به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اوایل مهرماه امسال وزیر آموزش و پرورش مبلغی معادل با دو هزار میلیارد تومان در بودجه 98 را مختص به طرح رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد.

بر این اساس معلمان باید در پنج رتبه متناسب با تحصیلات، تجربیات و صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای رتبه‌بندی ‌شوند و براساس امتیازی که در این مراحل کسب می‌کنند رتبه‌بندی شده و میزان حقوقشان مشخص می‌شود.

این موضوع به خودی خود و اگر با اصول و استاندارهای جهانی همسو باشد اتفاق مثبتی خواهد بود اما به نظر می‌رسد با توجه به سطح پائین کیفی تدریس در مدارس این اتفاق شیوه‌ای برای جبران کمبود حقوق معلمان بوده و شباهتی با طرح اصلی آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان ندارد.

 در این رابطه با یک کارشناس آموزش و پرورش گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 حقوق معلمان پائین است

محمد داوری در این رابطه با بیان اینکه فلسفه آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان با آن چیزی که  اکنون اجرا می‌شود متفاوت است، گفت: حقوق معلمان به نسبت سایر کارکنان بسیار پائین است و این تخلف دولت است که حقوق معلمان را بر اساس «قانون حقوق مدیریت خدمات کشوری» تعیین نکرده است. یعنی به‌رغم اینکه در حدود 1500 امتیاز به معلمان تعلق می‌گیرد اما به همان اندازه حقوق و مزایا نمی‌گیرند.

او ادامه داد: به همین دلیل طرح رتبه‌بندی معلمان یک افزایش حقوق است که ربطی به فلسفه رتبه‌بندی ندارد. چراکه فلسفه رتبه‌بندی می‌گوید معلمانی که توانمند و کارآمدتر هستند تشویق می‌شوند و معلمانی که خودشان را ارتقا می دهند به رتبه‌های بالاتر تشویق شده و از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار می شوند.

لازمه رتبه‌بندی معلمان وجود نظام ارزیابی عملکرد دقیق و حرفه‌ای است

این کارشناس با تاکید بر اینکه متاسفانه این فرآیند شیوه درست خود را طی نمی‌کند، افزود: لازمه رتبه‌بندی معلمان داشتن یک نظام ارزیابی عملکرد دقیق و حرفه‌ای است که اکنون آن نظام تحت عنوان «نظام ارزشیابی سامانه معلمان» این هدف را تامین نمی‌کند.

داوری به دلایل عدم اجرای درست رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست خود شاخص و شکل رتبه‌بندی آن ایراد اساسی دارد و ما رابه هدف نمی‌رساند، در مرحله دوم نیز اجرای همین شاخص اشتباه است که با انتقادات اساسی مواجه است.

طرح رتبه‌بندی کنونی بهانه‌ای برای افزایش حقوق معلمان است

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی کنونی بهانه‌ای برای افزایش حقوق معلمان است، تصریح کرد: نباید اسم این فرایند را طرح رتبه‌بندی معلمان گذاشت زیرا همانطور که می‌بینیم در اصل، اجرا و رسیدن به مقصود اصلی تا به امروز موفقیتی حاصل نشده و وضعیت رتبه‌بندی به همین شکل مانده است.

ایجاد نظام صنفی، بهترین روش برای رتبه‌بندی معلمان

او بهترین راه برای رتبه‌بندی درست معلمان را تشکیل «نظام صنفی معلمان» دانست و گفت: در واقع تشکیل نظام صنفی معلمان بازویی برای وزارت آموزش و پرورش خواهد بود اما مستقل و مبتنی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای علمی.

داوری ادامه داد: در نتیجه برای معلمان خارج از سیستم آموزش و پرورش نیز مانند معلمان مدارس غیر انتفاعی، گواهی صلاحیت داده می‌شود. به این ترتیب که همه معلمان حتی افرادی که در آموزشگاه‌ها یا مدارس غیرانتفاعی مشغول به فعالیت هستند مانند مهندسانی که حق امضا از سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کنند یا پزشکانی که از نظام پزشکی گواهی می‌گیرند، می‌توانند گواهی صلاحیت گرفته و رتبه‌شان را از این نظام صنفی دریافت کنند.