Home انتخاب سردبیر چشم انداز نظام آموزشي در گفت و گوي سخن معلم با دبيركل سازمان معلمان ايران
چشم انداز نظام آموزشي در گفت و گوي سخن معلم با دبيركل سازمان معلمان ايران

چشم انداز نظام آموزشي در گفت و گوي سخن معلم با دبيركل سازمان معلمان ايران

0
0

گفت و گفت با طاهره نقي يي دبيركل سازمان معلمان ايران

مهر كه فرا مي رسد احساس چند گانه اي معلمان، دانش آموزان و والدين را فرا مي گيرد حس هاي متضاد و گاهي اميد بخش و گاهي تاسف بار ، از شوق كلاس اولي ها تا چشم اميد پدران و مادران جوان تا بيزاري از درس و مدرسه دانش آموزان پايه بالاتر و نااميدي دانش آموزان و معلمان همه و همه از مهر و سال تحصيلي جديد فضاي چند گانه اي ساخته است كه آدمي مي ماند از اين آغاز خوشحال باشد يا ناراحت.

اما چه خوشحال باشيم و چه ناراحت و چه تبريك بگويم و چه تسليت مهري ديگر فرا رسيد و 14 ميليون دانش آموز و 28 ميليون پدر و مادر و يك ميليون فرهنگي بطور مستقيم درگير امر تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم شده اند .

لذا بنا به اين اهميت و به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد گفت و گوي كوتاهي با طاهره نقي يي دبيركل سازمان معلمان ايران كه يكي از تشكل هاي معلمي است انجام داديم تا حال و هواي سال تحصيلي جديد را از زبان اين فعال صنفي و مدني بشنويم.

 پرسش هاي سخن معلم و پاسخ هاي دبيركل سازمان را در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار مي دهيم.

۱سال جدید تحصیلی با چه تفاوت هایی آغاز می شود؟

ضمن احترام به کوشش ها و تلاش هایی که در جهت بهبود اوضاع آپ می شود متاسفانه نظام ما و دستگاه آموزش و پرورش ما بسته تر از آن است كه با آغاز سال جديد شاهد اتفاقات جديد و تحولات اميد بخشي باشيم و در گويا هم چنان بر پاشنه گذشته مي چرخد هر چند امسال ما با مهم ترین مسئله آموزشی یعنی پایان استقرار نظام جدید سال را شروع می كنيم و این سال سالی است که این نظام جديد در آن بطور کامل اجرا می شود و امسال دانش آموزان پایه 12 هم باید در امتحانات نهایی و هم در کنکور سراسری شرکت کنند  اما به نظر می رسد مسائل آموزش و پرورش پیچیده تر شده  هم بلحاظ کمبود نیروی انسانی و هم مطالبات فرهنگیان بازنشسته و تشدید مشکلات مالی و ساير ابعاد مربوطه.

لذا اگر بخواهيم از منظر مدرسه بعنوان پايگاه اصلي و محوري بنگريم بعيد است امسال دانش آموزان و معلمان با محتوا،برنامه،تصميم،ابتكار و خلاقيت جديدي بصورت سيستماتيك و فراگير مواجه شوند مگر آنكه باز هم در جايي و در مدرسه و كلاسي به پشتوانه عشق يك معلم و تدبير يك مدير و همكاري و مشاركت والدين و دانش آموزان اتفاق خوب پرورشي و آموزشي بيفتند.

2-مسایل و مشکلات نظام آموزشی آیا کاهش یافته است ؟

متاسفانه نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته و این مشکلات قابل حل نیست مگر با مشارکت همه افراد دخیل در نظام آموزشی؛ تنها راه برون رفت،کاهش تمرکز و واسپاری تعلیم و تربیت به اولیاء و به عبارتی به مردم است.دولت ها ثابت کرده اند توان اداره و تصدی سازمانی به این گستردگی را ندارند آنهم به شکل متمرکز که در ایران اجرا می شود ، این سیستم متمرکز  هر روز ناکارآمدی خود را  بیشتر نشان می دهد.

3وضعیت معلمان چه تفاوتی کرده است؟

وضع معلمان نيز متاسفانه  بدتر شده است و دلیل اصلی آن نيز وضعیت بد اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی  به  يك سوم است. در واقع هر معلم یک سوم حقوق واقعی خود را دریافت می کند و بي ترديد اين بحران معيشتي و اقتصادي بر ابعاد مختلف حرفه معلمي و در نهايت بر ذهن و روان كودكان و نوجوانان تاثيرات مخربي را خواهد گذاشت بعبارتي فرهنگيان قرباني اين مشكلات و دانش آموزان نيز قرباني اين نارسايي ها خواهند بود.

4آیا برای توجه بیشتر به حقوق دانش آموز و نیازهای آنها  طرح و برنامه ای مورد نظر مسوولان می باشد؟

یکی از موضوعاتی که مورد غفلت واقع شده حقوق دانش آموزان است.توجه به حقوق دانش آموز یعنی توجه به حقوق مردم در آینده ؛ اگر دانش آموز با حقوق خود آشنا شود وقتی بزرگ شد و بصورت جدی تر وارد جامعه شد نسبت به حقوق شهروندی خود نیز مطلع تر خواهد بود.در خصوص حقوق دانش آموزان ،اولین گام ،آموزش دانش آموزان در مورد حقوق آنها است.اگر دانش آموزان و معلمان و دیگر دست اندرکاران در حوزه آموزش و پرورش، با حقوق و وظایف خود آشنا شوند و بصورتی علمی و عقلایی با هم گفت وگو کنند بخش زیادی از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

5-در زمینه نقش و جایگاه اولیا آیا تدابیری اندیشیده شده است؟

اولیاء دانش آموزان گرانبهاترین سرمایه زندگی خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهند آنها در زمینه تعلیم و تربیت کودکان خود، هم ذی حق و هم صاحب نظر هستند آموزش و پرورش در قبال والدین،مسئولیت اجتماعی دارد و باید به موازات آموزش و تربیت دانش آموزان به امر خطیر آموزش اولیاء نیز توجه داشته باشد.آموزشی که صرفا به دانش آموز توجه دارد نتیجه بخش نیست.وضعیت هدایت تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد که اولیاء کمترین آشنایی را نسبت به رشته های تحصیلی و نسبت به آینده تحصیلی فرزندان خود دارند.وضعیت اسفناک رشته های تجربی و قبولی آنها در دانشگاه نشان می دهد که اولیاء آموزش کافی ندیده اند لذا ضروری است آموزش و پرورش در آینده به این مهم توجه کافی داشته باشد.

و مهم تر از همه اينكه علي رغم تاكيد كارشناسان بر رويكرد پرورش محور متاسفانه خانواده ها هم چنان آموزش محور و كنكور محور هستند و اين آموزش و پرورش است كه بايد در زمينه اصلاح نگرش والدين تلاش كند كه در اين زمينه نيز متاسفانه شاهد اتفاق جديدي نيستيم.

6سازمان معلمان بطور کلی شرایط نظام آموزشی را چگونه ارزیابی می کند؟

سازمان معلمان ایران به عنوان تشکلی صنفی و سیاسی، نه تنها مطالبه بلکه تحلیل هم دارد .

به باور ما مسائل نظام آموزشی کشور با توجه به آثار و تبعاتی که برای آینده کشور در بر دارد معضلی ملی است.

لذا حل و فصل مشکلات و معضلات این نظام نیازمند توجه و اهتمام فوری و ضروری تمامی ارکان دولت و حاکمیت و ایجاد عزمی ملی برای حل و رفع آنهاست شرایط نظام آموزشی را شرایط دوران گذار می داند گذار از وضعیت بسیار نامطلوب به شرایط عادی که این فرایند گذار به تنهایی در درون نظام تعلیم و تربیت کشور قابلیت حل و فصل ندارد.

در این شرایط، سازمان معلمان ضمن تاکید بر جایگاه معلم، بهبود وضعیت معیشتی و منزلتی معلم را هم در جهت ایفاء مسئولیت مهم او بسیار ضروری می داند.سازمان ما فاکتور اصلی آموزش را معلم می داند و به عنوان یک تشکل حرفه ای خواستار ارتقاء جایگاه معلمان است.

7-جایگاه و نقش تشکل ها در چه شرایطی قرار دارد؟

با توجه به اقداماتی که وزیر محترم در ارتباط با تشکل های مرتبط با آموزش و پرورش داشته اند بنظر می رسد وزارتخانه توجه ویژه ای به تشکل ها دارد.به باور ما خود تشکل ها باید با جدیت و بصورت عملی، جایگاه خود را پیدا کنند و نقش آفرین باشند.در صدد یافتن جایگاهی رسمی و اداری نباشند و منتظر به رسمیت شناخته شدن نباشند.تشکلها چون هم دستی در آموزش و پرورش دارند و هم استقلال دارند بطور کاملا طبیعی می توانند نظرات صائب تری داشته باشند  و با انتقال دقیق آنها به تصمیم گیرندگان در تصمیم سازی مشارکت فعال داشته باشند و به عنوان بخشی از افکار عمومی،با نظارت و دیده بانی در این حوزه به ایفاء بخشی از مسئولیت اجتماعی و صنفی و مدنی سیاسی خود بپردازند.ضمن احترام به تلاشهای همه تشکل ها،توصیه دوستانه ما همواره این بوده و هست که همه تشکل ها بهتر است فاصله خود را با وزارتخانه حفظ کنند تا بتوانند بدون شائبه به وظیفه جمعی خود بپردازند. نبايد نقد خود را فراموش كنيم و نبايد در شكاف صف و ستاد منفعت طلبانه نقش آفريني نمايم بلكه بايد كنشگري مدني معطوف به جامعه و اخلاق محور متكي برفرايندهاي مدني و دموكراتيك را سرلوحه كار خود قرار دهيم ما بيش از آنكه توجيه گر تصميمات مسئولان و مديران باشيم بايد فريادگر شرايط آموزش و پرورش و مطالبه گر حقوق دانش آموز و معلم و خانواده ها باشيم .

اميدواريم علي رغم تاسف بار بودن شرايط موجود و علي رغم استمرار مسايل و مشكلات نظام آموزشي شاهد اتفاقات خوب و تدابير اميدبخش و برنامه هاي كارساز باشيم.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *