Home یادداشت معلمان و خلاقیت های آنها در عبور از مشکلات تدریس در فضای مجازی
معلمان و خلاقیت های آنها در عبور از مشکلات تدریس در فضای مجازی
0

معلمان و خلاقیت های آنها در عبور از مشکلات تدریس در فضای مجازی

0
0

«آب دریا را اگر نتوان کشید / هم به قدر تشنگی باید چشید»
مجید علیپور

عضو شورای سازمان معلمان استان گیلان

اشتباه لفظی معلم شیرین زبان آستارایی به هنگام تلاش برای تدریس رایگان و بی منت درس ریاضی به دانش آموزانی که بابت بحران کرونا از فضای مدرسه و کلاس به دور مانده اند باعث دامن زدن به بحث و گفتگوهایی بین معلمان و سایر اقشار جامعه درباره جایگاه و ارزش «شغل معلمی» و میزان بهره مندی آنها از تغییرات فناورانه شد. پاره ای از افراد به سرعت مسیر لودگی و تمسخر را در پیش گرفته به تحقیر و تمسخر معلمی پرداختند که با گذشتن از آسایش و راحتی دوران بازنشستگی خود، در پی این بود که شاید بتواند باهمین داشته ها و امکانات دم دست کمکی هرچند اندک در مسیر تداوم آموزش بچه های شهر، استان و کشورش باشد.
البته این تنها نمونه از تلاش و کوشش همراه با ایثار معلمان برای تداوم آموزش، بدون حضور فیزیکی در کلاس های درس نبود؛ بلکه به گواهی گزارش های متعدد رسانه ها صدها و هزاران نمونه از تلاش و حضور معلمان برای تعطیل نماندن جریان آموزش در مدارس وجود دارد که هرچند به نظر می رسد برای نتیجه گیری از میزان موفقیت این تلاش های بعضا پراکنده و سازمان نایافته کمی زود باشد؛ اما بدون تردید در تاریخ آموزش و پرورش ایران به عنوان تلاشی اخلاقی و دلسوزانه از سوی معلمان برای رشد و تعالی میهن شان ثبت خواهد شد. جالب آنکه مدارس و معلمان ما در به کارگیری روش های آموزش مجازی با استفاده از انواع اپلکیشن ها و ظرفیت فضای مجازی از دانشگاهها و سایر مراکز علمی نیز سبقت گرفته، بعد از جهد و تلاش های معلمان بود که زمزمه های آموزش آنلاین در دانشگاهها نیز به گوش رسید.

برخی از صاحب نظران و فعالان جامعه معلمان، تبلیغات پیرامون فعالیت های اخیر معلمان در فضای مجازی را نوعی حماسه سرایی و قهرمان پردازی با هدف تحریک احساسات معلمان و در جهت پوشاندن نقایص و کوتاهی های مشهود نظام آموزش و پرورش در تهیه زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش مجازی می دانند. «شیرزاد عبداللهی» از نویسندگان و منتقدان شناخته شده حوزه آموزش و پرورش در گفتگویی با اشاره ضمنی به این موضوع، از مدافعان حضور و نقش آفرینی معلمان در آموزش مجازی خواسته است : « به جای استفاده از ادبیات تهییجی و تبلیغی درباره آتش به اختیاری و حماسه آفرینی؛ از وزیر، معاونان وزیر، مدیرکل ها، روسای ادارات، سازمان پژوهش، کانون فکری کودکان و نوجوانان، پژوهشگاه تعلیم و تربیت، روابط عمومی های وزارت و ادارات کل و… بخواهند که آنها هم کمی حماسه بیافرینند!»
نگارنده ضمن احترام به این درخواست لازم می داند اشاره ای داشته باشد به نامهایی چون «میرزا حسن رشدیه»، «صدیقه دولت آبادی»، «جبار باغچه بان»، «محمد بهمن بیگی»، «توران میرهادی» و همه آنهایی که برای «ایجاد تغییر» و گشودن مسیرهای نو منتظر اقدامات دولتها و برطرف شدن همه مشکلات ریز ودرشت نماندند و با همه مصایب و آزارهایی که دیدند و تهمت ها و تمسخرهایی که شنیدند، بر نقش و مسئولیت فردی خود تمرکز بیشتری داشتند. زنده یاد « محمدرضا حافظی» از دیگر نامهای ماندگاری است که هرچند می توانست نسبت به وضعیت و شیوه اداره نهاد آموزش و پرورش و حتی سیاست های کلی اداره کشور انتقاداتی داشته باشد، اما بزرگوارانه ترجیح داد به جای پیوستن به قافله سرزنش کنندگان اوضاع و همزمان بهره بردن از منافع ثروت مشروعش، مسیری را بگشاید که بعد از آن صدها نیکواندیش نیکوکار ادامه دهنده راهش باشند و برای ساخت و تجهیز مدارس کشور منتظر برنامه ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش و مسئولانش نمانند.

نکته ای که نباید از نظر دور بداریم این است که پناه بردن به آموزش از راه دور با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و پیشرفت های فناورانه، برنامه ای از پیش اندیشیده شده و با تمهید مقدمات و ملزومات آن نبوده است. ضرورتی بوده که به علت همه گیر شدن ویروس خطرناک کرونا و خسارات و مصیبتهایی که آفرید به وجود آمده است. در حقیقت ما به این دوره پرتاب و به عبارتی آوار آن بر سر ما خراب شده است. اگر از این منظر به الزام تداوم آموزش از راه فضای مجازی بنگریم آنگاه به جای برشمردن کمبودها و معایب، بیشتر بر امکانات و تجهیزات در دسترس تمرکز خواهیم کرد و از آن مهم تر از خلاقیت ها و نوآوری های آموزگاران و دبیران نوع دوست و فداکار خود استقبال خواهیم کرد و به احترامشان تمام قد خواهیم ایستاد.
کلام آخر آنکه هرچند در کوتاه مدت نمی توان موانع و مشکلات و کمبودهای بسیار در حوزه آموزش از راه دور را برطرف کرد اما بدون تردید فرصتی که بلای کرونا برایمان ایجاد کرده می تواند سبب انباشت دانش و تجاربی از تدریس و تربیت در فضای مجازی شود که بعدها در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها بسیار مفید واقع شوند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *