Home گفتگو فقدان مشاور در ۸۰ درصد مدارس
فقدان مشاور در ۸۰ درصد مدارس
0

فقدان مشاور در ۸۰ درصد مدارس

0

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

تنها از ۲۰ درصد ظرفیت سامانه هدایت تحصیلی استفاده می‌شود

 جمعه 30 خرداد 1399 – 02:42
   
کد مطلب: 1072258
مشاور

۸۰ درصد مدارس فاقد مشاور هستند، از طرفی اولویت تامین مشاور برای مقطع متوسطه اول است، با این حال نیمی از مدارس این مقطع مشاور ندارند.

به‌گزارش خبرنگار گروه‌ دانشگاه ایسکانیوز، هدایت تحصیلی با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که رایج‌ترین ان استفاده از سامانه همگام است. با اینکه این سامانه بر پایه آزمون‌های مشاوره‌ای، نمرات و نظرسنجی می‌شود اما چندان مورد استقبال دانش‌آموزان، خانواده‌ها و والدین قرار نمی‌گیرد.

محمد داوری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به انتخاب رشته نظام قدیم و نظام جدید اظهار کرد: در نظام قدیم آموزشی دانش‌آموزان پس از گذراندن پایه اول دبیرستان صورت می گرفت، در چنین شرایطی فرآیند هدایت تحصیلی وجود نداشت و دانش‌ آموز باید با مشورت خانواده رشته‌ای را انتخاب و بر اساس آن تحصیل خود را ادامه می‌داد.

وی ادامه داد: فرایند هدایت تحصیلی از ۵ سال گذشته به نظام آموزشی افزوده شده است، در این فرآیند از سامانه تحت عنوان همگام استفاده می‌شود در واقع فرایند هدایت تحصیلی باید از پایه هفتم آغاز شود.

در همین ارتباط

 وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید ابلاغ شد

 هدایت سطحی تحصیلی توسط معاونان مدارس/ کمبود مشاور با جذب فارغ‌التحصیلان روانشناسی جبران شود

 آیا طرح ترافیک در تهران از فردا اجرایی می‌شود؟

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه آغاز فرایند هدایت تحصیلی از پایه ابتدایی صحیح نیست خاطرنشان کرد: بحث استعدادیابی و تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و در نهایت کنکور را نشانه می رود نکاح اشتباهی است که در نظام تعلیم و تربیت رایج شده است. دوران ابتدایی دوران استعدادیابی نیست؛ بلکه به عنوان مرحله توانمندسازی کودکان در مهارت‌های اولیه شناختی و غیر شناختی تلقی می‌شود.

وی افزود: سامانه هدایت تحصیلی از پایه هفتم تحت عنوان همگام، استعدادیابی و کمک به دانش آموزان آغاز می‌‌کند تا در پایه دهم انتخاب مناسبی برای رشته تحصیلی آینده خود داشته باشند، این انتخاب مسیر شغلی آنها را رقم می‌زند.

داوری تصریح کرد: سامانه همگام در فرایند هدایت تحصیلی نواقصی دارد، اما با این حال سامانه موجه و قابل قبولی تلقی می‌شود. هم دانش‌آموزان و هم خانواده‌ها باید از پایه هفتم در جریان فرآیند هدایت تحصیلی قرار بگیرند این فرآیند سه سال به طول می‌انجامد تا دانش‌آموزان بتوانند رشته را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: ۱۰۰ امتیاز برای فرایند هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده و شاخص‌هایی برای آن تعریف شده است. نمرات دانش‌آموز مشخص می‌کند که ۱۲ اولویت اول او بر اساس شاخص های تحصیلی چیست. همچنین اولویت ثبت‌نام دانش‌آموز به سه دسته الف، ب و ج تقسیم می‌شود. بر این اساس اولویت رشته و ثبت‌نام دانش‌آموز مشخص خواهد شد.

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به روند هدایت تحصیلی در سامانه همگام تصریح کرد: شاخص‌های هدایت تحصیلی شامل سه دسته آزمون‌های مشاوره‌ای، نمرات و نظرسنجی می‌شود. آزمون‌ها شامل خود ارزیابی پایه هفتم است که شامل سلامت روان و رفتار می‌شود، این آزمون تاثیر چندانی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ندارد. آزمون رغبت سنج و استعداد سنج در پایه نهم از دانش‌آموزان گرفته و بر اساس آن استعداد و علاقه واقعی دانش‌آموزان مشخص خواهد شد. این آزمون شامل ۳۰ درصد امتیاز از ۱۰۰ امتیاز می‌شود.

وی افزود: ۳۵ درصد امتیاز شامل نمرات خرداد پایه هفتم و هشتم و نهم است. ۳۵ درصد امتیاز شامل نظرات (والدین ۵ درصد، دانش‌آموز ۱۰ درصد،دبیران ۱۰ درصد و مشاوران ۱۰ درصد) است. مجموع این امتیازات وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموز را مشخص خواهد کرد.

داوری اضافه کرد: یک دانش‌آموز اگر به خوبی در پایه هفتم تا نهم تحت رصد مشاوره قرار گیرد، می‌تواند انتخاب نصب و تنظیم مبتنی بر استعداد واقعی و علاقه پایدار خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس فاقد مشاور هستند خاطرنشان کرد: اولویت تامین مشاور برای مقطع متوسطه اول است، با این حال نیمی از مدارس این مقطع فاقد مشاور هستند و در برخی موارد مشاوران فاقد تخصص لازم هستند، یعنی رشته تحصیلی آنها متناسب با علوم تربیتی و مدیریت آموزشی نیست، اما به عنوان مشاور در مدارس فعالیت می‌کنند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه یکی از مشکلات انتخاب رشته نادرست سپردن هدایت تحصیلی به مشاوران غیر تخصصی است افزود: این افراد انگیزه و تجربه لازم را در این زمینه ندارند. قطعاً این امر به روند هدایت تحصیلی صحیح دانش‌آموزان آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیل در مدارس به ویژه توسط مدیران جدی گرفته نمی‌شود‌ گفت: مدیران و فرایند هدایت تحصیلی بیشتر به صورت بخشنامه‌ای می‌نگرند. خود دانش‌آموزان نیز تا پیش از امتحانات خرداد ماه پایه نهم هدایت تحصیلی را جدی نمی‌گیرند و زمانی که به پایه نهم می‌رسند درمی‌یابند این فرایند را باید از پایه هفتم جدی می‌گرفتند. از طرفی خانواده ها فاقد آمادگی لازم برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هستند.

داوری خاطرنشان کرد: خانواده‌ها هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اطلاع‌رسانی همگام با سامانه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیستند، در برخی موارد مدارس کلاسی برای آموزش خانواده‌ها در این زمینه برگزار نمی‌کنند، در برخی موارد در صورت برگزاری کلاس اولیا در آن شرکت نمی‌کنند، برخی از اولیا به مباحث مطرح شده در کلاس‌های آموزش والدین توجه نمی‌کنند و برخی از آنها نکات را از خاطر می‌برند. به دلیل همراهی نکردن والدین، مدیران، مشاوران و دانش‌آموزان حتی به اندازه ۲۰ درصد نیز از ظرفیت این سامانه خوب استفاده نمی‌شود، به طوری‌که یک سامانه خوب و کاربردی به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =