Home انتخاب سردبیر نکاتی پیرامون اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش
نکاتی پیرامون اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش

نکاتی پیرامون اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش

0
0

بودجه ریزی عملیاتی و استفاده از تجربه جهانی برای بهبود مدیریت اجرایی

با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش کشور
نکاتی پیرامون اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش

یوسف بهارلو
مسئول کمیته صنفی و پشتیبانی سازمان معلمان ایران

قرار است اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش در 27 و 28 بهمن امسال به همت وزارت‌ آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار شود.
این همایش را می توان از اقدامات با ارزش و قابل تقدیر معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش قلمداد نمود.
هدف از برگزاری این همایش مدیریت منابع انسانی و مالی (چالش‌ها، مسائل و راهکارها) و با تاکید بر تحقق سند تحول بنیادین عنوان شده است.
به نظر می رسد این اقدام گامی به جلو و برنامه ای مثبت در راستای بررسی و تبیین علمی مهم ترین چالش فعلی بزرگترین دستگاه اجرایی کشور یعنی اقتصاد آموزش و پرورش است.
متاسفانه این اقدام مهم و ضروری و اثر بخش از دید بسیاری از کارشناسان و فعالان و اهالی رسانه در حوزه آموزش و پرورش کشور یا نادیده گرفته شد یا به سادگی از کنار این موضوع مهم عبور شد.
اما کمیته صنفی و پشتیبانی سازمان معلمان ایران ضمن ارج نهادن از توجه به اقتصاد آموزش و پرورش تلاش دارد تا در حوزه های مطرح شده بتواند نقشی فعالانه ایفا نماید.
لذا اعتقاد داریم صرفا انتقاد کردن و صحبت کردن از مشکلات و چالش های موجود منتج به برطرف شدن مشکلات نخواهد شد و باید راهکار حل مسئله هم ارائه نمود.
یکی از محورهای این همایش مدل شناسی مطلوب بودجه ریزی در آموزش و پرورش بیان شده که زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی می باشد.
به نظر می رسد بودجه ریزی عملیاتیمی تواند از گزینه های مطلوب بودجه ریزی در آموزش و پرورش باشد.
این یاداشت تلاش دارد تا از زوایای مختلف به بیان ویژگیهای بودجه ریزی عملیاتی بپردازد.

بودجه ریزی عملیاتی شیوه جدیدی از بودجه ریزی نیست بلکه ادامه و تکامل شیوه های قبلی بودجه ریزی است که در طول زمان با توجه به ارتقاءسطح دانش وتجربه بشر ،توسعه یافته است .

بودجه ریزی عملیاتی برنامه ای با تلفیق از عملکرد و بودجه سالانه است که روابط میان وجوه تخصیص یافته به هر برنامه با نتایج به دست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهد.

سنجش کارایی و اثر بخشی از مهمترین اهدافی است که با شفافیت عملکرد در بودجه ریزی عملیاتی محقق می شود دراین صورت است که به خوبی می توان دریافت اعتبارات تخصیصی سالانه به دستگاه ها و نهادها چگونه صرف می شود و در عین حال به جهت ضرورت پاسخگویی امکان هدر رفت منابع را به حداقل میزان می رساند.

اگرچه الزامات قانونی مانند مصوبات برنامه ششم توسعه که ((باید هر سال بودجه 20 درصد دستگاه های اجرایی عملیاتی شود به طوری که پس از پایان برنامه پنجساله ششم توسعه، بودجه همه دستگاه ها به صورت عملیاتی هزینه گردد.)) نیز موید این موضوع است که دولتمردان نیز به کارایی و اثر بخش بودن این نوع بودجه ریزی اذعان دارند.

در واقع بودجه ریزی عملیاتی استفاده از تجربه جهانی برای بهبود مدیریت اجرایی کشور است.

هرچند که برنامه عملیاتی شدن بودجه یک بار هم در سال 84 مطرح شد اما اجرایی نگردید .
از دیگر ویژگی‌های بودجه ریزی عملیاتی ، این است که تلاش دارد تا چگونگی تخصیص منابع را هدفدار تر کند . موضوعی که درحال حاضر بسیاری از کشورها در برنامه نویسی سالانه خود مد نظر قرار می دهند .
بنابراین می توان بودجه عملياتي را محصول برنامه ريزي استراتژيك دانست كه درآن تصميمات مربوط به تخصيص بهينه منابع برپايه نتايج پذيرفته شده و سنجه های دستگاهی مربوط به اهداف كلي ، اختصاصي، استراتژي ها و برنامه هاي عملياتي صورت مي گيرد.

اما این نوع بودجه ریزی نقاط ضعفی هم دارد که از مهم ترین و برجسته ترین آنها این است که زمان بر و پرهــزینه است .
همچنین شــناسایی هزینه فعالیت ها فرآیندی پیچیده است و مستلزم صرف زمان و انرژی قابل ملاحظه ای است.
همچنین به دلیل ترس از مجازات استفاده از شاخص ها در برابر این مدل بودجه ریزی مقاومت زیادی صورت می گیرد.
بخصوص ممکن است در آموزش و پرورش تبدیل برنامه ها به اهداف کمی و فعالیت های قابل سنجش کمی دشوار باشد. زیرا اهداف بسیار کلی و آرمان گرایانه بیان شده است.
به نظر می رسد برخی از برنامه ها و اهداف سند تحول بنیادین اساسا قابلیت تبدیل شدن به فعالیت قابل اندازه گیری و سنجش را ندارند.
همچنین ارزیابی عملکرد دقیق فعالیت ها و نتایج برنامه ها بسیار دشوار است.
از دیگر ویژگی‌های اجرای این نوع بودجه ریزی می توان به افزایش کارایی , مدیریت هزینه ها و صرفه جویی در آن ، تمرکز فرایند تصمیم گیری روی مهم ترین مسائل و چالش هایی که دستگاه ها با آن مواجه هستند ، ایجاد فرایندی منطقی برای تصمیم گیری در خصوص بودجه که به طور مستقیم با برنامه ریزی ، اجرا و کنترل ، ارزیابی و گزارش عملکرد در ارتباط باشد ، ارائه مبنایی برای پاسخگویی بیشتر در قبال استفاده از منابع کشور نیز از هدف هایی است که با بودجه ریزی عملیاتی دنبال می شود.

 

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *