Home گفتگو محمد داوری در گفت و گو با ایسکانیوز
محمد داوری در گفت و گو با ایسکانیوز
0

محمد داوری در گفت و گو با ایسکانیوز

0
0

بودجه خصوصی‌سازی آموزش به مدارس محروم اختصاص یابد

بازمانده از تحصیل ترک تحصیل دانش‌آموز مدرسه

دولت باید بودجه‌ای که از تحصیل هر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی هزینه می‌شود را در اختیار مدارس محروم‌ قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اختیاری بودن انتخاب در نوع آموزش و بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس دولتی از جمله اهداف تاسیس مدارس خصوصی به شمار می‌رود که متاسفانه آموزش و پرورش با تحصیل 10 تا 15 درصدی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز نتوانسته خدمات آموزشی خوبی را در مدارس دولتی فراهم کند، در نتیجه در تحقق هدف دوم تاسیس مدارس خصوصی ناکام مانده است.

محمد داوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اختیاری بودن انتخاب نوع آموزش در کشور اظهار کرد: خانواده‌ها حق دارند آموزش فرزندانشان را خودشان انتخاب کرده و به نوعی خدمات آموزشی بهتری را با پرداخت پول برای فرزندانشان فراهم کنند. کسی نمی‌تواند والدین را مجبور کند تا از آموزش‌های مدارس دولتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: مدارس غیر دولتی باعث سبک‌تر شدن باری که روی دوش مدارس دولتی قرار دارد، شده‌اند، به تبع آن انتظار می‌رود که کیفیت آموزش در مدارس دولتی افزاش پیدا کند و متاسفانه این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به سخنان رئیس جمهور در 4 سال پیش مبنی براینکه هر دانش‌آموز برای دولت 4 میلیون تومان هزینه دارد خاطرنشان کرد: احتمالا تاکنون هزینه تحصیل هر دانش‌آموز به 7-6 میلیون تومان نیز رسیده است. حال تصور کنید یک میلیون و 500 دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل بوده و هزینه‌های تحصیلی آنان توسط والدین تامین می‌شود، در چنین شرایطی آموزش و پرورش نه هزینه‌ای برای دانش‌آموزان و نه برای معلمان پرداخت می‌کند.

هزینه صرفه‌جویی تحصیل در غیردولتی‌ها در مدارس دولتی مشهود نیست

وی بیان کرد: طبیعتاً تاثیر مبلغ صرفه‌جویی شده از تحصیل دانش‌آموزان در غیردولتی‌ها باید در مدارس دولتی نمایان باشد که متاسفانه این تاثیر چندان مشهود نیست. تا کنون ادعا و مدرکی مبنی بر تحصیل دانش‌آموزان در مدارس خصوصی و تاثیر این صرفه‌جویی بر کیفیت مدارس دولتی ندیده‌ام.

خصوصی‌سازی، کیفیت آموزش در مدارس دولتی را افزایش نداد

تصور کنید 100 هزار مدرسه دولتی در کشور وجود دارد، مدارس غیردولتی، یک یا چند مدرسه دولتی محروم‌ را تحت پوشش خود قرار دهد. در چنین شرایطی می‌توان امتیازاتی در اختیار موسسات غیرانتفاعی قرار داد.

داوری با اشاره به اهداف تاسیس مدارس خصوصی افرود: یکی اهداف تاسیس مدارس خصوصی حق برخورداری از آموزش با کیفیت است که این امر محقق شده است، اما به هدف دوم که بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس دولتی بوده نرسیده است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید 100 هزار مدرسه دولتی در کشور وجود دارد، مدارس غیردولتی، یک یا چند مدرسه دولتی محروم‌ را تحت پوشش خود قرار دهد. در چنین شرایطی می‌توان امتیازاتی را در اختیار موسسات غیرانتفاعی قرار داد.

ضرورت ایجاد ارتباطات بین مدرسه‌ای بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها

این کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت افزایش تعامل بین مدارس دولتی و غیردولتی تاکید کرد و گفت: در بسیاری از نقاط کشور مدارس غیر دولتی و دولتی تنها چند کوچه یا خیابان با یکدیگر فاصله دارند. ارتباطات بین‌مدرسه‌ای از جمله تعاملات مناسبی است که می‌تواند بین مدارس دولتی‌ و غیردولتی شکل گیرد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: مدارس دولتی می‌توانند خدماتی مانند کارگاه، آزمایشگاه و سالن اجتماعات خود را با مدارس دولتی به اشتراک بگذارند. از طرفی مدارس غیردولتی نیز می‌توانند خدمات سخت‌افزاری و نرم افزاری خود را در اختیار مدارس دولتی قرار دهند.

بودجه خصوصی‌سازی آموزش به مدارس محروم اختصاص یابد

اگر قرار باشد بودجه صرفه‌جویی شده از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی را به طور یکسان بین تمامی مدارس دولتی تقسیم شود، عادلانه نیست و تاثیر چندانی در پیشرفت آنان نخواهد داشت.

داوری بر ضرورت توجه به مدارس دولتی و کم برخوردار تاکید کرد و گفت: از طرفی دولت باید موظف شود بر بودجه‌ای که از تحصیل هر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی هزینه می‌شود را بررسی و این مبلغ را در اختیار مدارس محروم‌تر قرار دهد.

وی با ذکر مثالی تاکید کرد: تصور کنید علاوه بر سرانه دانش‌آموزان روستایی، مبلغی اضافه‌تر تحت عنوان صرفه‌جویی از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی به مدارس روستایی تعلق گیرد.

مدارس خصوصی به مدارس دولتی خدمات دهند

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: اگر قرار باشد بودجه صرفه‌جویی شده از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی به طور یکسان بین تمامی مدارس دولتی تقسیم شود، عادلانه نیست و تاثیر چندانی در پیشرفت آنان نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر این بودجه در اختیار مدارس کم‌برخوردارتر قرار گیرد، عدالت آموزشی بهتر رعایت می‌شود، در این صورت مدارس کم‌برخوردارتر ارتقا پیدا کرده و به سطح آموزشی سایر مدارس دولتی نزدیک‌تر شوند.

داوری در پایان گفت: آموزش و پرورش می‌تواند مدارس غیردولتی را موظف کند که سالانه به مدارس دولتی خدمات دهد. به عنوان مثال مدارس غیردولتی را موظف کند سالانه یک کارگاه، آزمایشگاه یا کتابخانه را در مدارس دولتی تجهیز کنند. این موارد می‌تواند به بالارفتن کیفیت خدمات آموزشی در مدارس دولتی بینجامد.

منبع: ایسکانیوز 30 تیر 99

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *