Home یادداشت نقش آزمایشگاه مدارس در تامین نیازهای امنیتی و فیزیکی
نقش آزمایشگاه مدارس در تامین نیازهای امنیتی و فیزیکی
0

نقش آزمایشگاه مدارس در تامین نیازهای امنیتی و فیزیکی

0
0

محمدتقی سبزواری

عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران

گرچه مطابق با هرم مازلو، تأمین امنیت و نیازهای فیزیکی و معاش در لایه های زیرین نیازها وجود دارد و توجه به آنها اولویت اول زندگی و شرط لازم ادامه حیات است ولی نباید فراموش کنیم که این لایه ها از نوعی ارتباطی دو سویه برخوردارند که گاهی لایه های بالاتر به کمک رفع نیازهای فیزیکی و یا بالعکس می آیند. برای تأمین امنیت و نیازهای فیزیکی و نیازهای اجتماعی باید بنوعی دست به دامن شکوفایی و خلاقیت که جزو بالاترین لایه این هرم می باشد، شد.
امروز در خاورمیانه بدلایل سیاسی، مانند هر کشور دیگری حفظ امنیت حرف اول را می زند. بدلیل تحریم های فلج کننده و سوء مدیریت در بخش های اقتصادی و اجتماعی، بحران های مالی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و …. مردم از تامین حداقل نیازهای فیزیکی، امنیتی و اجتماعی محروم شده اند. آبراهام مازلو نه سیاستمدار بوده و نه اقتصاددان بوده و نه جامعه شناس بوده است. وی تنها یک روانشناس بود که متخصص و نظریه پرداز در مورد سلسه مراتب نیازهای بشر بوده است. آبراهام مازلو هیچ راهی و یا نظریه ای برای صعود از یک مرحله به مرحله بعد ارائه نکرده است.
رفع نیازهای امنیتی، فیزیکی و اجتماعی تنها از راه شکوفایی و خلاقیت در مدیریت صحیح و تربیت نیروی انسانی کارآمد امکان پذیر است. در اینجا باید گفت که برای تامین لایه های زیرین هرم مازلو باید از رأس هرم به قاعده هرم نگاه کرد. خلاقیت و نوآوری محرک اصلی توسعه برای هر جامعه است. خلاقیت و نوآوری نقطه عطف اختراعات، اکتشافات و نمودی ارزشمند از تفکر و ذهن خلاق بشر می‌باشد.
در حالیکه بودجه سال آتی در مجلس در دست بررسی است، باید از نمایندگان پرسید تا چه حد آینده نگرند. بیش از چهار دهه از انقلاب می گذرد و دشمنان منطقه ای و جهانی همواره ما را در “شرایط حساس کنونی ” نگه داشته اند. آیا اگر نمایندگان به برنامه های توسعه و لایحه های سالانه بودجه بعنوان رفتارهای روزمره نگاه نمی کردند، باز ما بدلیل مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در ” شرایط حساس کنونی ” قرار داشتیم؟. توجه به آموزش و پرورش رمز عبور از ” شرایط حساس کنونی ” است. امروز نه بودجه ای برای تولید محتوا و نه بودجه ای برای تربیت نیروی انسانی مجرب و از همه مهمتر نه بودجه ای برای استفاده از ابزار و صنایع آموزشی در حد نیاز وجود دارد.
آزمایشگاه مدارس به عنوان واحد عملیاتی نظام آموزشی، با پرورش تفکر خلاق، تربیت افرادی کاوشگر، آفریننده، نوآور و مولد، نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دارد. آزمایشگاه مدرسه، با اعضای علمی مجرب، متعهد و تجهیزات مناسب، بهترین محیط برای پرورش خلاقیت شاگردان است. در چنین مکانی قدرت اندیشه و مهارت ذهنی بچه‌ها تقویت می‌شود و می‌توانند برای دست یافتن به راه حل‌های مناسب و واقع بینانه به خلق ایده‌های نو بپردازند.
آموزش و پرورش باید برای تأمین امنیت و رفع نیازهای فیزیکی و اجتماعی برنامه داشته باشد و این جز با همکاری همه دستگاه ها بالاخص نهاد برنامه و بودجه حاصل نمی شود.

منبع: اقتصاد پویا  29 بهمن ماه 99

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *