Home دیدگاه معلمان و دانش آموزان نیازمند انگیزه
معلمان و دانش آموزان نیازمند انگیزه
0

معلمان و دانش آموزان نیازمند انگیزه

0
0

مهدی بهلولی – کارشناس آموزش و پرورش

آرمان– در حوزه آموزش و پرورش مشکلات و نارسایی‌های فراوان وجود دارد. معلمان کشور با مشکلات معیشتی عدیده در حال فعالیت هستند. از لحاظ کاری نیز از اختیارات مناسب برخوردار نیستند. همچنین در برخی از کلاس‌ها شاهد حضور 40-35 دانش‌آموز هستیم. با بررسی کلاس‌های درسی باید تاکید کرد که اغلب آنها قدمتی بیش از 60 سال دارند. در این شرایط مسائلی همچون ایجاد شادی و نشاط در مدارس مطرح می‌شود، باید دانست که تحقق این مهم نیازمند اختیارات به مدیر مدرسه است. در چند ماه اخیر به دلیل گرانی و افزایش قیمت دلار و نوسانات در بازار ارز جامعه فرهنگیان کشور دچار سرخوردگی شده است. هرگونه اقدام در آموزش و پرورش نیازمند بودجه است. هم اکنون برخی از معلمان معوقات سال قبل خود را اخذ نکرده‌اند. با بررسی رویکرد فعلی آموزش و پرورش باید گفت که این نهاد استعدادکش است، چون دانش آموزان و معلمانی بی‌انگیزه شده‌اند. این در حالی است که در برخی از مدارس ویژه فقط به دنبال پرورش تعداد اندکی نخبه هستند. در تقویم پنجم اکتبر روز جهانی معلم نامگذاری شده است. شعاری که یونسکو امسال به مناسبت این روز انتخاب کرده عبارت است از: « حق آموزش و پرورش به معنای گذاشتن آموزگار واجد شرایط و شایسته است.» در مدارس کشور با کمبود معلم مواجه هستیم. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 1400، با کمبود شدید معلم مواجه می‌شویم. مسئولان امر برای جبران این کمبود در پی این هستند که برای فارغ التحصیلان بیکار دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برگزار کرده و به این شکل معلم تربیت کنند. این در حالی است که باید معلم تربیت کرد، نه اینکه یک فرد به دلیل بیکاری و فقط به صرف گذراندن یک دوره بتواند معلم شود. در نظام آموزشی کشور از لحاظ معلم مشکلات عدیده وجود دارد. از سوی دیگر با جمعیت انبوه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مواجه هستیم. اغلب کلاس‌ها خسته کننده هستند. برای مثال در کشورهای توسعه یافته دانش آموز ساعت 8:30-9 تا 16 را در مدرسه می‌گذرانند. هرچند دانش آموز تمامی این ساعات بر سر کلاس درس نیست، بلکه برای آنها اردو، کلاس‌های محیط زیستی، فعالیت‌های ورزشی متنوع و… برنامه ریزی شده است. سیستم آموزشی در ایران فقط به کلاس درس محدود شده است. در این شیوه دانش آموز فقط به مدت 10 دقیقه زنگ تفریح می‌تواند از کلاس درس خارج شود. در این وضعیت از تفریح، اردوهای آموزشی، گشت و گذار در موزه‌های علمی و تاریخی خبری نیست. از سوی دیگر معماری اغلب مدارس کشور نیز برای 80 سال گذشته است. در مقایسه معماری مدارس کشور با مدارس نوین در کشورهای توسعه یافته باید گفت از فضای مناسبی برخوردار نیستیم. برای مثال در بسیاری از حیاط‌های مدرسه حتی یک درخت هم وجود ندارد. در حالی که هم اکنون در اکثر مدارس در کشورهای توسعه یافته مقوله مدارس سبز مطرح است. برای ایجاد مدارس با نشاط در جامعه نیازمند بودجه و برنامه هستیم.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *