Home انتخاب سردبیر مهري ديگر و بي مهري استمرار و تشديد مشكلات معيشتي معلمان
مهري ديگر و بي مهري استمرار و تشديد مشكلات معيشتي معلمان

مهري ديگر و بي مهري استمرار و تشديد مشكلات معيشتي معلمان

0

مشكلات معيشتي و تهديد حرفه معلمي

محمد داوري

شايد هيچ مهري مانند مهر پيش روي و هيچ سال تحصيلي مانند سال تحصيلي آينده كه از مهر شروع مي شود براي معلمان سخت و خالي از انگيزه و اميد و پر از نگراني نبوده است چرا كه معلمان در حالي چند روز ديگر پذيراي نزديك به 14 ميليون كودك و نوجوان خواهند بود كه علي رغم استمرار مسايل و مشكلات نظام آموزشي؛ مشكلات معيشتي و اقتصادي بيش از هر چيزي چشم انداز نگران كننده اي را نشان مي دهد.

حدود يك ميليون فرهنگي در احكام جديد حقوقي خود در سال 97 كه با سه ماه تاخير صادر شد نه تنها تغيير و جهش محسوسي را مشاهده نكردند بلكه ناباورانه علي رغم رشد تورم و جهش قيمت ها حتي همان تناسب حداقلي سال هاي گذشته هم در احكامشان اعمال نشد و دستورالعمل افزايش پلكاني توجيهي شد براي مسوولان تا با اعمال حداقل افزايش در بخشي از احكام؛ به يك دسته ديگر از معلمان افزايشي را اعمال كنند كه به گفته طراحان آن تبعيض پرداختي ها كاهش يابد در حالي كه اعتراض معلمان به تبعيض اعمال شده در مجموعه كاركنان آموزش و پرورش نيست چرا كه حداقل دريافتي با حداكثر آن در اين مجموعه چندان تفاوتي ندارد و تعداد افرادي هم كه حقوق و مزاياي بيشتري مي گيرند درصد كمي از مجموعه هستند كه بيشتر مسئوليت هاي ستادي و مديريتي دارند در حالي كه فرياد اعتراضي معلمان كه سال هاست بلند است متوجه تبعيض ميان فرهنگيان و ساير كاركنان دولت با مدرك تحصيلي  و سابقه كار برابر اما تفاوت چند برابر است كه در تجمعات اعتراضي بارها فيش هاي دريافتي يك معلم فوق ليسانس با يك ديپلم انبار دار يا نگهبان برخي از دستگاه ها مقايسه شد و شواهد فراواني از اين مصاديق تبعيض آميز ارايه گرديد.

حال سال تحصيلي 97-98 در حالي آغاز مي شود كه نه تنها معلمان بلكه كارگران و ساير اقشار حقوق بگير و عموم مردم تحت فشار اقتصادي و معيشتي هستند اما اينجا سخن از سرنوشت و روح و روان و ذهن و فكر 14 ميليون كودك و نوجوان است بحث بسته شدن يك كارخانه مواد شوينده يا افزايش قيمت دخانيات و امثال اين نيست بلكه بحث آسيب ديدن فرد و حرفه اي است كه آسيب او به سرنوشت يك نسل منتقل مي شود .

مشكل معيشتي و اقتصادي معلمان يك مشكل و مساله اي است كه تاثيرات چند بعدي بر حرفه معلمي مي گذارد نبايد فراموش كرد كه معلم هم انساني است مانند ساير انسان ها و با نيازهاي مشترك و حرفه معلمي نيز حرفه اي است كه متكي به دانش و مهارت و انگيزه و ويژگي هاي شخصيتي معلم است و مشكل معيشتي موجب مي شود تا او فرصت لازم براي افزايش و به روز نمودن دانش و مهارت خود را نداشته باشد و باعث كاهش انگيزه كاري و تقليل ويژگي هاي شخصيتي او مي شود. واقعيت تلخي كه نقش معلمي را از جايگاه خود منحرف مي كند و معلمي كه با بحران معيشتي دست و پنجه نرم مي كند نمي تواند يك معلم موفق و تاثيرگذار باشد.

بي ترديد يك تحقيق ساده و يك نگاه گذرا به شرايط كاري و زندگي معلمان نشان دهنده عمق و گستردگي و ابعاد تلخ مشكلات معيشتي معلمان خواهد بود كه در كلاس هاي بي روح  و در ارتباط سرد دانش آموز و معلم و چهره هاي افسرده و نااميد كه همواره شرمنده خانواده اش است و در روابط ناكارآمد عوامل دست اندر كار يك مدرسه و در نارضايتي اعضاي خانواده يك فرهنگي نمايان است.

مهري ديگري شروع مي شود اما بي مهري استمرار و تشديد مشكلات معيشتي و اقتصادي معلمان هم چنان ادامه دارد و ترديدي نيست كه نظام آموزشي ناكارآمد ما با تنزل جايگاه حرفه اي معلمي و كاهش انگيزه معلمان و تشديد مشكلات آنان ناكارآمد تر از گذشته خواهد بود ؛ ناكارآمدي كه هزينه هاي جبران ناپذيري را بر جاي گذاشته و روز به روز هم افزايش مي يابد.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =