Home گزارش معرفی دستور نامه رابرت در مجمع رابطان تشکل های فرهنگی
معرفی دستور نامه رابرت در مجمع رابطان تشکل های فرهنگی
0

معرفی دستور نامه رابرت در مجمع رابطان تشکل های فرهنگی

0
0

به دعوت «مجمع رابطان تشکل‌های فرهنگی کشور»، مربی دستورنامه رابرت در اجلاس عادی این مجمع، که عصر روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۵ در دفتر انجمن اسلامی معلمان در تهران برگزار شده بود، حضور یافت و طی مدت یک ساعت و نیم کوشید تا توضیح دهد چرا راه حل استراتژیک مشکل استراتژیک کشور این است که گروهی از معلمان شرافتمند بکوشند قواعد پیش‌گزیده اداره مجامع تصمیم‌گیری را به دانش‌آموزان دوره دبیرستان آموزش بدهند.

خلاصه استدلال‌های مربی دستورنامه رابرت این است که طی دهه‌های اخیر و تحت تأثیر فرآیندهای جهانی، بخش قابل توجهی از جمعیت ایران به تدریج حدود ۸۰ هزار دهکده‌ی بی/ یا کم‌‌‌ آب و علف را رها کرده‌اند و – عمدتا – در دامنه‌های جنوبی سلسله جبال البرز ساکن شده‌اند و به این ترتیب یک ابر شهر بسیار بزرگ از مشهد تا تهران و از تهران تا تبریز در دامنه‌ها و دره‌های رشته کوه‌های البرز در حال سر بر آوردن است که شرایط نوینی را برای فلات ایران فراهم خواهد آورد. به نظر مربی دستورنامه رابرت، مشکل استراتژیک این است که این دهاتیان تازه شهری شده که طی قرن‌ها در دهات خود طبق قواعدی زندگی می‌کردند که به صورت طبیعی و خود به خودی ساخته می‌شد، اکنون و در جریان تصمیم‌گیری‌ برای مجامع و گروه‌های بزرگ نیز طبق همان رویه‌های ریش سفیدی و هیأتی تصمیم‌گیری می‌کنند که برای گروه‌ها و جوامع کوچک کارآیی و اثربخشی داشت. در حالیکه این روش تصمیم‌گیری برای اداره سازمان‌های بزرگ و مدرن امروزی – که لازمه اداره‌ی‌ ایران امروز است – دیگر جواب نخواهد داد. به همین دلیل در تمام شخصیت‌های حقوقی و سازمان‌های اجتماعی، وضعیت آشوب/استبداد حاکم است و پیامدهای این وضعیت، انواع مشکلات اجتماعی است که روز به روز بحرانی‌تر می‌شوند.

مربی دستورنامه رابرت در سخنرانی خود با نقل جمله‌ای از ایزاک آدیزیس – یکی از نظریه پردازان کلاسیک مدیریت – تآکید کرد بزرگی هر انسان را باید با بزرگی مشکلی سنجید که با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند. در نتیجه، باید همیشه در نظر داشت که تمام انسان‌ها و تمام جوامع همیشه با مشکلاتی مواجه هستند و هرچه این مشکلات عظیم‌‌تر و بزرگ‌تر باشد نشانه این است که آن انسان و جامعه بزرگتر است.

وی در ادامه سخنرانی خود ادعا کرد که با کالبدشکافی آن دسته از مشکلات اجتماعی که روز به روز بحرانی‌تر می‌شوند، می‌توان نشان داد که مجموعه این مشکلات – که سیستمی هستند – از همان وضعیت آشوب/استبداد حاکم بر فرایند تصمیم‌گیری در انواع جوامع و سازمان‌های اجتماعی ناشی می‌شوند. در نتیجه می‌توان این دسته از مشکلات را به عنوان مشکلات استراتژیک شناسایی کرد که یک راه حل استراتژیک هم دارند.

مترجم کتاب دستورنامه رابرت خاطر نشان ساخت فقط آن دسته از اذهان توسعه‌ یافته‌ای که مایل و قادر باشند مجموعه‌ی قواعد عرفی پارلمانی را که طی قرن‌ها تجربه‌های بشری و از طریق آزمون و خطا ساخته و پرداخته شده و در کتاب دستورنامه رابرت تشریح شده است – به مثابه لگال سیستمی که سایر قوانین بر اساس آن باید تدوین و تصویب شود – فرابگیرند، به دستگاه مفهومی لازم برای شناخت بحران آشوب/استبداد در اشخاص حقوقی مجهز خواهند شد و پس از آن است که راه حل استراتژیک را نیز بداهتاً شهود خواهند کرد: محلی‌سازی این قواعد در جوامع و سازمان‌ها.

سخنران مجمع رابطان تشکل‌های فرهنگی کشور در این بخش از سخنان خود کوشید تا با مقایسه روند کسب صحن و تخصیص صحن – طبق قانون عرفی پارلمانی – و مقایسه آن با رویه‌ی هیأتی نوبت دادن و نوبت گرفتن در مجامع ایرانی، تفاوت عظیم یک نظام حقوقی را با وضعیت آشوب/استبداد نشان دهد و با کالبدشکافی برخی از مبرم‌ترین مشکلات جاری در کشور استدلال کند که چطور این مشکلات غیرطبیعی، به صورت گریز ناپذیر، از همین وضعیت آشوب/استبداد ناشی می‌شود.

مربی دستورنامه رابرت در ادامه سخنان خود، تأکید کرد که محلی‌سازی این قواعد معنایی جز تغییر رفتار گروهی ندارد و این کار – اگر امکان پذیر باشد – محصول سال‌ها تلاش و تمرین و ممارست در سال‌های کودکی و نوجوانی است. به همین خاطر، مناسبترین راه حل محلی‌سازی این قواعد – شاید این باشد که گروهی از معلمان و دبیران با از خود گذشتگی و ایثار این قواعد را بیاموزند و طی یک دوره چند ساله،‌ این قواعد را به تدریج و در جریان عمل، در کلاس‌های درس و در دبستان‌ها و دبیرستان‌های کشور محلی‌سازی کنند. در آن صورت باید امیدوار بود نسلی که از آن دبیرستان‌ها بیرون خواهد آمد بتواند سازمان‌های اجتماعی را با توجه به مهارت‌هایی که کسب کرده‌ است، بازآفرینی کند.

پرسشي که در اين مرحله از بحث مطرح مي‌شود اين است: آيا مي‌توان معلماني را يافت که مايل و قادر باشند قواعد دستورنامه رابرت را به درستي بياموزند و بکوشند تا آن‌ها را در مراکز آموزشي کودکان و نوجوانان محلي‌سازي کنند؟ تجربه دفتر کارگاه‌هاي آموزش دستورنامه رابرت به اين پرسش پاسخ مثبت مي‌دهد: خوشبختانه تعداد چنين معلماني بيش از حد انتظار بوده است و دعوت از مربي دستورنامه رابرت براي معرفي اين کتاب به مجمع رابطان فرهنگي کشور، حاصل تلاش برخي از همان معلماني است که جامعه هميشه به وجود آنان افتخار خواهد کرد.

مربي دستورنامه رابرت، در بخش پاياني سخنان خود خاطر نشان ساخت که تک تک معلمان کشور در ساختن‌ ارزش و منزلت معلمي، مالکيت مشاع دارند و به همين خاطر، هر نوع تصميم‌گيري براي معلمان، نوعي حق الناس يا حق مردم تلقي مي‌شود و در نتيجه، تک تک معلمان بايد در فرايند تصميم‌گيري براي حاکميت معلمان بر منزلت اجتماعي خودشان با حق برابر مشارکت کنند. اما اين کار بدون آشنايي و رعايت قانون عرفي پارلماني (يا دستورنامه رابرت)، هرگز محقق نخواهد شد و هر سازماني اگر بر اساس اين قواعد – که عادلانه و منصفانه بودن تصميم گروهي را تضمين مي‌کند – تصميم‌ نگيرد، خواسته يا ناخواسته به يک باند قدرت تبديل خواهد شد.

سخنران مجمع رابطان تشکل‌هاي فرهنگي کشور قبل از ختم کلام اعلام آمادگي کرد که مفاهيم و قواعد اوليه دستورنامه رابرت را طي حدود چهارده جلسه به رابطان حاضر در مجمع آموزش بدهد و از آن پس، اين مجمع در چارچوب اين قواعد اداره شود. اين امر سبب خواهد شد که اين قواعد در ساير تشکل‌هاي فرهنگي کشور نيز محلي‌سازي شود و به مرور به دبيرستان‌هاي کشور نيز نشت کند.

خاطر نشان مي‌شود در حال حاضر رابطان: 1. انجمن اسلامي معلمان، 2. سازمان معلمان ايران، 3. شاخه فرهنگيان حزب اعتدال و توسعه، 4. شاخه فرهنگيان حزب کارگزاران، 5. شاخه فرهنگيان حزب نداي ايرانيان، 6. کانون صنفي معلمان، 7. کانون مدرسان دانشگاه فرهنگيان ايران، 8. مجمع فرهنگيان ايران اسلامي،‌ مجمع رابطان تشکل‌هاي فرهنگي کشور را تشکيل مي‌دهند. هدف از تشکيل اين مجمع هم‌افزايي و هماهنگي بيشتر بين تشکل‌هاي عضو در عرصه مشترکات مورد توافق ضمن حفظ استقلال و احترام به تفاوت هدف‌ها و رويکردهاي هر تشکل است. نشست‌هاي عادي اين مجمع يک هفته در ميان برگزار مي‌شود و نمايندگان تشکل‌هاي عضو به صورت دوره‌اي رياست مجمع را بر عهده مي‌گيرند. هر تشکل عضو سه نماينده به اين مجمع معرفي مي‌کند و هر يک از آنان نيز در قبال تشکل متبوع خود مسؤليت‌هاي تعريف شده‌اي بر عهده دارد.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *