Home اخبار گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران
گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران
0

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران

0

عمادالدین باقی در کنگره کشوری سازمان معلمان ایران :

اگر نهادهای مدنی در آموزش و پرورش بودند، این هم به نفع جامعه بود و هم به نفع حکومت

گروه تشکل ها/

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

امروز پنج شنبه 20 تیر کنگره کشوری سازمان معلمان ایران در تالار اندیشه معلم ( تهران ) برگزار گردید .

در این نشست سراسری طاهره نقی ئی دبیر کل سازمان معلمان ایران گفت : ( 1 )

احزاب و گروه های صنفی باید با آگاهی بخشی به جامعه، نقش سازمانی خود را به خوبی ایفا کنند. البته در این مسیر درایت و همراهی مدیران و حاکمان جامعه مهم است.

در این راه نهادهای مدنی می توانند واسط مردم و حاکمان باشند تا راه تغییرات را باز کنند.

همچنین برخی شخصیت ها مانند عمادالدین باقی و محمود صادقی به ایراد سخن پرداختند .

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر گفت :

بخش عظیم هزینه‌های کشور ناشی از عدم توجه به نظام آموزشی است.  موضوع آسیب شناسی آموزش و پرورش و ضرورت تشکل یابی فرهنگی آن، دو قطعه پازل است زیرا بعد از آسیب شناسی باید به آسیب زدایی برسیم که در این حوزه حضور فعال نهادهای مدنی منجر به این آسیب زدایی می‌شود، زیرا دولتها و حکومتها کارشان مدیریت جنگ و صلح است و کار دولت سیاستگذاری است و چگونگی کنترل قدرت مهم است.

در موضوع کاهش تولی گری دولت و حکومت، هرچه تشکیلات دولتی بزرگتر باشد، سیستم تنبل تر و ناکارآمدتر می شود. باید حکومت را کوچک کرد و خدمات را به حوزه اجرایی سپرد بر خلاف قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر امروز بر اثر تجاری سازی آموزش و علم هزینه آموزش برای خانواده‌ها همانند اژدهایی شده که تمام درآمد خانواده ها را می بلعد تا آموزش بهتری برای فرزندانشان داشته باشند.

اگر نهادهای مدنی در آموزش و پرورش بودند، این هم به نفع جامعه بود و هم به نفع حکومت. اگر نهادهای مدنی نیرومندی وجود داشته باشند و البته نه نهادهایی که تلاش شان برای استیفای حقوق عقب مانده معلمان است بلکه تشکل ها و نهادهایی که انرژی شان برای فعالیت مدنی آزاد باشد، آموزش و پرورش حال بهتری داشت.

انجمن های معلمان اگر به شکل یک اتحادیه قدرتمند در بیایند به راحتی نمی‌توان معلمی را بازداشت کرد و کسی پاسخگو نباشد. البته معلم هم نمی تواند هر جور مایل بود، رفتار کند. به دلیل همین کارکردهای مدنی است که اجازه قدرتمند شدن به تشکل ها و نهادهای مدنی داده نمی شود.

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

در ادامه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد :

” وقتی در سخنرانی ها آمار کارهای انجام شده اعلام می شود، احساس می شود رضایت عمومی پایین است و البته نیاز به کار و پژوهش تحقیق دارد.

در زمینه سرمایه اجتماعی چندین پیمایش در ایران انجام شده است ما در دهه گذشته شاهد فرسایش سرمایه اجتماعی بودیم.” اگر نهادهای مدنی در آموزش و پرورش بودند، این هم به نفع جامعه بود و هم به نفع حکومت. اگر نهادهای مدنی نیرومندی وجود داشته باشند و البته نه نهادهایی که تلاش شان برای استیفای حقوق عقب مانده معلمان است بلکه تشکل ها و نهادهایی که انرژی شان برای فعالیت مدنی آزاد باشد، آموزش و پرورش حال بهتری داشت “

 مهمترین شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی است. البته خوشبختانه اعتماد مردم به معلمان خوب است.

هدف اصلی در ارزیابی این شاخص‌ها بحث کیفیت حکمروایی است. یکی از شاخص های حکمروایی خوب بحث حاکمیت قانون است. ما در این بحث باید ارزیابی کنیم تا چه اندازه رفتارها بر اساس قانون است. در تاریخ مردم ما نوع قانون را برابر با زور تصور می‌کنند. به نظر می‌رسد یکی از دلایلش حکومت قانون است، یعنی قانون باید به صورت برابر برای همه اعمال شود.

شاخص دیگر مشارکت است. قانون باید با مشارکت مردم نوشته شود. ما نهادهای قانونگذاری داریم اما همین نهادهای قانونی تا چه اندازه کارکرد دارد. در موضوع سرمایه اجتماعی مهمترین عنصر نهاد مشارکت است. ناگفته نماند صرف آمار بالا در رای دادن به معنای مشارکت موثر نیست.

سازمان معلمان یک نمونه خوب از فعالیت‌ نهادهای مدنی است. معلمان همواره از صنوفی هستند که دائم پیام هایشان به ما می‌رسد و یا تجمع دارند. اما کارکرد اصلی که مشارکت در تصمیم‌گیری است کمتر دیده می شود. مشارکت جامعه مدنی باید فراتر از این باشد.

به نظر می رسد علی رغم محدودیت ها، همین سازمانها نیز نیازمند تمرین مشارکت مدنی هستند. باید ببینیم تا چه اندازه درون این نهادهای مدنی، مشارکت و فعالیت‌ مدنی تمرین می‌شود. راه حل مشکلات ما در تعلیم و تربیت است. “

در ادامه پیام سیدمحمد خاتمی به این همایش توسط علی تفکری، قائم مقام سازمان معلمان قرائت گردید .

 در این پیام آمده است :

” معلمان حاملان اندیشه ی پیشرفت، اصلاح و توسعه اند و در گشودن راههای نو و افق های امید بخش برای دستیابی جامعه ی ایرانی به آزادی، عدالت و مردم سالاری، نقش های موثر و تاریخی داشته اند، آنان که خوشبختانه امروز هم بالاترین گروه مرجع در این کشورند، می توانند با برخورداری از بیشترین سطح اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در گره گشایی از مسایل امروز و آینده ی ایران سهم و نقش شایسته داشته باشند.

 همه ما در همه جا اکنون باید به معلم، به مدرسه و به جایگاه و نقش نهاد آموزش و پرورش در فرایند توسعه ی همه‌جانبه کشور بیش از پیش بیندیشیم و بکوشیم و بدانیم که تجربه‌های تاریخی و مطالعات تطبیقی رویکرد و راهی پر بازده تر از سرمایه‌گذاری در حوزه ی دانش و پرورش خلاقیت های کودکان و جوانان نداشته است.

 همه می‌دانیم و می‌بینیم که ایران عزیز امروز مواجهه با انبوهی از مسائل مزمن و نو و تنگناهای گوناگون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است که خروج از آنها نیاز به تامل، تدبر، همت و تلاش ویژه ی همه دولتمردان، نخبگان، فعالان مدنی و سیاسی و آحاد شهروندان ایران دارد. در این میان باید بیش از پیش هم به معلم اندیشید و هم به او اعتماد کرد و از او مدد جست.

 جریان اصلاحات نیز که دغدغه اصلی اش راهگشایی برای امروز و آینده ی ایران و نگاهبانی از دستاوردهای دموکراتیک انقلاب اسلامی و نظام و مردم است باید بتواند از ظرفیت و توان معلمان به خوبی در این راه بهره گیرد و به همه مسائل آنان به درستی توجه کند.

جامعه چشم به معلم دارد، ما نیز به او چشم داشته باشیم و برای خلق فرصت‌های نو و رهایی اندیشه و استعداد معلم از چرخه مشکلات معیشتی، حقوقی و سیاسی مجدانه بکوشیم. امید آنکه سازمان معلمان و همه نهادهای صنفی و سیاسی و مدنی دیگر، در برداشتن گام‌های عملی در این راه موفق باشند. “

* در این کنگره داود محمدی نماینده مجلس ، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا ء و مربیان وزارت آموزش و پرورش ، محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ، عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند .

*هنگام اجرای مراسم ویدئو پروژکتور با نمایش جملاتی از حضور شخصیت ها با ذکر نام تجلیل و قدردانی می کرد . علی رغم حضور برخی خبرنگاران مانند تسنیم ، باشگاه خبرنگاران جوان و… هیچ گونه اشاره ای به حضور رسانه ها نگردید .

* مجری مراسم در بخشی اشاره کرد که سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خاطر این نشست سفرش را به شیراز لغو کرده است اما علی رغم تبلیغات قبلی مسئولان این تشکل حسینی در این نشست حضور پیدا نکرد .

یکی از حاضران نشست در این زمینه به صدای معلم گفت :

احتمالا ترس از تبعات ناشی از حضور چهره های سیاسی و حرف هایی که این روزها در مورد سیاسی بودن سرپرست وزارت آموزش و پرورش زده می شود حسینی را مجبور کرده است تا قید حضور در این مراسم را بزند .

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 5 =