Home انتخاب سردبیر متهمان اصلی مدعی شده اند!!!
متهمان اصلی مدعی شده اند!!!

متهمان اصلی مدعی شده اند!!!

0

تحلیل نیروی انسانی آموزش وپرورش، نقدی بر افاضات معاون اسبق آموزشی
علی اکبر سلیمیان، کارشناس برنامه ریزی نیروی انسانی

منابع انسانی، به ویژه معلم، در فرایند تعلیم و تربیت رکن اصلی و عامل بنیادین محسوب می‌شود و دستیابی به اهداف نظام آموزش و پرورش، بدون وجود معلمانی برخوردار از توانمندی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای میسر نمی‌شود. برای آنکه چنین معلمانی در اختیار نظام تعلیم و تربیت کشور باشند، فرایند جذب، تربیت و به کارگیری منابع انسانی آموزش و پرورش (معلم و نیروی‌های پیرامون وی) باید نظام‌مند و مبتنی بر اهداف معین و از پیش تعریف شده باشد.

خلاء الگوی مناسب برای تربیت معلمان آموزش و پرورش، موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است که کاهش چشمگیر کارآمدی و اثربخشی آنان از عواقب ناگوار آن است و بیم آن می‌رود که این خلاء طی سال‌های آتی افت شدید و ناگهانی کیفیت معلمان و منابع انسانی را، که اصلی‌ترین عامل در فرایند تربیت دانش‌آموزان به شمار می‌رود، موجب شده و به تبع آن مشکلات آموزش و پرورش را تشدید نماید.
متاسفانه در برخی از مقاطع زمانی جذب نیرو در آموزش و پرورش با شیوه های غیرعلمی و نا متعارف صورت پذیرفته به گونه ای که حتی گاهی اوقات بیش از سهمیه های تخصیصی نیرو جذب شده است و در زمانی دیگر آموزش و پرورش با کمبود نیرو دست و پنجه نرم کرده است.
اجرای عجولانه نظام آموزشی جدید موسوم به6.3.3 آموزش و پرورش را با چالش های جدی کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی مواجه کرد. که از جمله پیامد های آن وجود کلاسهای کانکسی و استفاده از نیروهای شریف و خدوم خدماتی در کلاس های درس بود.
جای بسی تاسف است کسانی که زمانی خود در مصدر امور بودند و تصمیمات غیرکارشناسی گرفتند و هزینه های بسیاری را به آموزش و پرورش تحمیل کردند اکنون به جای این که پاسخگوی اقدامات خود باشند در مقام مدعی برآمده وبه دلیل اینکه مسئولین فعلی را هم فکر و هم کیش خود نمی بینند فریاد وااسلاما سر می دهند و به هر بهانه ای به آنان می تازند.
وزرای آموزش و پرورش در دولت های یازدهم و دوازدهم همه تلاش خود را مصروف آن نمودند تا آسیب هایی را که از اجرای عجولانه نظام جدید آموزشی بر آموزش و پرورش تحمیل شد را به حداقل رسانده و با تامین منابع انسانی مورد نیاز، بحران نیروی انسانی را به گونه ای مدیریت کنند تا خللی درمسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان میهن عزیزمان ایجاد نشود.
علیرغم آمار بالای بازنشستگی در سنوات اخیر و چند سال آینده، از سوی سرپرست فعلی آموزش و پرورش جناب آقای دکتر حسینی و سایر وزرای آموزش و پرورش در دولت یازدهم و دوازدهم تلاشهای در خور تحسینی صورت پذیرفته که اگر مسئولین دیروز ومدعیان و منتقدان امروز در زمان خویش از آن غفلت نمی کردند شاید اکنون دچار این مشکلات نبودیم.
تحلیل جامع منابع انسانی و روند یابی جمعیت دانش آموزی در سالها و دهه های آتی و برنامه ریزی به تناسب آن برای جذب نیروهای کیفی(صرفا در سال جاری مجوز جذب 42000 نیرو از سازمان اداری و استخدامی اخذ و به زودی سهمیه مربوط به قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس به آن افزوده خواهد شدو همگی پس از دریافت آموزش های لازم از دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و موفقیت در آزمونها و دوره های تعریف شده جذب خواهند شد) چالش های نیروی انسانی در آموزش و پرورش را به حول و قوه الهی تقلیل خواهد داد.
در هر صورت باید پذیرفت سهمی از آنچه در این مقوله به آن مبتلا هستیم دستپخت مسئولان دولت های قبل بوده که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش ناگریز از مواجهه و مدیریت آن است.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =