Home گزارش چالش مالکیت و خصوصی ، عمومی یا دولتی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان
چالش مالکیت و خصوصی ، عمومی یا دولتی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان
0

چالش مالکیت و خصوصی ، عمومی یا دولتی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان

0
0

خشم و اعتراض اعضای صندوق فرهنگیان نسبت به مصوبه مجلس

خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان آنقدر روشن است که نگرانی از عمومی یا دولتی شدن آن فقط بخاطر ترس از اعمال نفوذهای غیرقانونی و فراقانونی افراد یا نهادها و دستگاه های حکومتی و دولتی است.

از نظر تاسیس،سرمایه،مالکیت(سرمایه و یا دارایی)،ماموریت(هدف و کارکرد)،مدیریت (کنترل)، بودجه،مالیات، استخدام و حکم قانون (ضابطه شخصی)، صندوق ذخیره فرهنگیان صددرصد خصوصی و غیردولتی و غیرعمومی است که در حال حاضر حدود 750 هزار فرهنگی عضو و مالک و سهام دار آن هستند.

متاسفانه مجلس که متشکل از نمایندگانی است که بیش از هشتاد درصد آنها برای نخستین بار است نمایندگی را تجربه می کنند به دلیل ناآگاهی بندی را در بودجه سال 1400 آورده اند که خواستار تصویب اساسنامه صندوق توسط مجلس شده است درخواستی که مغایرت قانونی دارد و انتظار می رفت چنین پیشنهادی اصلا ارائه نمی شد و در ثانی نمایندگان رای نمی دادند و در نهایت شورای نگهبان نباید تائید می کرد.

حالا با خبری شدن این موضوع موج خشم و اعتراض فرهنگیان عضو صندوق برانگیخته شده است و در شبکه های اجتماعی و رسانه ها واکنش های اعتراضی فراوانی شکل گرفته است.

یکی از این واکنش ها در تارنمای صدای معلم شکل گرفته که به پیشینه های این موضوع در این رسانه اشاره شده است متن گزارش صدای معلم به شرح ذیل است.

« تبصره 12 از قانون بودجه سال 1400 کل کشور در تضاد با قانون است ! »

آیا مجلس و شورای نگهبان اندوخته حدود ۷۰۰ هزار عضو صندوق ذخیره فرهنگیان را دولتی یا اموال عمومی تلقی کرده اند ؟!

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

تبصره 12 از قانون بودجه سال 1400 کل کشور بیان می کند : ( این جا )

ک – وزارت آموزش و پرورش مکلف است سه ماه پس از تصویب این قانون، اساسنامه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع ‌مشکلات معیشتی آنها، نقش‌پذیری فرهنگیان در هیأت امناء و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن مورد بازنگری قرار داده و به تصویب مجلس برساند.

« صدای معلم » در ماه های اخیر گزارش های مبسوط و مستند قابل توجهی را در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر کرده است .

این رسانه می نویسد : ( این جا )

« “صندوق ذخيره فرهنگيان طبق قانون يک موسسه خصوصي است .”

صدای معلم از نمایندگان مجلس و مسئولان می پرسد :

« کدام اصل از قانون اساسي در مورد اموال يک موسسه خصوصي به مجلس اجازه مي دهد که اموال آن را عمومي اعلام کند ؟ و يا به دیوان محاسبات اجازه مي دهد که  به اموال يک موسسه خصوصي  ورود کند؟

انتقاد صدای معلم از تبصره 12 قانون بودجه 1400 کل کشور و عملکرد مجلس و شورای نگهبان در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان

نوشتیم : ( این جا )

اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي فقط و فقط به تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت اشاره مي کند و تغيير اساسنامه يک موسسه خصوصي مثل صندوق ذخيره فرهنگيان ارتباطی با مجلس و سایرین ندارد .

تصریح کردیم : ( این جا )

« طبق قانون اساسی این صندوق از اموال عمومی غیردولتی محسوب نمی‌شود و دیوان محاسبات نمی‌تواند به اموال این صندوق ورود کند .

این رسانه در گزارش دیگری نوشت : ( این جا )

« هیأت وزیران در جلسه مورخ 1374.2.3 بنا به پیشنهاد شماره 700284 مورخ 1374.2.3 وزارت آموزش و پرورش و در اجرای تبصره (63) قانون برنامه دوم‌ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1-  وزارت آموزش و پرورش ترتیبی اتخاذ نماید که پس از جلب نظر فرهنگیان همه ماهه حداکثر تا مبلغ پنج درصد (5%) حقوق و فوق‌العاده شغل آنان کسر و‌ به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شود.
2-  سازمان برنامه و بودجه پس از مبادله موافقت‌نامه شرح عملیات – در قالب ماده (17) از مواد هزینه – اعتبار مصوب را تخصیص و در اختیار وزارت آموزش‌ و پرورش قرار دهد.
3 –  وزارت آموزش و پرورش همه ماهه معادل وجوه موضوع بند ِ ” ی ” این تصویب‌نامه را از محل اعتبار بند فوق، به عنوان کمک دولت به حساب صندوق ذخیره‌ فرهنگیان واریز و با اخذ رسید از صندوق مذکور به هزینه قطعی منظور نماید.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور

در مصوبه ي سال 1374 ، نگاه ِ هيات دولت به خصوصي بودن صندوق  به وضوح نمايان است . »

فانی، وزیر پیشین آموزش‌ و پرورش، اعضای هیئت‌ مدیره را مکلف به شکایت برای احقاق حق صندوق بابت عدم واریز سهم دولت در برنامه پنجم توسعه می‌کند و به دیوان عدالت اداری نامه می‌دهند که رد می‌شود .

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در این باره گفت : ( این جا )

« دليل ديوان عدالت اداري ، این بود که می‌گفتند شکایت دولت علیه دولت قبول نیست. شکایت مجدد در تجدید نظر هم رد می‌شود.

در سال ۹۵ مجدد پیگیری کردیم که دوباره به استناد دولتی بودن رد شد. مجدداً واحد امور حقوقی ما، در خرداد ۹۶، درخواست اعمال ماده ۷۹ کردند که در نهایت رأی دولتی بودن منتفی و به شعبه هم‌عرض ارجاع و فشارها منتهی شد به اینکه ۱۵دی ۹۷از دیوان رأی گرفتیم و سازمان برنامه به پرداخت وجوه دوران ِ برنامه پنجم محکوم شد. »

پرسش مهم صدای معلم از مجلس شورای اسلامی آن است که با توجه به ماهیت خصوصی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه و با استناد به کدام ماده قانونی می خواهد در اساسنامه آن ورود کند ؟

انتقاد صدای معلم از تبصره 12 قانون بودجه 1400 کل کشور و عملکرد مجلس و شورای نگهبان در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان

آیا مجلس و شورای نگهبان قانون اساسی که بر این مورد صحه گذارده اند ، اندوخته حدود ۷۰۰ هزار عضو صندوق ذخیره فرهنگیان را دولتی یا اموال عمومی تلقی کرده اند ؟

آیا شورای نگهبان از موارد قانونی بی اطلاع است  ؟

انتظار می رود مجلس و شورای نگهبان در یک طرح دو فوریتی این اشتباه و اجحاف بزرگ در حق فرهنگیان را جبران نمایند .

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *