این روال برگزیده شدن از منطقه به شهر و سپس به استان ادامه پیدا می کند تا بتوانند وارد مجلس دانش آموزی بشوند و البته شرایط سنی هم در این برگزیده شدن دخیل است ،نمایندگان در حال عضو شدن همگی باید مشغول به تحصیل در پایه نهم یا دهم باشند .برای مثال بنده یک سال نایب رییس شورای دانش آموزی استان بودم که در همان مقطع وارد مجلس شدم و سال دوم که رییس شورای دانش آموزی استان شدم.

شما در چه مقطعی بودید؟

بنده دانش آموز سال دهم دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ که بودم وارد مجلس شدم

نقش مدرسه خود را برای ورود به مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟

خب مدرسه ما مجتمع تخصصی علوم انسانی است که انصافا برخلاف تعدادی از مدارس برتر تهران باب فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در آن به راحتی باز است و کادر مدرسه ما از مدیربزرگوارمان گرفته تا معاونین دلسوز و معلمانمان بخوبی با فعالیت های تشکیلاتی آشنا هستند و خود راهنمای ورود دانش آموزان به این حوزه ها هستند و به طور کلی نقش مدرسه مان و به خصوص بعضی از معلمان عزیزم را که واقعا با جان و دل برایمان زحمت کشیده اند را بسیار پررنگ می دانم و امیدوارم روزی بتوانم گوشه ای از زحمات اساتیدم را جبران کنم.

 مجلس را برای عزیزانی که با آن آشنا نیستید چگونه معرفی می کنید؟

نهادی صنفی-مشورتی و زیر مجموعه سازمان دانش آموزی است که بر اساس آیین‌نامه تشکیل این مجلس مصوب ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرد. مصوبات این مجلس پس از تأیید در شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.البته این تعریف آیین نامه ای است و اگر خود بخواهم مهم ترین فعالیت های این نهاد را شرح بدهم در درجه اول تنظیم سند است که بالاتر ذکر شد که قابلیت اجرا دارند و بعد از آن میتوانم به این امر اشاره کنم که قابلیت اصلی مجلس به عقیده بنده رساندن نظرات و مباحث کف مدارس به حوزه ستادی و وزراتخانه ای است این مجلس ۱۵۰ نماینده دارد متشکل از ۷۵ دخترو ۷۵ پسر علاوه بر آن نمایندگان اقلیت های دینی ، دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان ایرانی خارج از کشور نیز در مجلس حضور دارند البته بنده امیدوارم دانش آموزان خارجی داخل ایران نیز نماینده ای در این مجلس داشته باشند مثل برادران و خواهران افغان ما که تعدادشان کم هم نیست.

مجلس دانش آموزی متشکل از پنج کمیسیون تخصصی است علاوه بر آن کارگروه های مختلفی از جمله تدوین آیین نامه و تدوین سند در مجلس وجود دارد.

دستاورد نهمین دوره مجلس دانش آموزی را چه می دانید؟

دو پاسخ برای این سوال وجود دارد ابتدا دست آورد این دوره برای جامعه دانش آموزی را همان رسالت انتقال مصائب جامعه دانش آموزی می دانم که این امر با نطق ها ، جلسات و بیانیه ها محقق شد و بعد از آن سند این دوره یعنی سند مدرسه سلامت روان دانش آموز و…..

دستاورد این دوره برای خود شما به عنوان نماینده چه بوده است ؟

تجارب بسیار خوبی کسب کرده ام به صورت خلاصه می توانم بگویم فرصت صحبت کردن و ایراد نظرات روبه روی مقام عالی وزارت نصیب هر دانش آموزی نمی شود که خوشبختانه این فرصت را داشته ام علاوه بر آن توانستم با فرهنگ های نقاط متفاوت میهن عزیزمان بیش از پیش آشنا بشوم و دوستان ارزشمندی پیدا کرده ام و با فردی آشنا بشوم که مسیر زندگی ام برای همیشه بعد از آشنایی با ایشان تغییر‌کرده است .البته امیدوارم در قبال تمام تجاربی که کسب کرده ام وکیل خوبی برای بیش از یک میلیون دانش آموز تهران بوده باشم و توانسته باشم وظیفه خود را به انجام برسانم.

شما به عنوان نماینده دانش آموزان چگونه با آنان در ارتباط بوده اید که بتوانید نظرات آنان را منعکس کنید؟

بازدیدها از مدارس و شوراهای دانش آموزی مناطق و از همه مهم تر شبکه های مجازی و صفحه خودم که همیشه وظیفه خود دانسته ام پاسخ گوی موکلین خود باشم

در مورد اختتامیه مجلس برایمان بگویید چه فعالیت هایی انجام شد و برگزاری آن به صورت مجازی را چطور می بینید؟

خب مباحث فنی و تکنیکی کمی با ایراد مواجه بود ولی در کل به عنوان اولین تجربه آن را مناسب می بیننم،در اختتامیه برخی از عزیزان حدود ۷ نفر نطق کردند البته اگر درست در خاطرم باشد ، روسای کمیسیون ها از فعالیت خود دفاع کردند ،سند قرائت شد مخالفین و موافقین آن هرکدام به ایراد صحبت پرداختند درادامه از سخنان جناب آقای حاجی میرزایی وزیر محترم،معاونین ایشان جناب آقای دکتر کاظمی و سرکار خانم پناهی روا ریاست محترم دبیرخانه مجلس دانش آموزی استفاده کردیم.

جناب آقای دکتر حاجی میزرایی به برخی از سوالات دوستان پاسخ دادند و مهم ترین نکته ای که فرمودند به طور خلاصه این بود که باید از نظر دانش آموزان استفاده کرد و به قولی این آموزش و پرورش است که نیازمند شنیدن نظرات مشاورین جوان خود است که همان نمایندگان مجلس دانش آموزی هستند.

شما خودتان هم نطق کردید و خب ظاهرا خیلی گله مند بودید ، علت آن شکل از نطق چه بود؟

چون من وضعیت را از نزدیک دیده ام و لمس کرده ام اما‌م علی ع مولای متقیان می فرمایند الشَّجاعَةُ أحَدُ العِزَّينِ و خب ما بنا بر مسئولیتی که داشتیم برخی مباحث را که گفتن آن ها را لازم می دانستیم گفتیم تا شاید توانسته باشیم حداقل به وظیفه خود عمل کنیم و دوسال از عمرمان را تلف نکرده باشیم البته صادقانه می گویم امیدوارم با عرایضم خدایی ناکرده موجب رنجش کسی نشده باشم و باقی مباحث هم که در خود نطق موجود و از تکرار مکررات پرهیز می کنم.

چه توصیه ای برای نمایندگان جدید در دوره دهم مجلس دارید؟

خود را در حدی نمی دانم که به این عزیزان توصیه کنم ولی پیشنهاد می کنم در هر منصبی که هستند و باهرجایگاهی که دارند دست از فعالیت نکشند و کار مجلس را به خاطر این که باهم اختلاف نظر دارند مختل نکنند.به انجام برنامه های دبیرخانه اهتمام بورزند و خدایی ناکرده برای اهداف شخصی حق الناس را زیر پا نگذارند.

بعد از پایان مجلس چه برنامه هایی برای آینده دارید ؟

مجلس است که تمام شده است ولی عرصه خدمت کردن،آموختن و رشد کردن هیچ گاه تمام نمی شود و حال هر جایی که توفیق بشود دوباره آماده به انجام فعالیت هستم.البته فعالیت هایی برای آینده در دست انجام است که انشاالله با دعای خیر عزیزان بتوانیم در آن ها موفق باشیم.

چه دورنمایی را برای خود ترسیم می کنید؟به قول معروف اهداف بلند مدت شما چیست؟

جواب این سوال را زمان پاسخ خواهد داد،فقط امیدوارم بنده ای خوب برای خداوند ، برای جامعه عضوی مفید و فرزند خوبی برای خانواده خود باشم.

خیلی متشکر از زمانی که صرف کردید امیدوارم که به تمام اهداف خود نائل بیایید

بنده هم از شما و تمام مخاطبین خوبتان تشکر می کنم که به عرایض بنده توجه کردید.

نکته ای در انتها هست که دوست داشته باشید اضافه کنید؟

فی امان الله

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *