Home اخبار گزارش كامل ديدار اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان ايران با معاون وزير آموزش و پرورش
گزارش كامل ديدار اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان ايران با معاون وزير آموزش و پرورش

گزارش كامل ديدار اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان ايران با معاون وزير آموزش و پرورش

0

اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در نشستی با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ، به بیان مطالبات جامعه فرهنگیان پرداختند.

با تعامل موثر به پرسش ها و ابهامات جامعه فرهنگيان  پاسخ داده شود

به گزارش سخن معلم در ابتدای این جلسه طاهره نقي يي دبیرکل سازمان معلمان ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار این تشکل قرار گرفته، وظیفه تشکل های فرهنگیان را پیگیری مطالبات معلمان عنوان کرد و با اشاره به تقسيم مسووليتي كه در شوراي مركزي صورت گرفته است و با توجه به تجربه و مسووليت مرتبط با حوزه معاونت توسعه مديريت و پشتيباني گفت: مطالب مربوط به اين حوزه توسط آقاي يوسف بهارلو مسوول كميته صنفي و پشتيباني سازمان معلمان ايران ارايه خواهد شد و اميدواريم با تعامل موثر به پرسش ها و ابهامات جامعه فرهنگيان در اين زمينه پاسخ داده شود.

مهم ترین چالش ها و مسايل جامعه فرهنگیان در حوزه اقتصاد و معيشت

اين گزارش حاكي است در ادامه این نشست یوسف بهارلو مسئول کمیته صنفي و پشتیبانی سازمان معلمان ایران، به نمایندگی از اعضا ی شوران مرکزی به بیان مهم ترین چالش ها و مسايل جامعه فرهنگیان پرداخت.
وی در خصوص برنامه ها و طرحهای معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت، به مواردي از قبيل: چگونگی استفاده از ظرفیت و توان صندوق ذخیره فرهنگیان -راهکار کاهش فاصله دریافتی حقوق معلمان با کارمندان سایر وزارتخانه ها که در برخی موارد به پنج برابر رسید ه است و نحوه و زمان اجرای مرحله دوم طرح و رتبه بندی معلمان-وضعیت بیمه مکمل و طلایی فرهنگیان در سال تحصیلی آینده-نقش و جایگاه اقتصاد در آموزش و پرورش و راه های بهره برداری از آن در نظام آموزش و پرورش کشور و حذف سختی کار معلمان و نارضایتی همکاران فرهنگی مطالبي را بطور خلاصه ارايه نمود و گفت: در این خصوص مسائل بصورت مکتوب از طرف سازمان معلمان ایران در اختیار ایشان قرار مي گیرد.

گزارش سخن معلم حاكي است در اين نشست پس از سخنان اعضاي شوراي مركزي سازمان معلمان، الهیار ترکمن ضمن تشکر از حضور اعضای سازمان معلمان ایران، این شیوه پرسشگری را مدنی ترین نوع مطالبه دانست و آمادگی خود را برای شرکت در جلسات بعدی اعلام كرد.

فکر نمی کردم زمینه برای ایجاد این تغییرات و ایدها این قدر سخت باشد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش سپس گفت: مدت ده ماه است که من وارد آموزش و پرورش شده ام ولی عقبه طولانی را بعنوان کارشناس آموزش و پرورش در سازمان برنامه دارم و ورود من به آموزش و پرورش با حاشیه های همراه شد و عده ای از ورود من ناراحت شدند. من با نیت کمک به آموزش و پرورش وارد شدم و فکر می کردم در اینجا بهتر می توانم ایده ها و طرح های خود را پیش ببرم ولی فکر نمی کردم زمینه برای ایجاد این تغییرات و ایدها این قدر سخت باشد.

آموزش و پرورش یک عامل درون زایی توسعه نیافتگی دارد
تركمن در بخش ديگري از سخنان خود افزود: آموزش و پرورش یک عامل درون زایی توسعه نیافتگی دارد و تا آن برطرف نشود وضع تغییری نخواهد کردخیلی ها از این موضوع در بیرون استفاده ابزاری می کنند برای حل مسئله باید علت ها را شناسایی کنیم و با انسجام و اتحاد درونی موضوعات را حل کنیم با این فضای احساسی و هیجانی که در فضای مجازی وجود دارد و نقدهای غیر کارشناسی و تخریب قطعا به نتیجه نخواهیم رسید لذا باید همه کمک کنند و سعی کنیم به واقعیت نگاری بپردازیم شاید سه سال بعد خیلی ها متوجه بشوند آنچه که الان طرح کرده اند غلط بوده است ولی آن وقت دیگر زمان را از دست داده ایم.سنگ بنای اداری آموزش و پرورش درست بنا نشده است امروز به شدت معلول محور شد ایم حذف سختی کار را می بینیم و لی علت را که یک قانون اداری و استخدامی خاص برای آموزش و پرورش نیاز است را نمی بینیم.اگر جزء 3 ماده 68 قانون خدمات چک لیست مربوط به سختی کار را ببینیدچه می گوید در حالیکه ما باید از قوانین خاص آموزش و پرورش تبعیت کنیم.نه آن قوانین که فقط فضای فیزیکی را ملاک قرار داده است در حالیکه یک معلم با دو ساعت سرپا ایستادن و با بچه های پرانرژی سروکله زدن کنار تخته سیاه ,قطعا سختی کار مي خواهد و باید به گونه ای دیگر محاسبه و پرداخت شود.

پیگیر ایجاد رشته جدید دانشگاهی با عنوان اقتصاد آموزش و پرورش هستیم

وي در ادامه افزود: ما در این معاونت دو کار را برای خود تعریف کرده ایم:۱-امور کوتاه مدت شامل بودجه سال جاری و پیش بینی بودجه سال آینده كه  در اين زمينه باید به این نکته توجه داشت که بودجه آموزش و پرورش از محل بودجه عمومی کشور است و نه بودجه کل کشور و یکی از راهکارهای افزایش حقوق فرهنگیان خلق منابع جدید در آموزش و پرورش و استفاده از بودجه کل کشور است. ۲-امور بلندمدت شامل اقتصاد آموزش و پرورش كه در این راستا در نظر داریم با همکاری دانشگاه تهران سمیناری را با موضوع منابع مالی- نیروی انسانی در پاییز برگزار نماییم. همچنین پیگیر ایجاد رشته جدید دانشگاهی با عنوان اقتصاد آموزش و پرورش هستیم.

مانع ایجاد طرح رتبه بندی انتظارات فرهنگیان،نگاه ايدآلي و بار مالي  است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش رتبه بندی را نوعی خودکنترلی دانست و افزود: مانع ایجاد طرح رتبه بندی در آموزش و پرورش سه انتظاری است که غالب فرهنگیان از این طرح دارند.نخست اينكه باید باعث جهش در حقوق شود.
دوم اينكه باید شامل همه شود.درحالیکه روح رتبه بندی در تضاد با یکنواختی حقوق است و سوم اينكه انتظار دارند رتبه نباید تنزل یابد در حاليكه رتبه بندی در همه جا اینگونه است که اگر شایستگی ها رشد پیدا نکرد باید متوقف گردد.
متاسفانه این سه دیدگاه در بین فرهنگیان مانع اجرا شدن این طرح در آموزش و پرورش شده است. مانع دوم نگاه ایدآلی و ماورایی به این طرح است و مانع سوم بار مالی آن است.

مثل وزارت نیرو  خودمان بايد بیمه تکمیلی ایجاد کنیم

وي همچنین در خصوص بیمه تکمیلی به محرومیت آموزش و پرورش از قانون رفاهی اشاره کرد و افزود: سایر دستگاهها از محل منابع رفاهی خود در خصوص بیمه های تکمیلی اقدامات خوبی انجام داده اند ولی در آموزش و پرورش حتی در ستاد منابع رفاهی وجود ندارد. تركمن اظهار تاسف کرد که در زمان وزارت دوستان قبل به دلیل افزایش ۱۴۷درصدی خسارات که منجر به ورشکستگی بیمه ایران شد این بیمه چتر حمایتی خود را از روی آموزش و پرورش برداشت و در حال حاضر به هیچ وجه حاضر به عقد قرارداد با ما نیست. من معتقدم که باید مثل وزارت نیرو و امثال آن خودمان بیمه تکمیلی ایجاد کنیم و این طرح دردست اقدام است.

باید اقتصاد آموزش و پرورش را در مدارس جست و جو کرد

گزارش سخن معلم حاكي است قائم مقام وزیر آموزش و پرورش درخصوص اقتصاد آموزش و پرورش هم گفت: ابتدا باید بتوانیم تعریف مشخص عملیاتی از اقتصاد ارائه دهیم. بر این پایه اقتصاد دو کار مشخص دارد: ۱-تامین مالی ۲-مصرف درست.
این که ما می گوییم “صرفه جویی” دقیقا منظورمان همین است. صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن نیست، بلکه درست مصرف کردن و استفاده بهینه از منابع است. به باور من باید اقتصاد آموزش و پرورش را در مدارس جست و جو کرد.
به هیچ وجه منظور من صرفه جویی در منابع مالی آموزش و پرورش نبوده است بلکه ایجاد بهره وروی و افزایش کارایی است که تعاریف اینها مشخص است.

براي جبران حذف سختي كار در حال رايزني هستيم

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در توضیح چرایی حذف سختی کار فرهنگیان نيز گفت: سختی کار در شرایط نامتعارف ۱۰۰۰ امتیار دارد و در در دولت نهم و دهم ۱۲۰ امتیاز به همه فرهنگیان اختصاص یافت لذا پس از اينكه دیوان محاسبات و پس از آن دیوان عدالت اداری به این بحث ورود کردند مقاومت در برابر آن منجر به صدور حکم جلب برای بعضی از مدیران کل شد اما با رایزنی های صورت گرفته با دولت ازسوی وزیر محترم در حال تلاش برای برقراری مجدد آن و یا جبران ان به نحوی دیگر هستیم.

 اعتماد به تشكل ها جايگزين تشكل هراسي

وي در پایان با اشاره به نقش تشکل های فرانسه در نجات کشور فرانسه،تشکل ها و نقش مثبت آنها را مهم دانست و توجه و ضرورت تمرکززدایی در فعالیت ها را خاطر نشان ساخت و اظهار امیدواری کرد که در کشور ما تشکل هراسی جای خود را به اعتماد به تشکل ها دهد.

 

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =