Home گفتگو کتابی است برای جلوگیری از جزمیت حاصل از پارادایم کاریزما زده و عصبیت مدنی قشر روشنفکر
کتابی است برای جلوگیری از جزمیت حاصل از پارادایم کاریزما زده و عصبیت مدنی قشر روشنفکر
0

کتابی است برای جلوگیری از جزمیت حاصل از پارادایم کاریزما زده و عصبیت مدنی قشر روشنفکر

0
0

توصیف یک معلم مولف پیرامون دومین اثرش در گفت و گوی سخن معلم

 

وقتی معلمی دست به قلم می شود و پس از سال ها تجربه معلمی و بحث و گفت و گو با شاگردانش اندیشه های صیقل داده شده و مباحث به چالش کشیده با ذهن های خلاق را به رشته تحریر در می آورد حتما نوشته های او خواندنی است و اگر این معلم عاشق اندیشیدن و شیفته اندیشه ها و استاد پرورش استعدادها برای اندیشه ورزی باشد نوشته هایش بیشتر ارزش خواندن دارد.

محمد ثانی استاد فلسفه مدارس تهران دست به قلم شده و دومین اثر خود را روانه بازار کتاب نموده است اثری که گویا تصویرگر و تفسیرگر مهم ترین دغدغه های اوست با او به گفت و گو نشستیم پیرامون کتاب ((رئیس در دادگاه نهج البلاغه)) این گفت و گو را تقدیم شما می کنیم.

 آقای ثانی با عرض و سلام و خسته نباشید و عرض تبریک انتشار دومین کتابتان نخست می خواهیم توصیف کلی از کتاب را از زبان شما بشنویم.

می توان گفت تا کنون در حوزه نهج البلاغه کتابی با این فرم(هنری) و شیوه ی جدی و صریح،انتقادی( سقراطی_کانتی) از زمامداران نوشته نشده است. هدف این کتاب اینست که هم برای قشر مذهبی و انقلابی روشن بینی علوی ایجاد کند تا از جزمیت حاصل از پارادایم کاریزما زده فاصله بگیرند و هم برای قشر روشنفکر دارای عصبیت مدنی جلوه ای از حقیقت اسلام را عیان نماید تا تمام دل به استعمار نبندند و این کتاب در پی ایجاد وفاق ملی در سایه کردار علوی است

آیا این کتاب پاردایم زندگی دینی و غیر دینی را نادیده گرفته یا در این زمینه هم حرفی دارد؟

کتاب همسویی آموزه های بسیاری از ادیان الهی و تفکر اندیشمندان غربی را با کردار علوی نشان می دهد شخصیت اصلی کتاب(آریا) زرتشتی است که به تبیین کردار علی و روشن ساختن تضاد کردار مدعیان شیعه او با امام می پردازد.

 آریا روایت گر یا تصویرگر یک زیست فرا دینی است با اقتباس های عقلانی و اخلاقی از زرتشت و اسلام؟

آفرین به هوشمندی شما، در باره ی آریا، تببین بسیار درستی داشتید در کتاب، رئیس نماد جزم اندیشی است. و نسیم به دست جزم اندیشی کشته می شود آرزو (از شخصیت های مهم داستان) نماد روشنفکر رها شده از پارادایم کاریزما زده و جزم اندیشی است، دانیال نماینده ی روشنفکر رها از جزمیت زاییده ی عصبیت مدنی است، نسیم( شخصیت اصلی زن که عاشق آریا است) نماد ساحت پاک انسان ایرانی است که به دست ایدئولوژی کشته می شود، آذر نماد روشنفکر دارای عصبیت مدنی است که هم قدم با دور_بین و دانیال، کم کم از جزمیت رها می شود، آرزو و شهاب و نیلوفر و نگار و فرامز نیز هر کدام چون آیینه ای بازتابنده ی دردهای کهنه و نوی پهنه هایی از ایران هستند که چون روایتی بیشتر اگزیستانسیالیستی رخ می نمایند… فرم و دکوپاژ کتاب نیز (مانند نمونه ی صوتی که برایتان فرستادم)، زبانی برای ناگفتنی ها است. همچنین کتاب داستان های جذاب و عاشقانه ای دارد از جنس عشق شرقی.

با این تنوع شخصیت ها آیا تکثرگرایی در فلسفه زندگی به رسمیت شناخته می شود یا فلسفه خاصی برتری داده شده است؟

تنوع شخصیت های دردمند به ضرورت روشن سازی گوناگونی دردهاست. شیوه ی فلسفی کتاب، شیوه ی سقراطی است که در برابر جزم اندیشی با آشکار کردن تعارض ها در تفکر حریف ،قد برافراشته است و با نمایان کردن همسویی اندیشه ی کانتی با کردار علی تولید اقتدار کاریزمایی را به چالشی جدی(هم از منظر فلسفی و هم روانشناختی) کشیده و راهکار را با تکیه بر چنین پایه هایی در ایجاد فضای نقد نشان داده است.

  سرفصل های کتاب  نشان می دهد زیست سیاسی و اجتماعی را از منظر اخلاق علوی مورد توجه قرار دادید درسته؟

هم کردار علوی و هم آموزه های عقلانی همسو با این کردار را مورد بحث قرار می دهد. کتاب قالبی کاملا جدید و دراماتیک دارد که در آن خود فرم نیز نقش محتوایی و جذابی در پیش گرفته است. این کتاب، بسیاری از بحران های روز و کردار زمامداران پیرامون آن بحران ها را بانشان دادن تضاد کردار ایشان با علی(ع) به نقد جدی کشیده است.

 با این توصیف کتاب مخاطب عام ندارد بلکه برای طبقه یا طیفی نوشته شده که توان مواجه با چالش های انتقادی و عقلانیت کانتی و کشف سازگارانه آن با زندگی علوی در تصویر و تفسیر نهج البلاغه را داشته باشد درسته؟

خیر به هیچ وجه ، زبان کتاب برای قشر تحصیل کرده عام کاملا ساده است و به هیچ روی کتاب درگیر واژه های دشوار فلسفی و تخصصی نیست فلسفه افلاطون به دلیل سادگی اش انتخاب شده و فلسفه کانت در کتاب به ساده ترین بیان آمده است.انتقادات صریح و با ذکر مصداق است و نهج البلاغه نیز با آسان ترین ترجمه کاملا فارسی ارائه شده، با تحلیل هایی روشن و همه فهم. تنها شاید پنج صفحه از کتاب که روایت آیرونی و قطام پیاده ایستاده را در انتقاد از صدا و سیما بیان کرده کمی پیچیده باشد که در خود متن هم ذکر شده است و اصطلاحات سینمایی نیز به گونه ای به کار رفته که در فهم کتاب خللی ایجاد نکند.البته کسی که با اصطلاحات سینمایی و فلسفی آشناست بهره ی بیشتری از کتاب خواهد برد ولی فهم جامع کتاب  وابسته به دانستن این اصطلاحات نیست.

ارزش علمی و فنی کتاب را قبل از انتشار چگونه محک زدید؟

خوشبختانه  کتاب را پرفسور نقیب زاده و استاد بیژن عبدالکریمی ویراستاری محتوایی کرده اند  و زحمت ویراستاری ادبی آن نیز برعهده دوست و همکار بزرگوارم  دکتر علی تفکری بوده است

آقای ثانی علاقمندان چگونه می توانند این کتاب را تهیه کنند؟

کتاب برای فروش در اختیار انتشارات دکتر عبدالکریمی یعنی انتشارات نقد فرهنگ قرار دارد و سفارش اینتنرتی هم پذیرفته می شود.

بعنوان پرسش آخر بفرمائید چه انتظاری از خوانندگان کتاب دارید؟

در برخورد با این کتاب چون کوه نوردی باشید که در دامنه یا میانه راه متوقف نمی شود و تا قله راه را می پیماید و بر فراز قله و در پی تحمل برخی دشواری های راه و چشیدن بسیاری از شیرینی های مسیر، منظره ای را تماشا می کند که مصداق شکوهمندی است .

بی تردید انتظار دارم ما را از نقد و نظرهای خود بی بهره نکنند و حتما بدانند که بنده و انتشارت مشتاقانه منتظر دریافت نظرات همه خوانندگان بزرگوار هستیم

https://www.naqdefarhang.com/product/%d8%b1%d8%a6%db%8c%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%86%d9%87%d8%ac%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba%d9%87/

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *