Home یادداشت نقش معلمان در فرآیند یادگیری علوم تجربی
نقش معلمان در فرآیند یادگیری علوم تجربی
0

نقش معلمان در فرآیند یادگیری علوم تجربی

0
0

محمدتقی سبزواری

عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران

در نقش معلمان در فرآیند تدریس حتی با وجود آموزش های مجازی و محتواهای الکترونیکی هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد. این نقش زمانی بیش از بیش مشهود می شود که لازم باشد از حواس پنج گانه در امر یادگیری استفاده شود. استفاده از حواس پنج گانه در واقع بمعنای انجام فعالیت های آزمایشگاهی است ولی متاسفانه معلمان و در رأس آن مدیران ازانجام فعاليتهاي آزمايشگاهي استقبال چندانی بعمل نمی آورند. در ذیل به پاره ای از این علل و نقش آموزش و پرورش در بروز این ناکارآمدی پرداخته می شود.
معلمان بدلیل عدم آموزش لازم در حین تحصیل و یا دوره های ضمن خدمت، از مهارت لازم برای انجام آزمایشات مختلف در علوم مختلف تجربی برخوردار نیستند. مراکز تربیت معلم و ادارات آموزش ضمن خدمت نیز بدلیل نداشتن بودجه کافی و در اولویت قرار ندادن محتواهای آموزشی در این زمینه بسیار ضعیف عمل می کنند.
همواره هزینه های آزمایشگاهی بالا بوده است و این مختص کلاس های آموزشی نیست. بالا بودن هزينه هاي مربوط به وسيله هاي آزمايشگاهي یکی دیگر از دلایلی است که آموزش و پرورش با بودجه اندک خود توان تأمین آن را ندارد. وجود ابزار و صنایع آموزشی و استفاده از آنان نه تنها برای درس علوم بلکه در دروس ریاضی، علوم اجتماعی و ….. نیز لازم و ضروری است. چنانچه آموزش و پرورش اراده ای برای انجام این کار داشته باشد، با توجه به وجود شرکت ها و تکنولوژی های موجود و تولید انبوه می توان با هزینه اندک ابزار لازم را تولید و مورد استفاده قرار داد.
از اواخر قرن گذشته و ابتدای قرن جاری، پیشرفت تکنولوژی آنچنان سرعت گرفته است که هر روز و ساعت باید شاهد فن آوری و تکنولوژی جدید باشیم. رشد روزافزون این تکنولوژی ها و استفاده از روش های مختلف آزمایشگاهی و عدم برگزاری دوره های ضمن خدمت یکی دیگر از علل بی رغبتی نسبت به انجام آزمایشات توسط معلمان می باشد.
بر خلاف نظر عامه، مدیریت آزمایشگاه ها بسیار مهم است. متصدی و یا مدیر آزمایشگاه باید فردی آموزش دیده باشد. حفظ و نگهداری وسائل گران قیمت و رعایت نکات ایمنی و توجه دادن دانش آموزان به آن از اموری است که بر عهده مدیر یا متصدی آزمایشگاه است. علی رغم دیده شدن چنین پٌستی در آموزش و پرورش ولی هرگز به آن توجه نشده و در اولویت نبوده است. عملا در مراکز تربیت معلم چنین دانشجویانی جذب نمی شوند.
از ابتدای دهه هفتاد در نظام آموزشی ایران برای رفع مشكلات ناشي از افت تحصيلي دانش آموزان اصلاحاتی ارائه و شکل گرفت. يكي از راه حل هاي ارائه شده در اين سالها استفاده هم زمان ازدروس تئوري و عملي بود. دراين راستا سعي شد كه مدارس از ابزار و صنایع آموزشي درقالب آزمايشگاه استفاده كنند تا بتوانند با اين روش نياز خود را برطرف نمايند. متاسفانه بعلت عدم برنامه ريزي دقيق و عدم وجود هزينه مناسب يا نبودن فضاي مناسب و نيروي متخصص باعث شد كه دراين راه نظام آموزشي ما در کاهش افت تحصیلی و همچنین گسترش استفاده از آزمایشگاه ها ناتوان بماند.

منبع: روزنامه آفتاب یزد 27 بهمن ماه 1399

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *