Home یادداشت مديريت مدرسه و چالش‌هاي مالي
0

مديريت مدرسه و چالش‌هاي مالي

0
0

محسن ساوالانپور ٭

تاكنون در مورد اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش مباحث مختلفي از منظر نمايندگان مجلس و دولتمردان طرح شده است و در نگاه كلان بودجه‌اي از كمبودها، سخن‌هاي زيادي به ميان آمده است. از سويي كارشناسان و قلم‌به‌دستان حوزه آموزش و پرورش نيز هرازگاهي به ويژه در ايام بررسي بودجه سالانه در مجلس و به بهانه سهم اين نهاد از بودجه عمومي مطالبي را در رسانه‌ها منعكس مي‌كنند، اما كمتر از منظر مدير يك مدرسه يا مديريت آموزشي از جايگاه مدرسه به اين مقوله پرداخته شده است.
اگر پاي سخنان يك مدير مدرسه بنشينيد و او از مسايل و مشكلات مدرسه بگويد بي‌ترديد نخستين موضوع، مباحث مالي و بودجه‌اي خواهد بود، موضوعي كه چنان فكر و روح و روان مدير را به خود مشغول مي‌سازد كه اين دغدغه و نگراني به او اجازه اعمال مديريت در ساير ابعاد را نخواهد داد.
مدير يك مدرسه بيشتر وقت و انرژي خود را مانند يك تداركاتچي صرف تامين منابع مالي و امكانات و تجهيزات اوليه واحد آموزشي مي‌كند در حالي كه وضعيت اصلي او به عنوان مدير فراهم كردن شرايط و امكانات و تجهيزات و انگيزه بخشيدن به معلمان و مربيان به منظور ارتقاي كيفيت آموزشي و تربيتي است و به دليل اين چالش مديريتي متاسفانه مديران مدارس كارآمدي لازم در ساير ابعاد را از دست مي‌دهند.
به طور حتم وقتي سخن از چالش‌هاي مالي مديران مدارس به ميان مي‌آيد در اذهان عمومي اين پرسش شكل مي‌گيرد كه مگر در مدارس مي‌خواهند چه كنند كه نياز به بودجه بيشتري دارند؟
در پاسخ به اين پرسش بايد سرفصل‌هاي هزينه‌اي يك واحد آموزشي را فهرست كرد تا مشخص شود به رغم اينكه حقوق معلمان، مربيان و پرسنل مدارس دولتي را به صورت متمركز خود دولت پرداخت مي‌كند متاسفانه سرانه آموزشي غيرپرسنلي پاسخگوي چند قلم اوليه هزينه‌ها از قبيل آب، برق، گاز، تلفن و اينترنت نيست تا چه رسد به هزينه‌هاي نگهداري تعمير و تجهيز مدرسه و برنامه‌هاي كيفيت‌بخشي آموزشي.
خيلي تاسف‌انگيز است كه مديران مدارس نتوانند يك صبحانه ساده براي معلمان تهيه كنند و بسيار ناپسند است كه امكان پذيرايي ساده از اوليا و مراجعين در مدارس ممكن نيست و امكان اينكه حتي ظاهر كلاس و مدرسه جذاب و در شأن محيط آموزشي باشد هم وجود ندارد.
حال با اين توصيف و با توجه به چالش‌هاي مالي و بودجه‌اي چگونه مي‌توان مدارسي پويا، جذاب و خلاق داشت و انتظار داشته باشيم معلمان و مربيان و دانش‌آموزان با شور و شوق در كلاس و مدرسه به ياددهي و يادگيري بپردازند.
شرايط فيزيكي مطلوب و جذاب و تامين حداقل امكانات و تجهيزات، ابتدايي‌ترين مواردي است كه يك محيط آموزشي به آن نيازمند است و قبل از فراهم كردن اين شرايط سخن گفتن از عدالت آموزشي و كيفيت آموزشي شعاري بيش نخواهد بود.
ترديدي وجود ندارد كه افزايش دو برابري بودجه دولت هم راهگشا نخواهد بود امري كه حتي ممكن هم نيست. مشاركت مردمي هم كه با موانع مختلف روبه‌رو مي‌شود، مدارس غيردولتي هم كه با بودجه مردمي اداره مي‌شود. در اجرا با مشكلات متعددي مواجه هستند و از طرفي توسعه مدارس غيرانتفاعي و گسترش طرح خريد خدمات آموزشي با چالش‌هاي نظري و علمي فراواني روبه‌رو است. لذا بايد رويكردهاي كلان بودجه‌اي و اقتصاد آموزش و پرورش را مورد تجديدنظر قرار داد و براي حل چالش‌هاي مالي مديران مدارس چاره‌اي اساسي انديشيد و تا اين چالش مديريتي مرتفع نشود اميدي به ارتقاي كيفيت آموزشي نخواهد بود.
٭مدير مدرسه در تهران
 

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *