Home انتخاب سردبیر  شاد در مسیر پیشرفت، معلمان مجبور به تحول و والدین محکوم به همراهی
 شاد در مسیر پیشرفت، معلمان مجبور به تحول و والدین محکوم به همراهی

 شاد در مسیر پیشرفت، معلمان مجبور به تحول و والدین محکوم به همراهی

0
0

آموزش مجازی و شبکه شاد و اما و اگرهای نقش والدین و معلمان و مربیان در گفت و گوی سخن معلم با رضا داوری کارشناس ارشد اطلاعات و فناوری در حوزه آموزش و پرورش

 

لیلامهداد/سخن معلم کرونا که به شهرها هجوم آورد. راه‌حل بسیاری از کشورها تدریس مجازی بود. در بحبوحه غافلگیری، رسانه ملی ایران پای کار آمد و شد مدرس بچه‌ها. فروردین روزهای آخرش را پشت ‌سر می‌گذاشت که شاد به کمک شبکه آموزش آمد؛ شادی که شد همراه آموزش‌وپرورش. شاد به خانه محصلان و معلمان رفت. شاد که آمد، نبود زیرساخت‌های ارتباطی نمود بیشتری یافت. نبود گوشی هم در مناطق محروم  مانع دیگری بود. معلم‌ها به هر زحمتی بود مطالب را بارگذاری کردند و دانش‌آموزان دست‌ و پا شکسته خواندند و نوشتند. وزیر از حضوری و غیرحضوری‌ بودن می‌گفت. شهرها زرد و نارنجی و قرمز می‌شدند و آموزش مجازی همچنان برپا بود. خبرها از مناطقی می‌گفتند که گذر برق و اینترنت به آنها نیفتاده بود. حاشیه‌ها هم از نبود گوشی و هزینه اینترنت گلایه داشتند. آموزش مجازی همه‌گیر شد و مدارس روستاها هم محکوم به آنلاین بودن. آموزشی که سرعت پایین اینترنت او را به چالش کشید. اولیا، معلمی را تجربه و پابه‌پای بچه‌ها شاد را بالا و پایین کردند. شاد به میدان آمده بود تا نظام آموزشی تعطیلی به خود نبیند هرچند رقابیش جلوتر از او کلاس‌های حضوری را به خانه‌ها بردند. شاد در بازار رقابت به فکر مجهز شدن افتاد هرچند هنوز راه زیادی  در پیش دارد. برای گفتن از شبکه شاد و امکانات جدیدش و تاثیر آن بر کیفیت آموزشی پای صحبت‌های رضا داوری کارشناس ارشد فناوری و یکی از مسئولان آموزش و پرورش در خراسان رضوی نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شاد، راهکار آموزش‌وپرورش بود برای تجربه جدید آموزش مجازی. راهکاری که ایراداتی به آن وارد بود. این اپلیکیشن چه امکانات جدیدی را با خود همراه کرده تا کمی به‌روز شود؟

شاد در ابتدای امر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت ‌سر گذاشت هرچند در شرایط فعلی در جایگاه خوبی ایستاده است. شاد برای به‌روز شدن، ظرفیت گروه‌بندی و پخش زنده را به امکانات قبلی‌اش اضافه کرد که به مرور زمان این اتفاق افتاد.

و اما نقش ظرفیت‌های جدید شاد در بالا بردن کیفیت آموزشی.

فاکتورهای جدید شاد می‌توانند کمک‌حال آموزش باشند هرچند نباید از نظر دور داشت که هنوز امکان دسترسی به شاد متفاوت است اما با این حال شاد توانسته جایگاه خوبی میان کاربران خود پیدا کند و عملکرد مناسبی داشته باشد. به عنوان مثال ظرفیت پخش زنده باعث شده دانش‌آموزان بعد از ساعات تدریس به ویدئو دورس دسترسی داشته باشند؛ برای مرور و تکرار. در واقع همین ظرفیت جدید به تنهایی در بالا بردن کیفیت آموزش مثمرثمر خواهد بود.

کرونا، آموزش مجازی را به نظام آموزشی ایران تحمیل کرد؛ شرایطی که والدین نقش مربی را در خانه به دوش گرفتند تا آموزش روی زمین نماند و به تعطیلی نرود. والدین برای استفاده بهینه از این فضا چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟  

به گفته سیاسیون آموزش مجازی هم فرصت است هم تهدید. حضور والدین در شرایط آموزش مجازی کمک بزرگی است. حضور خانواده‌ها در آموزش مجازی فرصت است چون بر فرآیند آموزش نظارت دارند هرچند این حضور را می‌توان تهدید هم دانست از این حیث که دخالت‌هایی در تدریس دارند و مدیریت کلاس را برای معلم سخت می‌کنند. واقعیت امر این است این دست از دخالت‌ها تهدیدی است برای معلم.

درواقع می‌خواهید بگویید سلیقه‌ای عمل کردن اولیا می‌تواند تهدیدی بر آموزش باشد؟

به عنوان مثال یکی از اولیا در رشته ریاضی تخصصی دارد مطالب را چک کرده و ایراداتی به نظرش می‌رسد؛ ایراداتی که ریشه سلیقه‌ای دارند همین و بس. این نوع از برخوردها چالش‌هایی به‌وجود می‌آورد هرچند در سطح حداقلی.

یکی از نقش‌آفرین‌های آموزش‌ مجازی معلم‌ها هستند. این قشر چه نقشی می‌توانند در بالا بردن کیفیت آموزشی و بهره‌برداری بهتر از اپلیکیشن شاد و فضای مجازی آموزش داشته باشند؟

واقعیت‌ها گواه این مساله‌اند که پیش از کرونا بخشی از معلم‌ها در رده فن‌گریزان قرار داشتند تا جایی که رغبتی برای استفاده از سیستم‌های آموزشی جدید نشان نمی‌دادند، به‌طوری که در آزمون‌های مجازی شاهد سخت بودن استفاده از این فضا برای برخی معلم‌ها بودیم. کرونا خیلی سریع معلم‌ها را متحول کرد و توانست این قشر را با فرآیند آموزش مجازی اخت کند. شاید اگر آموزش و پرورش می‌خواست طی برنامه‌‌ای 10ساله معلم‌ها را با آموزش مجازی آشتی بدهد به نتیجه امروز دست نمی‌یافت که کرونا دست یافته است. ما معلمی داشتیم که از فضای مجازی گریزان بود اما حالا کارهای خارق‌العاده‌ای برای ارائه بهتر آموزش ارائه می‌دهد.

شاد در پی برطرف کردن نواقصش است، با ادامه این روند شاد می‌تواند در بلندمدت کمک‌حال آموزش حضوری باشد؟

شاد باید باشد. با حضوری شدن کلاس‌ها یکی از ابزارهایی که باید مورداستفاده قرار بگیرد، همین شاد است. واقعیت این است که بعد از حضوری شدن مدارس نه معلم همان معلم قبل از دوران کروناست و نه دانش‌آموز. هر دو اینها به ابزاری مجهز شده‌اند به نام آموزش مجازی.

با حضوری شدن مدارس و ادامه‌دار بودن آموزش مجازی و بهره بردن از شاد معلم‌ها چه نقشی در کلاس‌های درس خواهند داشت؟

با حضوری شدن مدارس و ضرورت ادامه‌دار بودن آموزش مجازی تا حدودی کار معلم‌ها سخت می‌شود به این دلیل که قبل از کرونا، معلم‌ها نقش‌محوری در کلاس‌ها به عهده داشتند؛ از صددرصد آموزش معلم‌ها نقش 80درصدی را به عهده می‌گرفتند اما حالا با وجود شاد و سایر برنامه‌های آموزشی این نقش 80درصدی به 10یا 20درصد نزول پیدا کرده است. با چنین شرایطی اگر معلم بخواهد در فرآیند حضوری، آموزش را انجام دهد طبیعتا نقش‌محوری قبل را نخواهد داشت. درواقع اگر معلم‌ها به‌‌روز نشوند شاد و شبکه‌های اجتماعی ابزاری هستند که از قدرت سیطره معلم در کلاس خواهند کاست.

آموزش مجازی که تحمیل شد، غیردولتی‌ها اپلیکیشن‌های مختلف را به کار بردند، اپلیکیشن‌هایی که ظرفیت حضور و غیاب و طرح مساله داشتند در حالی که دولتی‌ها همچنان با شاد سرگرم بود، رویه‌ای که می‌رفت تا به عدالت آموزشی لطمه وارد کند. با توجه به اضافه شدن ظرفیت‌های جدید، شاد چه میزان می‌تواند به رفع این بی‌عدالتی کمک کند؟

متاسفانه شاد در این قسمت هنوز کار زیادی دارد. ما مدارسی داریم که از نرم‌افزارهای اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند. شاد با همه تلاشی که برای به‌روز شدن داشته هنوز نرم‌افزار جامعی برای آموزش مجازی نیست اما خبرها و تلاش ها امیدوارکننده است.

اپلیکیشنی مانند شاد می‌توانند در توسعه فرهنگ آموزش مجازی مثمرثمر باشد؟

فوق‌العاده زیاد. شاد خیلی می‌تواند کمک کند. بدون تردید هرقدر فرآیند استفاده از شاد تسهیل شود به این معنا که والدین، دانش‌آموزان و معلم‌ها با آرامش‌خاطر بیشتری بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند، حتما این تاثیرگذاری افزایش خواهد داشت. متاسفانه شاد خیلی سهل‌الوصول نیست به ‌خصوص در زمان‌های پرترافیک. درواقع شاد وقتی زیر بار  ترافیک استفاده می‌رود به شکل واقعی جوابگوی نیاز کاربران نیست. هرقدر این شبکه سهل‌الوصول باشد کمک می‌کند به فرآیندهای آموزشی.

در دوره غیرحضوری بودن تقلب در امتحانات سروصدای زیادی به پا کرد آیا در میان امکانات اضافه شده به شاد برای برگزاری امتحانات تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

 از آزمون‌سازها استفاده می‌شود اما هنوز در بحث آزمون خیلی موفق نیست و خیلی محدود عمل می‌کند.درواقع یکسری اپ‌هایی به شاد اضافه شده اما همچنان توانایی پوشش کامل را ندارد، در مقایسه با سایر نرم‌افزارها. در حد طرح چند سوال.

شاد بعد از مدت‌ها توانسته بچه‌ها را در فضای مشابه کلاس درس قرار بدهد؟

در این زمینه‌ها با توجه به صحبت‌ها و بحث‌هایی که می‌شود بسیار تاثیرگذاری کمی داشته است. شاد در حقیقت محلی است برای برداشتن تکالیف؛ ابزاری برای موظف کردن بچه‌ها به اینکه سر ساعت مشخصی به مباحث درس بپردازند ولی همچنان ظرفیت بسترسازی برای ایجاد جو کلاس را باید افزایش دهد و گویا نسخه جدید با قابلیت های بیشتر در راه است.

 

شاید یکی از پرسش‌ها این باشد که چرا آموزش‌وپرورش اجازه استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها را نمی‌دهد تا کیفیت آموزش حفظ شود و لطمه نبیند؟

وظیفه آموزش و پرورش نظارت است. نهادی که در کنار این وظیفه باید جنبه‌های مختلف تربیتی و … را هم در نظر بگیرد. یکی از نگرانی‌های والدین محیط امن آموزشی است؛ نگرانی که در اپلیکیشن شاد به حداقل می‌رسد. درواقع خانواده‌ها با خیال آسوده‌تری اجازه می‌دهند فرزندان‌شان  در فضای مجازی باشند. شاد از اسفند وارد آموزش شد و از مهرماه بود که خانواده و معلم‌ها با آسودگی و نظارت بیشتری روند آموزش را ادامه دادند.

شاد بعد از ماه‌ها ظرفیت‌های خاصی به خود می‌بیند آیا برای اضافه کردن این ظرفیت‌ها نیازسنجی صورت گرفته است یا در رقابت با اپلیکیشن‌های رقیب شاهد این تغییر و تحولات بوده است؟

به شخصه شاهد نیازسنجی از معلمان یا دانش‌آموزان در این زمینه نبودم. به نظر می‌رسد طراحان این اپلیکیشن با توجه به اطلاعاتی که داشتند دست به این تغییر و تحولات زده‌اند. البته نیازسنجی در این زمینه می‌توانست کاربردی‌تر باشد چون نیازها و کمبودها نمود بیشتری می‌یافتند و طراحان می‌توانستند روی نیازهای اصلی‌تر تمرکز بیشتری داشته باشند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *