Home اخبار هشدارها و پیشنهادهای سازمان معلمان پیرامون بودجه آموزش و پرورش
هشدارها و پیشنهادهای سازمان معلمان پیرامون بودجه آموزش و پرورش

هشدارها و پیشنهادهای سازمان معلمان پیرامون بودجه آموزش و پرورش

0
0

بیانیه تحلیلی سازمان معلمان ایران در مورد بودجه سال ۱۳۹۸

شاید یکی از تلخ ترین سخنان رؤسای دولت ها به هنگام ارائه لایحه بودجه در نزد اهل تعلیم و تربیت، نطق رئیس دولت دوازدهم در دی ماه ۱۳۹۷ بود. رئیس جمهور به هنگام ارائه لایحه بودجه بدون اشاره به سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشورهای در حال توسعه، از گرانی آموزش در کشور تا چهار برابر میزان متعارف آن سخن گفت. بودجه آموزش و پرورش در ایران ۹ درصد بودجه عمومی دولت است. با آنکه تولیدات صنعتی، کشاورزی و خدماتی بسیار گرانتر از محصولات مشابه در سطح استاندارد جهانی است ولی متاسفانه بعنوان دغدغه در لایحه بودجه سنواتی ذکر نمی شود و تمهیداتی برای اصلاح آن اندیشیده نمی شود.
رئیس جمهور با استناد به قانون توسعه ششم اظهار امیدواری می کند که در سال ۱۳۹۸، ده درصد خدمات آموزشی بصورت خرید خدمت باشد و طی یک پروسه، آموزش با حداقل هزینه امکان پذیر شود. بیان این سخنان از سوی بالاترین مقام اجرائی بمعنای آن است که سرمایه گذاری در امر آموزش می بایست به یک چهارم تقلیل یابد. عملی شدن ایده برنامه ریزان بودجه و رئیس جمهور مستقیماً نادیده گرفتن اصل سی قانون اساسی را پیش بینی می کند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته برای بررسی اثر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در ۱۲ کشور منتخب، اثر مثبت و معنادار سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه قابل مشاهده است. مطابق با این مطالعات، پایین بودن هزینه های آموزشی و در نتیجه نادیده گرفتن تأثیر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر از مهم ترین عوامل پایین بودن سطح رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است. این تحقیقات توصیه می کند با توجه به جمعیت روزافزون نسل جوان در کشورهای در حال توسعه و نیاز مبرم این کشورها به رشد و افزایش تولید از سوی دیگر، توجه جدی به ارتقاء سطح و کیفیت آموزش از طریق هزینه های آموزشی صورت گیرد.
برای تدوین لایحه بودجه دولت جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای در فصل امور اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد. مسائل اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی دولتمردان در هر کشوری است. برای رشد و تعالی جامعه، هزینه در امور اجتماعی سرمایه‌گذاری محسوب می شود. در ذیل مباحث امور اجتماعی، توجه به آموزش و پرورش یکی از قابل اعتمادترین سرمایه‌گذاری ها محسوب می‌شود.
سازمان معلمان ایران بعنوان یک تشکل معلمی توجه به بودجه آموزش و پرورش را جزو اولویت های دولت و کشور می داند و بر این باور است که:
– تنظیم بودجه در قالب بودجه های استانی باعث تمرکز زدایی و اولویت بخشی توسط ادارات کل می شود. پروژه های عمرانی آموزش و پرورش می تواند در اولویت فعالیت های عمرانی استان قرار گیرد. لازم است برای این منظور بستر سازی لازم صورت پذیرد.
– رشد بودجه در سال ۹۸ با تورم موجود هماهنگ نیست. هزینه های دانش آموزی بطور مستقیم تحت تأثیر انفجار تورمی در سال جاری قرار دارد و این در حالی است که سرانه دانش آموزی تنها ده درصد افزایش داشته است. ناگفته نماند سرانه دانش آموزی در سنوات قبل جوابگوی نیازهای آموزشی نبوده و عمده هزینه دانش آموزی بر عهده اولیاء بوده است.
– خرید خدمات آموزشی مطابق با ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه می باشد ولی چنانچه با حساسیت مورد توجه قرار نگیرد باعث تشدید بی عدالتی آموزشی خواهد شد.
– با توجه به ناچیز بودن بودجه عمرانی در سنوات قبل و تورم موجود، افزایش ۴۰ درصدی برای ایمن سازی یا نوسازی فضای فیزیکی مدارس، جوابگوی نیازهای این بخش نمی باشد.
– در حالیکه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشورهای توسعه یافته تا ۲۵ درصد می باشد و در ایران در سال ۸۵ ، این سهم تا ۱۵ درصد افزایش یافته بود ولی متأسفانه در حال حاضر به حدود ۹ درصد از بودجه عمومی کشور رسیده است. این سهم تأمین کننده و در شأن نظام معیار اسلامی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست.
– توجه به رفاه و معیشت معلمان عامل اصلی بهینه شدن تعلیم و تربیت است. حفظ جایگاه و ارزش و منزلت معلمان مستقیماً با توسعه همه جانبه ارتباط دارد و توجه به معیشت فرهنگیان گام مهمی برای تحقق توسعه می باشد.
– سیستم اداری حاکم بر آموزش و پرورش ناکارآمد و هزینه بر است. اصلاحات در ساختار اداری همچون کاهش پست های اداری و ادغام ادارات مناطق و مکانیزه نمودن امور جزو ضروریات است.
– توسعه نامتناسب بخش خصوصی در قالب مدارس غیردولتی باعث افت کیفیت آموزشی و نادیده گرفتن تربیت می شود. در صورت رشد بی رویه و عدم نظارت بر کمیت و کیفیت این مدارس شاهد حرکت بر خلاف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهیم بود.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در تدوین بودجه آموزش و پرورش دارند. قطع به یقین، توجه به آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین نهاد و متولی تعلیم و تربیت مورد اقبال همیشگی نمایندگان محترم می باشد.

سازمان معلمان ایران با علم به این موضوع خواستار اصلاح و تغییر در پاره ای از موارد لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ می باشد. اهم این خواسته ها عبارتند از :
۱- طی فرآیند بررسی بودجه، منابعی آزاد می شود. از مجلس محترم می خواهیم که حداکثر سهم را برای افزایش بودجه آموزش و پرورش اختصاص دهد.
۲- در لایحه بودجه بعضی از اعتبارات مانند سرانه دانش آموزی، هزینه شبانه روزی و…….در بودجه ثانویه قرار می گیرد و تخصیص این اعتبارات به درآمد دولت بستگی دارد. از نمایندگان محترم می خواهیم با تصویب یک تبصره، اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۸ کاملا و بطور صد در صد تخصیص یافته تلقی شود و به مأخذ یک دوازدهم به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود.
۳- نمایندگان محترم استحضار دارند که بودجه عمومی دولت شاخص مناسبی برای تأمین اعتبارات نیست. GDP نقش مهمی در تأمین منابع پایدار دارد. در GDP ، مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصلی ترین منابع محسوب می شود. اختصاص ۰۰۲۷/ ۰ از مالیات بر ارزش افزوده برای هزینه در حوزه هایی مانند بهداشت، ورزش و هزینه های مشابه، سهم اندکی از مالیات بر ارزش افزوده است. افزایش این میزان می تواند آموزش و پرورش را در ارائه خدمات بهتر در زمینه های فوق و یا تعریف فرآیندهای مناسب مانند خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی کمک کند.
۴- بودجه تخصیص یافته برای رتبه بندی در سال ۱۳۹۸، علاوه بر اینکه ضمانت اجرائی ندارد و در بودجه ثانویه قرار دارد، جوابگوی اهداف این طرح نخواهد بود. لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه ورود کرده و بر کیفیت اجرای این طرح نظارت کند.
۵- با توجه به مقاومت شرکت های آب و برق و گاز از اجرای قانون برنامه توسعه ششم، تضمین معافیت مدارس از هزینه های آب و برق و گاز می بایست مورد توجه نمایندگان قرار گیرد. تدوین راهکاری برای استفاده از این معافیت توسط ادارات کل ضروری بنظر می رسد.

سازمان معلمان ایران

4 بهمن 1397

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *