Home اخبار استانها گفت وگو با حمدجواد خیرخواهی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش

گفت وگو با حمدجواد خیرخواهی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش

0

1-چرا و چگونه ایده خانه تشکل‌ها در فارس در ذهنتان شکل گرفت؟
به عنوان یک فعال فرهنگی و سیاسیِ آشنا با مشکلات تشکل های صنفی و سیاسی این ضرورت را احساس کردم مخصوصا از نظر برخورداری این تشکل ها از یک مکان مناسب جهت برگزاری نشست ها و جلسات لازم دیدم که اقدام و حرکتی باید صورت پذیرد و با توجه به باوری که  به اهمیت و ضرورت وجود انجمن هایی داوطلب دارم گرد که از علایق و منافع خودشان دفاع نموده، و واسطه بین حکومت، و توده مردم و صنف خودشان باشند،همیشه مترصد بودم تا در صورت محقق شدن فرصت، برای رفع این نیاز قدمی بردارم. وقتی به عنوان مشاور و رابط امور مجلس و نمایندگان آموزش و پرورش فارس در موقعیت فعلی قرار گرفتم احساس کردم  که رسیدگی به مسائل مشکلات تشکل ها، برای وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش فارس جناب دکتر نجفی نیز جذابیت و اولویت خاصی دارد، و از طرفی دیدم فعالان تشکل ها بویژه در راس آنها جنابعالی بعنوان قائم مقام سازمان معلمان فارس به نمایندگی از سایر تشکل های فرهنگی نیز، رفع این مشکل مورد درخواست است، برای انجام این امر مصمم تر شدم و نهایتا ضرورت رفع این نیاز، به نشست های متعدد با دبیران شش تشکل صنفی و سیاسی آموزش و پرورش و مدیرکل محترم و رییس محترم اداره حقوقی، انجامید و این نیتِ خیر عملی، و خوشبختانه امروز فارس اولین استان در میان استانهای کشور است که توانسته کانون فرهنگیان اندیشه ورز را در مکانی مناسب و درخور شان فرهنگیان عزیز پیش بینی نموده، و در سفر اخیر وزیر محترم آموزش و پرورش به فارس، افتتاح و بهره برداری نماید.
2-اگرچه مدیر کل محترم حمایت کردند، اما احتمالا موانعی سر راه بود، لطفا در مورد این موانع توضیح دهید؟
بدون تردید بدون حمایت و همکاری بسیار موثر مدیرکل آموزش و پرورش فارس جناب دکتر نجفی جهت اختصاص این فضا برای تشکل های صنفی، این اتفاق امکان پذیر نبود. اما رعایت الزامات و تشریفات قانونی این امر، از جمله استعلام از نهادهای امنیتی و سیاسی و جلب موافقت آنها، رعایت مسائل حقوقی در تخصیص مکان، متقاعد کردنِ دبیران تشکلها در استفاده مشترک از این مکان علیرغم گرایش های سیاسی متفاوت، و تکمیل و تعمیر آن با حمایت معاونت پشتیبانی و اداره خدمات، از جمله مشکلات و موانع بود که با پیگیری های جدی و همکاری و سعه صدر همکاران، الحمدوالله همه آنها بدون کمترین تنش رفع شد.
3-چه رایزنی ها و مشاوره هایی در این زمینه انجام دادید؟
نشست های متعدد با مدیرکل آموزش و پروش برای جلب حمایت وی و استفاده از مشارت های ایشان، مذاکرات متعدد با مسوولین ذیربط در اداره کل آموزش و پرورش اعم از معاونت ها، ادارات حقوقی، خدمات، و مسوولین محترم ناحیه یک شیراز که ملک در تملک آنها بود، مذاکره و گفتگو با حراست اداره کل، کارشناسان و مدیران کل حوزه های سیاسی و امنیتی و توضیح و تبیین ضرورت امر، نشست های متعدد با دبیران تشکل های صنفی و سیاسی آموزش و پرورش جهت ایجاد همگرایی و همفکری از جمله اقدامات مشاوره ای در این رابطه بود.
4-هزینه های مالی راه اندازی چگونه تامین شد؟
علیرغم محدویت منابع مالی با همت عالی مدیرکل محترم آموزش و پرورش و همکاران ایشان در حوزه معاونت مالی و خدمات و بعضا مایه گذاشتن از اعتبار شخصی در مقطع فعلی تا زمان گشایش و تامین منابع خوشبختانه مکان تعمیر و آماده شد. البته وزیر محترم آموزش و پرورش نیز در جریان بازدید و افتتاح مکان در مورد تجهیز آن قول مساعد دانند که منتظر نقد شدن قول ایشان هستیم.
5-همکاری تشکل‌های سیاسی و صنفی فرهنگیان در این زمینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این اقدام از آن جهت که در راستای تامین یکی از توقعات و نیازهای معطل مانده تشکل ها از آموزش و پرورش از سالهای دور بود، با استقبال کم نظیری مواجه شد و همیشه از طرف تشکل ها به عنوان یکی از اقدامات ماندگار و ارزشمند آموزش و پرورش در مقطع فعلی، به نیکی یاد می شود و در این رابطه همکاری و همفکری خوبی با اداره کل آموزش و پرورش فارس داشته اند.
6-به نظر می‌رسد این تلاش‌ها در فارس به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها مطرح شود، نظر شما در این زمینه چیست؟
به نظر می رسد این کار در نوع خود، اقدام کم نظیر و ارزشمندی در بها دادن به تشکل های صنفی آموزش و پروش، و ایمان به مفید و موثر بودن آنها و احترام گذاشتن و امتیاز دادن به فعالان سیاسی و فرهنگیِ مایل به فعالیت صنفی و سیاسی در چارچوب قانون است. لذا تعمیم این نوع از همکاری مسوولان آموزش و پرورش فارس با فعالان صنفی و سیاسی، به سایر آموزش و پرورش استانها خالی از لطف نیست.
7-شکی نیست که با این اقدام کار ماندگاری ایجاد کردید، خود شما چه جایگاهی برای این بنا و فعالیت تشکل های فرهنگیان قائل هستید؟

از اینکه موفق به انجامِ یکی از باورهای خود در بها دادن به تشکل های مردم نهاد، به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق جامعه مدنی در چهارچوب قانون اساسی کشور شده، و توانسته ام گام کوچکی با همکاری و معاضدت دوستان و همکاران خود در این راستا بردارم، احساس خوبی دارم و به دوام و استمرار این اقدام امیدوار بوده و بر آن تاکید دارم. نگرانی من این است که این اقدام که در این مقطع، فارغ از تعصب جناحی و سیاسی و برای بها دادن به همه تشکل های صنفی و سیاسی آموزش و پرورش اتفاق افتاده، در آینده متاثر از سلایق سیاسی مدیران وقت، دستخوش تغییر و مورد بی مهری و کم لطفی واقع شود! در عین حال معتقدم، استمرار این حرکت و تکامل آن، مستلزم حساسیت ها و مراقبت های خاص از طرف تشکلهای صنفی در استفاده بهینه از این فضاست.
8-افرادی نیز در این زمینه انتقاداتی مطرح کردند. پاسخ حضرتعالی به این انتقادات چیست؟
بله ، درست است، بها دادن و امتیاز دادن به تشکل های صنفی و سیاسیِ دارای مجوز، باعث نگرانی و انتقاد برخی از فرهنگیان کنشگری بود که تمایلی چندانی به فعالیت در این چارچوب و پذیرفتن برخی محدودیت ها را نداشتند!
به این دوستان نیز توصیه شد که برای بهره مندی بیشتر از این مزیت ها، سعی کنند یا تشکل جدیدی ثبت کنند و یا در قالب همین تشکل های قانونی مطالبات خود را دنبال کنند، چون این فرایند علیرغم اینکه محدویت هایی برای آنها ایجاد می کند، اما مزیت های آن در مصونیت بخشی به فعالیت هایشان، به مراتب بیش از محدودیت هایی است که نگران آن هستند.

محمدجواد خیرخواهی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =