Home یادداشت کرونا و مدارس
کرونا و مدارس
0

کرونا و مدارس

0
0

محمد داوری

باید مدارس تعطیل شود.باید مدارس ضدعفونی شوند.اگر مدارس آمادگی ندارند من فرزندم را نمی فرستم.مدارس تعطیل شود تکلیف درس بچه ها چه می شود؟کلاس های مجازی تشکیل شود. سلامت بچه ها مهم تر از درس است اما……………

بایدها و نبایدها و اما و اگرها و شرط و شروط تعطیل شدن یا نشدن مدارس و پاس کاری مسئولان به یکدیگر و تعطیلی برخی استان ها و تفاوت در روزهای تعطیلی و اقدامات مدارس غیرانتفاعی و مقایسه آن با مدارس دولتی و بسیاری از موارد دیگر 14 میلیون دانش آموز و 28 میلیون پدر و مادر را نگران و سرگردان کرده بود  و این نگرانی و سرگردانی قبل از کرونا  آسیب های جدی به روح و روان جامعه وارد ساخته بود و بی تدبیری ها و بی تصمیمی ها، اعتماد مردم  به مسئولان و کارآمدی دستگاه ها و نهادها را  به شدت کاهش داده بود اما با تصمیم بر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و تجمعات عمومی تا حد زیادی از این نگرانی ها کاسته شد.

به نظر می رسد دراین میان بحث کرونا و مدارس از همه جدی تر و اساسی تر باشد چرا که مخاطب آن یعنی نیمی از جمعیت کشور را درگیر خود کرده است و ضرورت دارد تصمیم قاطع و مشخصی با راهکارهای جایگزین و اعتماد ساز اتخاذ شود که تا حدودی با همکاری صدا و سیما و بهره مندی از خدمات مجازی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری تا حدی خلا تعطیلی مدارس جبران شده است هر چند این تجربه نشان می دهد تا اطلاع ثانوی جایگزین مطمئنی برای آموزش حضوری وجود ندارد و همه مردم نیز امکان بهرمندی از آموزش های مجازی را ندارند.

والدین ودانش آموزان دو نگرانی جدی دارند نگرانی ((سلامت)) و ((تربیت)). برای هم وزن شدن سلامت من بحث آموزش و پرورش را با واژه ((تربیت)) در کنار سلامت قرار دادم تا بتوان جدی تر آن را مورد توجه قرار داد. نگرانی والدین بیش تر از دانش آموزان است چرا که دانش آموزان بهتر از پدران و مادران خود می دانند در قبال تعطیلی مدارس چه از دست می دهند و چه بدست می آورند.

شاید فقط دانش آموزان پایه دوازدهم و کمی هم پایه یازدهمی ها و برخی از دانش آموزان مدارس خاص که کنکور محور باشند در این نگرانی با والدین همسو باشند در حالیکه اکثر دانش آموزان چندان نگران تعطیلی مدارس نیستند البته ناگفته نماند که نگرانی دانش آموزان در زمینه سلامت نیز بسیار کمتر از نگرانی والدین آنها است.

با این وجود در زمینه دو  نگرانی  سلامت و تربیت به نظر می رسد باید اولویت را به سلامت داد چرا که الان فقط بحث سلامت جسم و گرفتاری در چنگال کرونا نیست بلکه سلامت ذهن و روان نیز به شدت مطرح است و در صورتی که جامعه برای مدتی ذهن و روانش درگیر این موضوع باشد بی تردید آسیب های ذهنی و روانی عمیق و گسترده ای بر جای خواهد گذاشت و این آسیب ها برای کودکان و نوجوانان مدرسه ای از منظر روانکاوانه ماندگارتر و با عواقب و تاثیرات منفی بیشتری خواهد بود تصور کنید همه روزه بچه ها در مدارس وسوسه این را داشته باشند که نکند یکی از هم کلاسی ها و یا هم مدرسه ای آنها یا خود او ناقل ویروس باشد و در تراکم دانش آموزی مدارس و در سرویس ها رفت و برگشت و در مسیر خانه و مدرسه این نگرانی و سوسه همراه او باشد!! چه بر سر ذهن و روان کودکان و نوجوانان و روابط آنها با یکدیگر می آید؟!

لذا به نظر می رسد قبل از نگرانی های آموزشی و پرورشی یا بعبارتی نگرانی در مورد تربیت دانش آموزان باید نگران سلامت آنها در ابعاد روانی، ذهنی و جسمی بود و تعطیلی مدارس بی تردید در شرایطی که این نگرانی ها هنوز در اوج خود قرار دارد و جامعه به اخبار و اطلاعات رسمی باور نداشته و ویروس کرونا را در حال گسترش می داند یکی از راهکارهای رفع نگرانی است.

هر چند ضرورت دارد آموزش و پرورش به مدارس اختیار بدهد تا از طریق امکانات مجازی و شبکه های اجتماعی بخشی از عقب ماندگی های درسی را جبران کنند همان کاری که برخی از مدارس در روزهای گذشته انجام داده اند.

البته برای کنکوری ها لازم است تدابیر ویژه ای اتخاذ شود از قبیل تاخیر زمان کنکور و یا حذف بخشی از منابع آزمون و مواردی از این قبیل، چرا که واقعا اینگونه موارد مثل محتوای درس ها یا منابع آزمون کنکور اهمیت چندانی ندارد و استرس هائیکه در این زمینه هر سال به کنکوری ها و خانواده های آنان وارد می شود بخاطر تفکرات و سیاست ها و فرهنگ اشتباهی است که همچون آب گل آلود مافیای آموزشی و کنکور از آن ماهی خود را می گیرد که حالا شاید تلنگر کرونا برخی را بخود آورد.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *