Home اخبار «مهارت‌های ارتباطی» دانش‌آموزان با «آموزش حضوری» میسر می‌شود
«مهارت‌های ارتباطی» دانش‌آموزان با «آموزش حضوری» میسر می‌شود
0

«مهارت‌های ارتباطی» دانش‌آموزان با «آموزش حضوری» میسر می‌شود

0
0
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛
 تدوین برنامه جامع تداوم آموزش برای ممانعت از محرومیت دانش آموزان از جریان آموزش
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مهارت‌های دوست‌یابی، زندگی با دیگران و مهارت‌های ارتباطی فقط با آموزش حضوری شکل می‌گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ‌آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، با اشاره به اهمیت آموزش حضوری برای دانش آموزان دوره ابتدایی، اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا در خصوص استفاده از فناوری‌ها در عرصه آموزش اقداماتی انجام شده بود، اما شیوع ویروس کرونا اتفاقی غیرمترقبه بود که همه نظام‌های آموزشی را درگیر شرایط خاصی کرد که پیش از آن تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشت.

وی با بیان اینکه تمامی همکاران، معلمان و مدیران همت خود را به کار بستند تا بتوانند جریان آموزش را تداوم بخشند و فعالیت‌های آموزشی متوقف نشود،افزود: همه متخصصان موضوعی در عرصه یادگیری الکترونیک، تعلیم و تربیت و روانشناسی پس از گذشت مدت زمانی از ارائه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی به این نتیجه رسیدند که با وجود دستاوردهای آموزش در فضای مجازی، هیچ چیز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های یونیسف، یونسکو و بسیاری دیگر از پژوهش‌ها نشان داده که برای کودکان به ویژه در دوره پیش دبستان و دبستان، بهترین فضا برای یادگیری، فرآیندهای رشد مهارت‌های ارتباطی، رشد فرآیندهای اجتماعی و تربیتی، مدرسه به صورت حضوری و تعامل رو در رو است.

حکیم زاده تصریح کرد: در پایه‌های اول و دوم برای یادگیری مفاهیم با توجه به اینکه دانش آموزان تصوری از دنیای مدرسه در ذهن خود  ندارند، نمی‌توان انتظار داشت که با تلفن همراه و تبلت، حروف الفبا و مهارت خواندن و نوشتن را به شکل معنادار بیاموزند.

 وی در ادامه اضافه کرد:  بسیاری از خانواده‌ها اذعان دارند که نمی توانند کار معلمان را انجام دهند، بنابراین باید مسئله آموزش حضوری را برای پایه‌های اول و دوم و سوم جدی گرفت؛ چرا که یک نسل در معرض بی سوادی و کم سوادی قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از أخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش‌ها در پایه اول و دوم دبستان در اکثر مناطق به ویژه در مناطق روستایی و عشایری با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر به صورت حضوری ارائه شد.

حکیم‌زاده استقبال خانواده ها از بازگشایی مدارس درمناطق کمتر برخوردار را خوب دانست و گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد که عمدتاً در مناطق کمتر برخوردار حاشیه شهرها، روستایی و عشایری که خانواده‌ها امکان حمایت و کمک مؤثر برای یادگیری فرزندان خود را ندارند یا مناطقی که دسترسی به امکانات فناوری وجود ندارد، استقبال از بازگشایی خوب و در مناطق برخوردار استقبال کمتر بود.

وی با بیان این که بازگشایی مدارس و اهمیت آموزش حضوری یک مسئله ملی بود، تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در این زمینه پررنگ بود، اگر پس از أخذ مجوز آموزش حضوری از ستاد ملی مقابله با کرونا یک انسجام ملی صورت می‌گرفت و همکاران در سایر وزراتخانه‌ها هم به این مصوبه متعهد می‌شدند، شرایط بهتری حاصل می‌شد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در سه بستر مشخص، آموزش‌ها را شروع کردیم، افزود: با توجه به اینکه همه مناطق و دانش‌آموزان شرایط یکسانی ندارند، سعی شده برنامه جامع تداوم آموزش تدوین شود تا هیچ دانش آموزی از جریان آموزش محروم نماند.

حکیم زاده ادامه داد: اولین بستری که بلافاصله پس از تعطیلی مدارس شروع به کار کرد، مدرسه تلویزیونی ایران بود که با همکاری صدا و سیما به ویژه شبکه آموزش، کمتر از ۱۰ روز از تعطیلی مدارس، این امکان میسر شد که به صورت زنده مدرسه راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه وزارت آموزش و پرورش با توجه به نیاز به تعامل و ارتباط میان معلم و دانش آموزان، بستر شاد را راه‌اندازی کرد که یک بستر تخصصی برای آموزش به دور از آسیب‌های احتمالی ورود غیربرنامه‌ریزی شده به فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان است.

حکیم زاده با بیان اینکه آموزش و پرورش سعی کرد محیط کاملاً آموزشی را در بستر شاد مهیا کند، گفت: پس از گذشت مدت زمانی از شروع به کار نسخه اول، تیم فنی آن را ارتقا بخشید، نسخه دوم به مراتب از نسخه اول شاد  پیشرفته تر بود و امکانات بهتری داشت و نسخه سوم که اخیرً راه‌اندازی شده، امکان ارتباط تعاملی، پخش زنده، امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان، برگزاری آزمون‌ها به آن اضافه شده و می‌توان گفت پیشرفت خوبی داشته است.

حکیم‌زاده با تأکید بر پیگیری وضعیت آموزش دانش‌آموزان، ادامه داد: در تمام مناطق کشور با یک برنامه عمل دقیق به صورت بودجه بندی هفتگی و ماهانه، درس‌نامه‌هایی تنظیم و توسط راهبران آموزشی و آموزگاران مدارس عشایری و مدیران، به دانش آموزان تحویل داده شد و همکاران در زمان مشخص این تمرین‌ها را از دانش آموزان تحویل و میزان یادگیری آنها را ارزیابی می کردند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *