Home اخبار مشروح گزارش دیدار اعضای سازمان معلمان با مسعود پزشکیان نفر چهارم لیست جبهه اصلاحات
مشروح گزارش دیدار اعضای سازمان معلمان با مسعود پزشکیان نفر چهارم لیست جبهه اصلاحات
0

مشروح گزارش دیدار اعضای سازمان معلمان با مسعود پزشکیان نفر چهارم لیست جبهه اصلاحات

0
0

دکتر مسعود پزشکیان در دیدار با اعضای سازمان معلمان ایران:

«ساختار امروز کشور  به هم ریخته  است»

 رفتار آقای تاجزاده بازی همه را بر هم می زند . رفتارها و حرف هایشان پای همه اصلاح طلبان نوشته می شود و عده ای می گویند این ها علیه رهبری هستند و آمدند رهبری را حذف کنند

اگر خانمی شاخص ها را داشت نباید به دلیل زن بودن محروم شود

انتخاب وزرا در هر حوزه باید با مشورت تشکل های فعال در آن حوزه باشد

نظام آموزشی باید از نو ساخته شود

سند 2030 محتوای مناسبی داشت

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

نشست مسعود پزشکیان با دبیرکل ،قائم مقام ، سخنگو و رئیس هیات اجرایی و عضو شورای مرکزی و سازمان معلمان ایران به گفت و گو درباره چالش ها و افق های پیش روی نظام آموزشی اختصاص داشت. در این نشست عباس کاظمی، قائم مقام سازمان معلمان ایران، طاهره نقی یی دبیرکل سازمان معلمان ایران و رامین کریمی نیا عضو شورای مرکزی و مسئول هیات اجرایی سازمان معلمان ایران و محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران به طرح پرسش هایی درباره برنامه های راهبردی در نظام آموزشی و اهداف و ارزیابی وی از وضعیت نظام آموزشی و سایر مسائل پرداختند .

دکتر مسعود پزشکیان که سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، وزیر بهداشت در دولت اصلاحات و نایب رییس مجلس در عین حال چند دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارد در این نشست ضمن استماع نظرات اعضاء این سازمان بر آسیب شناسی از نظام آموزشی تاکید کرد که نگاه مشترکی در این زمینه دارد و به سابقه فعالیت های آموزشی خود در این زمینه نیز تاکید کرد.

وی در این باره گفت:  از نظر دیدگاه به شما نزدیک هستم، خودم را دانشگاهی و و معلم می دانم و سال هاست که با آموزش سروکار داشته و دارم ؛ رییس دانشگاه بودم و حرف شما را می فهمم و باور دارم که ریشه توسعه در مدارس است.

پزشکیان با بیان این که بدون شک «سیستم آموزشی باید دگرگون شود» یادآوری کرد که  در زمان وزارت هموراه با افرادی که بی توجه به حوزه آموزش و سلامت بودند اختلاف نظر داشته است. وی در این باره گفت:« در همان زمان دعوا و اختلاف نظر من با آقایانی که دنبال آهن و صنعت بودند این بود که بحث اعتبار برای سلامت و آموش که می رسید این آقایان می گفتن این ها هزینه است در حالی که آدم ها سرمایه هستند و هر چه برای حفظ و پرورش انسان باشد سرمایه گذاری است نه هزینه»

*سیستم آموزش باید دگرگون شود

پزشکیان با تاکید بر این که سیستم آموزشی باید دگرگون شود، تاکید کرد که دخالت های خارج از نظام آموزشی  و دولت ها در حوزه آموزش اشتباه است.

وی با اشاره به این که « دولت خود می تواند کارهایی کند که دیگران را با سیاست های خود به خط کند» خاطر نشان کرد :«پیش از این به آقای دکتر فانی و بطحایی گفتم که آموزش برای «توانمند سازی» است به این معنی که باید پنج مهارت در طی دوران آموزش در مدرسه به فراگیر آموزش داده شود .»

پزشکیان این پنج مهارت را « کار تیمی »، «توانمندی برای ساختار و سازمان سازی»، «توانمندی برای برخورد با مشکل و راه حل یابی» ،« توانایی ارتباط با دیگران » و «مدیریت» عنوان کرد.

وزیر بهداشت و درمان و آموش پزشکی در دولت اصلاحات یادآوری کرد که دوران ریاست دانشگاه به این نتیجه رسیده است که باید کل ساختار مدارس و نظام آموزشی را بر هم زد.

وی  در این باره گفت:«می خواستم ساختار کلاس ها را به هم بریزم چرا که دوره معلم پای تخته و دانش آموز شنونده گذشته و آموزش به صورت سیستماتیک نیازمند روش های نوین است و دیگر در ساختار سنتی نمی‌گنجد»

وی ادامه داد:در آموزش سیستماتیک ما برون داد را بررسی می کنیم تا ببینیم آیا فرآیند مشکل دارد و کجای فرآیند و ورودی درگیر مشکل است. در هر صورت  نظام جدید سیستماتیک با تکنولوژی امروز قابل تحقق و پیاده سازی است».

پزشکیان با بیان این که «ساختار امروز کشور  به هم ریخته  است» ، تاکید کرد که  «آموزش مثل سلامت حق مردم است و  نمی شود عده ای دوپینگ کنند و با امکانات و پول بچه های خود را به دانشگاه های دولتی بفرستند و  مردم مناطق دور افتاده و فقیر زندگی خود را بفروشند و بچه هایشان را به دانشگاه آزاد بفرستند».

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از این که « فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی به صورت عمده از ایران می روند»، گفت:« این روند را دیوانگی و از دست رفتن سرمایه هایی که برای آن ها هزینه شده است می دانم ، به این بچه ها در روند آموزشی حل مشکل یاد داده نشده است و با کوچک ترین مساله ای قهر می کنند ومی روند در حالی که باید بمانند و مشکلات را حل کنند»

پزشکیان با انتقاد از این که مدارس به جای نخبه پروری ، تک بعدی پروری می‌کنند ، افزود که خروجی این شیوه در نظام آموزشی ، پرورش افرادی پرمدعا است که با کوچیک ترین مسائل می روند .

وی خاطر نشان کرد که  آموزش به عنوان اساسی ترین محور توسعه باید مورد توجه باشد و در نظام آموزشی درست باید« علم و مهارت و رفتار» را به دانش آموز منتقل کنیم نه فقط داده های ذهنی.

*با تحول در نظام آموزشی روند زندگی معلمان و دانش آموزان تغییر می کند

پزشکیان در ادامه تاکید کرد که می توان تحول بزرگی در آموزش ایجاد کرد که باالتبع آن روند زندگی بین معلمان و آموزش دهندگان نیز تغییر می‌کند .

وی با اشاره به مشکلات معیشتی قشر فرهنگیان و معلمان گفت:« در سال های آخر و نزدیک به دریافت مدرک  در انجمن اسلامی بودم، به خاطر دارم بعد از این که من و همسر مرحومم مدارک تخصصی مان را گرفتیم جلسه ای با تعدادی از از دانشجویان گذاشتیم تا کاری انجام دهیم. گفتیم کاری کنیم که هم زندگی کنیم هم دنبال اهداف و آرمان هایمان برویم. یک عده از بچه های پزشک که آن زمان آتشی بودند گفتند تو می خواهی دنبال پول بروی و درگیری بین ما پیش آمد.حالا سال ها از آن روزها گذشته و من هنوز نه سهام، نه مطب و نه مجوز مطب دارم اما همه آن ها مطب های متعدد و سهام بیمارستان دارند و دستمزدهای بالا از مریض می گیرند، حرف من این است که باید به مسائل در مسیر منطقی نگاه کرد چرا که مسیر غیرمنطقی به جایی نمی رسد یعنی نمی شود به معلم گفت با عشق درس بده و وضعیت معیشتی سخت داشته باش»

پزشکیان تاکید کرد که باید بسیاری از انواع مدارس فعلی از جمله مدارس ویژه، نخبگان و شاهد  را باید جمع کنیم و عدالت آموزشی را پیاده کنیم. وی افزود استاندارد آموزش در دور افتاده ترین روستا با شمال تهران باید یکسان باشد. پزشکیان تاکید کرد که پیش از این  دو مورد پایلوت حاشیه شهر و روستا را باید جمع‌آوری کرده و درباره آن با مسئولان نیز صحبت کرد  .

پزشکیان خاطر نشان کرد:«خدمت باید بر اساس عدالت به همه ارائه شود ، آموزش باید بر اساس یک استاندارد به همه ارائه شود نه این که عده ای همه امکانات را در اختیار داشته باشد و عده ای هیچ امکانات، اصلی است از نظر ما غیر قابل حذف و چشم پوشی است.»

*ورود تاجزاده درست نبود

نایب رییس مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از ثبت نام مصطفی تاجزاده گفت:«به نظر من  درست نبود . در پزشکی بحثی داریم که معتاد تزریقی را ابتدا به معتاد خوراکی تنزل دهید  و بعد از آن معتاد خوراکی را ،پله پله به سمت ترک ببرید .این یک الگو مبارزه با مشکلات است. یک دفعه به میدان زدن برهم زدن کل بازی است. رفتار آقای تاجزاده بازی همه را بر هم می زند . رفتارهای و حرف هایشان پای همه اصلاح طلبان نوشته می شود و عده ای می گویند این ها علیه رهبری هستند و آمدند رهبری را حذف کنند».

*نظام آموزشی باید کار تیمی را انجام و آموزش دهد

پزشکیان در ادامه بحث در پاسخ به سوالی درباره انتخاب افراد در صورت پیروزی در رقابت ها گفت:من به این که تیمی را با خودم همراه کنم اعتقادی ندارم. در صورت لزوم باید متخصصان در هر عرصه به کار گرفته شوند . نگاه من در حوزه آموزش نیز همین است . معتقدم باید کار تیمی را سرلوحه قرار داد. نخبگان باید در تیم کار کنند،  اگر دانشجویی یک توانمندی عملی دارد باید در کنار یک نخبه ذهنی قرار بگیرد و این تیم وقتی شکل گرفت، یکی فکر می کند، یکی ارتباط می گیرد، یکی آسیب شناسی می کند و  این ها در کنار هم  ساختار را شکل می دهند  به همین دلیل است که می گویم باید از پرورش افراد تک بعدی دوری کنیم».

وی خاظر نشان کرد که  گروه ها و انجمن ها که تا قبل از انتخاب فعال هستند باید مطالبات خود را بعد از انتخابات نیز پیگیری کنند و  خطاب به مسئولان این سازمان گفت که این دست از سازمان ها پتانسیل های اجتماعی شکل یافته هستند.

*اگر خانمی شاخص ها را داشت نباید به دلیل زن بودن محروم شود

پزشکیان به کار گیری وزرای زن را در صورت داشتن شاخص های لازم امری معمول تلقی و تاکید کرد که انتخاب ها باید بر اساس «شاخص» باشد یعنی  اگر خانمی این شاخص ها را داشت نباید به دلیل زن بودن محروم شود. وی درباره دست اندازهای این مسیر نیز گفت که باید این موارد با اصلاحات و رایزنی پیش برد و به شیوه ای عمل کرد که هم مخالفان تحریک نشوند و هم کار را پیش ببرند. پزشکیان تاکید کرد که مدیریت با دعوا کشور را متوقف می کند و  یکی از شاخص های توسعه احترام به فرهنگ جامعه است.

*سند 2030 محتوای مناسبی داشت

پزشکیان در ارتباط با ارزیابی از سند 2030 نیز گفت :«من از برخی از مخالفان پرسیدم علت مخالفت شما چیست و آن ها می گفتند آموزش ارتباط جنسی می دهند! به آنها گفتم باید به دانش آموزان در سنی که در خطر هستند آموزش داد تا در تله نیافتند از خطرات جنسی دور باشند.

وی افزود:«من می گویم چیزی است که اگر چه حاشیه دارد اما محتوای آن را باید جامعه پیاده کنیم. من این سند را خواندم و نکات بسیاری یاد گرفتم و حاوی مسائل مهمی است و تجربه‌ای بین‌المللی در زمینه آموزش است. اگر هم در جاهایی با مسائل فرهنگی ما مشکل دارند حذف کنیم.»

*باید در اجرای عدالت به زبان مشترک برسیم

پزشکیان در پاسخ به سوال دیگری درباره راهبردهای مد نظر خود برای تشکیل دولت در صورت پیروزی در انتخابات گفت:باور و اعتماد من این است که باید درباره عدالت به زبان مشترک برسیم و هر کسی می خواهد بیاید باید این مسائل را در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر این که باید بودجه بندی عملیاتی باشد تا خروجی دستگاه ها ارتقا پیدا کند ، افزود:«باید بر اساس تحقق اهدافی که درباره آن به  توافق رسیده ایم اعتبار در اختیار دستگاه ها و بخش های مختلف قرار گیرد چرا که تنها به این شکل مشکلات ساختاری حل می شود»

پزشکیان با بیان این که مشکل من با این سیستم بازداشت ها که می گویند اختلاس کرده همین است که این مسائل باید سیستماتیک مورد توجه باشد، تاکید کرد که مسائل باید ریشه ای حل شوند.

پزشکیان بارد این مساله که دولت و وزرا تدارکاتچی هستند گفت دولت ها و مسئولان تا حد زیادی اختیار دارند و در جاهایی نیز ممکن است دست شان بسته باشد اما از اختیارات خود هم به درستی استفاده نمی کنند و در این جهت باید نگاه خود را تغییر دهند تا ببینند با همین اختیارات چه تغییراتی که نمی توان ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد که انتخاب وزرا در هر حوزه باید با مشورت تشکل های فعال در آن حوزه باشد.

 

*کاظمی:آموزش و پرورش زیربنای توسعه است

عباس کاظمی، قائم مقام سازمان معلمان ایران در این نشست با بیان این که این تشکل حمایت اجتماعی را وظیفه خود می داند با اشاره به اینکه  «جامعه فرهنگیان درگیر مشکلات عدیده»  تاکید کرد که: عدم توجه به مسائل آموزش و پرورش کشور را از روند حرکت رو به جلو باز می دارد.

کاظمی «آموزش و پرورش» را زیر بنا و اساس توسعه توصیف و تصریح کرد که بسیاری از صاحب نظران، حتی کسانی که متخصص توسعه اقتصادی بودند به این نتیجه رسیدند که توسعه مملکت در گرو اولویت دادن به بخش آموزش است.

وی خاطر نشان می کند که منظور از بحث آموزش نه تنها آموزش عالی بلکه توجه و تمرکز بر آموزش در مقاطع پایین تر به خصوص مقطع ابتدایی است.

*مشکلات حوزه آموزش و پرورش ؛ از کمبود بودجه تا تسلط نگاه ایدئولوژیک

قائم مقام سازمان معلمان ایران با بیان این که «آموزش و پرروش ما از کمبود بودجه رنج می برد»، اشاره کرد که در کشورهای توسعه یافته در منطقه ، 20 برابر بودجه آموزش و پرورش ما برای آموزش اختصاص داده می‌شود.

وی ضعف دوم را نوع نگرش به حوزه آموزش و پرورش خواند و تاکید کرد که نگرش ایدئولوژیک به آموزش و پرورش این حوزه را از اهداف خود دور کرده است. او نگرش ایدئولوژیک به حوزه آموزش و پرورش را مشکل کشورهای زیادی در دنیا خواند و تاکید کرد که در کشورما این مساله بسیار برجسته است.

کاظمی با انتقاد از تصمیماتی از قبیل جذب طلاب در آموزش و پرورش و استفاده از مدارس توسط نیروهای امنیتی در روزهای پنجشنبه ، گفت:«بعضا آموزش و پرورش ها در روز پنجشنبه در اختیار نهادهای امنیتی است برنامه درسی به شکلی تدوین می شود که منافع ایدولوژیک را تامین می کند و این مسائل بسیار وجود دارد و مشکل زا است.»

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی قشر فرهنگیان تاکید کرد که علی رغم تمامی رشد حقوق ها در سال های اخیر سرعت رشد قیمت ها و نرخ تورم بسیار بیشتر از دستمزد معلمان بوده است و از این حیث  هنوز هم کل جامعه فرهنگیان زیر خط فقر است که یکی از دغدغه های همیشگی فرهنگیان است.

کاظمی تاکید کرد که این مشکلات نه صنفی که ناشی از سیاست گذاری‌های نهادهای تصمیم گیر و نهادهای بالادستی است و تاکید کرد که چشم اندازی برای برون رفت از این مشکلات علی رغم تشکیل جلسه با نمایندگان مجلس و وزرا وجود ندارد.

*برنامه درسی پنهان و برنامه درسی رسمی

قائم مقام سازمان معلمان ایران در ادامه تاکید کرد که در نظام آموزشی فعلی یک برنامه درسی رسمی داریم که در واقع حکومت و ساختار سیاسی آن را تعیین کرده اما یک « برنامه درسی پنهان» نیز داریم که در واقع دانش آموزان از دوستان، شبکه های اینترنتی و اجتماعی و خانواده می آموزند و با آموزش رسمی در تعارض است.

وی با انتقاد از فقدان مهارت یابی در آموزش و پرورش گفت که درخواست رسیدگی به این مسائل را از دولت ها و روسای جمهوری با راهکارهای مسالمت آمیز  حل و فصل مسائل داریم.

کاظمی با اشاره به این که بخش گسترده ای از جامعه را معلمان و والدین و دانش آموزان تشکیل می دهند خاطر نشان کرد که در فرهنگیان هم همانند جامعه یاس حاکم است و  همه احساس می کنند بعد از  4دهه تحول و تغییری رخ نداده است .

وی ادامه داد:اخیرا رهبری معظم فرمودند وزارت خارجه مجری است. این یعنی همان مساله ای که مردم می گویند که دولت کاره ای نیست و چرا باید کسی را انتخاب کنیم که اختیار ندارد .

قائم مقام سازمان معلمان ایران خاطر نشان کرد که این تشکل اصلاح طلب به عنوان کسانی که دغدغه های اجتماعی داشته و به دنبال حل مشکلات با روش های مسالمت آمیز  هستند ، انتظار ارائه راهکارهایی برای این مسائل را دارند تا با روش های مثبتی برای اثرگذاری مثبت اجتماعی فعالیت کنیم.

*کریمی‌نیا:نگاه ایدئولوژیک نظام آموزشی را محدود می کند

رامین کریمی نیا عضو شورای مرکزی و مسئول هیات اجرایی سازمان معلمان ایران نیز با اشاره به سبقه و روحیات مسعود پزشکیان در مجلس در این نشست گفت : محدودیت ها در کشور و جایگاه ایران در دنیا در تمامی حوزه های آموزشی و غیر آموزشی در دنیا را، ناشی از نگرش ایدئووژیکی حکمفرما در جامعه دانست و تاکید کرد که علاوه بر این نگاه ایدئولوژیک،  اهداف نامناسب سند تحول و مجاری متعدد تصمیم گیری بر حوزه آموزش سایه افکنده است که آقای پزشکیان آشنایی دارند با این مسائل.

کریمی نیا  با بیان این پرسش که رئیس جمهور چه می تواند بکند گفت علاوه بر مسائل فوق که حل آنها زمان زیادی می طلبد ، خاطر نشان کرد که برخی از مشکلات فعلی در نیروهایی است که رییس جمهور به عنوان دولت انتخاب می کند .وی با بیان نمونه ای در این باره گفت :«چندی پیش با یکی از معاونین رییس جمهور  صحبت می کردیم و ایشان گفتند برای معلم لیسانس کافی است. معلم فوق لیسانس و دکتری برای چه می خواهد!می گفتند این مسائل برای دولت بار مالی دارد.»

وی حضور این افراد را در نظام آموزشی و مراکز تصمیم گیر به مثابه «سد» توصیف و تصریح کرد که  باعث تاسف است که معاون وزیری که منفور بین معلمان است و انقباضی عمل می کند کماکان در پست خود باقی می ماند .

کریمی نیا مشکل دوم را عدم هماهنگی بین دولت و مجلس در  حوزه های تصمیم گیری و تصویب لوایح و طرح ها خواند و گفت که گاهی دولت لایحه ای را می دهد و مجلس مخالف است و  گاهی برعکس اما این تداخل کارها منجر به توقف مشکلات می شود.

وی ضمن اشاره به مشکلات داخلی موجود در کشور تاکید کرد که بسیاری از مشکلات به دیدگاه رییس جمهور در انتخاب وزیر و مسئولان باز می گردد و جایگاه ما در بسیاری از شاخص های جهانی ناشی از همین مساله است.

عضو شورای مرکزی و مسئول هیات اجرایی سازمان معلمان ایران همچنین کمبود 197 هزار معلم را ناشی از برنامه ریزی نادرست مسئولان این حوزه دانست .

*جایگاه حساس پزشکیان در لیست جبهه اصلاحات

طاهره نقی یی دبیرکل سازمان معلمان ایران نیز در این نشست  با یادآوری جایگاه خود به عنوان عضو جبهه اصلاحات تاکید کرد که در جبهه اصلاحات ایران آراء مسعود پزشکیان جایگاه بسیار حساسی دارد و  با توجه به ردصلاحیت های پیش رو این حساسیت بیشتر است.

وی با اشاره به اسامی دیگر کاندیداهای اصلاح طلب یادآوری کرد که پزشکیان با احتمال زیاد می تواند از این مجموعه عبور کند و در رقابت عادلانه حضور داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد که مسعود پزشکیان سابقه شجاعت و صراحت بیان را در مجلس داشته و آراء آذری زبان ها را نیز دارد .

دبیرکل سازمان معلمان ایران در طی پرس و پاسخ از پزشکیان به مساله رویکردهای وی در انتخاب وزیر زن نیز اشاره کرد که پزشکیان به آن ها پاسخ داد.

#لازم به ذکر است بخش گفت و گوی محمد داوری سخنگوی سازمان معلمان با آقای پزشکیان بصورت خلاصه در کانال تلگرامی ایشان منتشر شده است و قرار است فایل صوتی این گفت و گوی شفاف به زودی در این کانال بارگذاری شود.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *