Home دسته‌بندی نشده مطالبات معلمان و مجلس نهم مطلب ويژه
0

مطالبات معلمان و مجلس نهم مطلب ويژه

0
0

•    منوچهر خدايي / دبير اجرايي سازمان معلمان ايران


   تهران و چندين شهر کشور،از اوايل بهمن سال 93 تجمع هاي اعتراض آميز فرهنگيان را شاهد بودند که به تجمعات « سکوت » معروف است ؛ خودجوش بودن اعتراضات، ديگر ويژگي بارز آن بود.(بدون دعوت و همکاري تشکل ها شروع شد)
آنان در اين تجمع ها، نوشته‌ها و پلاکاردهايي در دست داشتند که خواسته اصلي‌شان اجراي عدالت و رفع تبعيض در پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان دولت بود. به عبارت ديگر ، حقوق و مزاياي بيشتري براي بهبود معيشت مطالبه مي کردند گويا براي معلمان زمان به عقب برگشته بود چون همين خواسته ها را در سال هاي 80 و85 نيز فرياد زدند و هزينه سنگيني بابت اين مطالبات پرداخت شد.
نظر سنجي هاي مختلف سال هاي اخير نشان مي دهد بيشترين دغدغه معلمان « معيشتي » است.با اينکه در بيست و پنج سال اخير لايحه نظام هماهنگ پرداخت ( هدف آن هماهنگ سازي و رفع تبعيض در نظام پرداخت هاي کارکنان دولت بود) و لايحه خدمات کشوري ( نظام پرداخت کارمندان دستگاه هاي اجرايي بر اساس ارزشيابي عوامل شغل و شاغل نظير تحصيلات، دوره هاي آموزشي ، مهارت ….) در جهت اجابت به خواسته هاي فرهنگيان به اجرا در آمد،کماکان تبعيض باقي است.
آيا مي‌توان اميدوار بود طرح رتبه بندي معلمان به بهبود شرايط زندگي و شغلي معلمان منجر و اثري ماندگار بر جاي گذارد و رضايت شغلي آنان را به همراه داشته باشد.
و يا …
برخي ديگر ضمن مقايسه ي درآمدشان با همتايان خويش در کشورهاي ديگر، اشاره داشتند ميزان حقوق دريافتي آنان حتي نسبت به معلمان کشورهاي همسايه (نه ‌ژاپن و آلمان ) پايين تر است ؛ پس تا تبعيض هست،جست و جوي عدالت هم هست.
طبق آمارهاي منتشره ، حدود 60 درصد معلمان کشور زير خط فقر زندگي مي کنند و جاذبه هاي شغل معلمي سال به سال براي جوانان کمتر مي شود. رشته دبيري آخرين انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه هاست يا همين که فرصتي فراهم گردد و امکان جذب در يک نهاد ديگر فراهم شود معلمان کيفي و با تجربه مي روند ، شايد به همين دليل است که بعضي از مسئولان و مديران آموزش و پرورش از بحران « مهارت و انگيزه » در ميان معلمان سخن گفته و بيان مي دارند تعهد شغلي سال به سال رو به کاهش است يا اينکه بخشي از  معلمان به کارشان بي‌تفاوت، کم انگيزه و نسبت به مقوله آموزش جديت کمتري نشان مي دهند. اگر مسئولان و متوليان امور، صادقانه به فکر ارتقا کيفيت آموزشي هستند لازم است به همان ميزان به فکر کيفيت کار و زندگي معلمان نيز باشند. و سعي نمايندجايگاه اجتماعي از دست رفته را به آنان باز گردانند.
از نظر جامعه شناختي ، فقدان عدالت اجتماعي از يک طرف و نبود مکانيسم مناسب کنترل در نظام اقتصادي کشور به نفع طبقات کم در آمد،همچنين تبعيض موجود بين حقوق و مزاياي معلمان با ساير کارمندان دولت زمينه نارضايتي را در بين آنان فراهم نموده است.در بسياري از جوامع اين گروه شاًن ويژه اي دارند، متاسفانه در کشور ما در رديف اقشار نسبتا محروم قرار گرفته، فشارهاي روزافزوني از نظر سختي معيشت تحمل مي‌کنند ؛ به عنوان مثال اغلب آنان مجبور به داشتن شغل دوم هستند.
گمان مي رود مصادف بودن اعتراضات با بررسي لايحه بودجه سال 94 از روي نکته سنجي و خردمندي معلمان باشد چون اکثريت محافظه کار مجلس به دفعات در رسانه ها و جرايد بيان کرده و مي کنند مطالبات اقتصادي اقشار جامعه در کانون توجهات آنان قرار دارد و مهمترين دغدغه مجلس، رسيدگي به مسايل رفاهي و حل معضلات معيشتي مردم است. آنها قبلا بر رقيب اصلاح طلب خويش خرده مي گرفتند که نسبت به مسايل اقتصادي،معيشت و آب ونان مردم توجهي نشان نمي دهند. براي نمايندگان زمان عمل به وعده ها فرا رسيد اما آنان در اين امتحان و  راستي آزمايي سر افکنده شدند. چون روند امور حکايت ديگري داشت علي الخصوص در جريان استيضاح آقاي فاني، معلوم شد مجلس نهم دغدغه معيشت معلمان را ندارد بلکه به فکر جمع کردن راًي آنان است. مي توان گفت به دلايل متعدد اعتماد معلمان نسبت به مجلس نهم کاهش يافته است که به سه مورد اشاره مي شود.
1) بنا به گفته برخي نمايندگان، بايد به مجلس نهم در اين موضوع ،کارنامه مردودي داد ،چون در چهار سال گذشته هيچ اقدام مثبتي در خصوص بهبود مسايل صنفي و معيشتي معلمان انجام نداده است. (در صورت داشتن مصوبه يا حتي اصلاحيه اي در خصوص رسيدگي به مشکلات اقتصادي، معيشتي، حقوق، بيمه و….. معلمان، اقداماتشان را بيان کنند.) اگر سر و صدايي کرده و گرد و خاکي به راه انداختند (موضوع استيضاح ) اهداف شخصي و جناحي مدنظرشان بود از جمله، پشت پرده امتياز بگيرند و يا در پوشش اين به ظاهر دلسوزي به دنبال جلب افکار عمومي و راًي فرهنگيان مي باشند.
2) بهترين زمان جهت رسيدگي به وضعيت معيشت فرهنگيان، بهمن و اسفند سال 93 بود ، معلمان تجمع اعتراضي در مقابل مجلس برگزار و نمايندگان سرگرم بررسي لايحه بودجه 94 بودند لذا دست شان براي هر نوع تغيير در بودجه باز و مي توانستند هر نوع دخل و تصرف در آن اعمال کنند اما استراتژي سکوت و بي تفاوتي در پيش گرفته و کوچکترين عکس العملي به مطالبات صنفي- معيشتي آنان نشان ندادند ، شايد انتخابات مجلس در اسفند امسال مناسب ترين زمان پاسخگويي معلمان باشد. البته بي توجهي مجلس به هيج عنوان توجيه کننده کم کاري و عدم تدبير دولت نمي باشد.
رئيس جمهور محترم، ضمن به رسميت شناختن « حق اعتراض معلمان » دستور تشکيل کميته‌اي مرکب از دو معاون و يک وزير را صادر کرد نتايج کار اين کميته به صورت رسمي اعلام نشد.
3) دکتر نجفي گزينه اول رياست جمهوري جهت تصدي وزارت آموزش و پرورش از همين مجلس راُي عدم اعتماد گرفت ؛ شايد گناه ايشان داشتن « محبوبيت » نزد افکار عمومي فرهنگيان بود. ايشان نگاه استراتژيک به آموزش و پرورش و اقتصاد آن دارد وبه استقلال مالي اين نهاد در دراز مدت مي انديشيد  در مجلس ضمن تشريح برنامه هايش بيان داشت با بهبود معيشت و ارتقاي منزلت معلمان،آموزش و پرورش به جايگاهي مي‌رسد که بسترساز توسعه کشور خواهد شد.
به تعبير دوست فرهنگي ، حقوق و معيشت معلمان در دوره وزارت نجفي به جايي رسيد که مي‌توانستند سر بالا بگيرند. بايد از نمايندگان مجلس پرسيد محروم کردن جامعه و نظام آموزشياز دانش، مديريت و تجربه امثال نجفي به جز هدر دادن سرمايه انساني کشور چه معناي ديگري دارد.
کنش جمعي اخير معلمان واجد نکته هاي قابل توجهي است :
1) آنها از تجربه ها و کنش هاي قبلي درس گرفته اند اعتراضات شان درکمال آرامش و سکوت ، بدون سر دادن شعار و تحرک خياباني انجام گرفت.
2) آنها بدون آنکه سازمان رسمي و عمودي داشته باشند به طور افقي و در شبکه هاي مجازي و ناپيدا به تبيين راهبرد، همفکري و جذب مي پردازند. (علي حاجلي روزنامه شرق ) 
3) تجمع معلمان کاملا صنفي و مدني بود ، لذا نيل به مطالبات را فقط از مسيرهاي قانوني پيگيري مي کنند.
4) آنها انتظار دارند با کنش صنفي معلمان و فعالان صنفي شان برخورد امنيتي نشود و زمينه آزادي بازداشت شدگان فراهم گردد.


 

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *