Home اخبار سازمان معلمان از دانش آموزان معترض حمایت کرد
سازمان معلمان از دانش آموزان معترض حمایت کرد
0

سازمان معلمان از دانش آموزان معترض حمایت کرد

0
0

محکومیت برخوردهای غیرتربیتی با دانش آموزان معترض

سال تحصیلی کرونایی رو به پایان است اما گویا تبعات آموزش غیرحضوری تمام نشدنی است و سختی کار برای معلمان و دانش آموزان و والدین در نگرانی از حضوری یا غیرحضوری برگزار شدن امتحانات خردادماه خودش را بیشتر نمایان ساخته است در یک سو نگرانی مسئولان از تقلب و اعتبار امتحانات و در سوی دیگر نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و فراتر از همه فریادهای اعتراض دانش آموزان است که حرف مشترکشان این است که وقتی کلاس ها غیرحضوری بوده امتحانات هم باید غیر حضوری باشد.

فریادها و اعتراض های که از کنج خانه و فضای مجازی خارج و به خیابان ها و مقابل ادارات آموزش و پرورش کشیده شد و نوجوانانی که همه آنان را بی تردید باید دهه هشتادی خواند اعتراض خیابانی را تجربه کردند هر چند آنها در فراخوان هایی قبلا نیز خودنمایی کرده بودند و قدرت خود را به رخ نسل دیروز کشیده بودند اما حالا دلیلش چیز دیگری است.

اما دلیلش هر چه باشد در چند شهری که دانش آموزان تجمع کرده بودند حوادث تلخی روی داد که بیش از همه دل معلمان و والدین را به درد آورد خشونت نیروهای نظامی و امنیتی و پاسخ ندادن و یا پاسخ های مبهم و گاهی تمسخر و تحقیر موجب شد تا سکوت ها شکسته شود و این حرکت مدنی دانش آموزان حق و برخوردهای مسئولان غیرمدنی و غیرقانونی و غیراخلاقی تلقی شود چیزی که سازمان معلمان ایران نیز در بیانیه ای آن را محکوم کرده است.

متن کامل بیانیه سازمان معلمان به این شرح است:

بیانیه سازمان معلمان ایران در اعتراض به ضرب و شتم دانش آموزان معترض به برگزاری امتحانات حضوری

با شیوع بیماری کرونا، نه فقط بهداشت و اقتصاد و سیاست کشورها درگیر مشکلات حاد و پیچیده گردید؛ بلکه فرهنگ و بویژه آموزش، از این مصیبت بی سابقه در تاریخ بشری مصون نماند.

اگرچه با ورود به عصر تکنولوژی دیجیتال، آموزش از طریق نرم افزارها و اپلیکیشن ها مرسوم شده است؛ اما این نوع آموزش هرگز نخواهد توانست جای خالی معلم و مدرسه را پر کند.

طی دو سال گذشته، آموزش در کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. آموزش و پرورش که همواره بصورت روزمره بدنبال حل مشکلات خود است، برای ادامه آموزش، خانواده ها را درگیر و عملا ساعات کاری معلمان را مضاعف نمود.

نداشتن زیرساخت های لازم همچون پهنای باند، نرم افزارها و اپلیکیشن های سودمند، ناتوانی درصد قابل توجهی از دانش آموزان در تهیه دستگاه های هوشمند، بی نظمی ماهیتی در آموزش عمومی و اجباری، همگی از مشکلات آموزش در ایران امروز است.
معلمان بهتر از هر کس دیگر می توانند کیفیت آموزش طی دو سال گذشته را با سنوات قبل مقایسه کنند.

در آموزش و پرورش، برای ارتقاء به مقاطع بالاتر در پایه های خاص، مکانیزم هایی پیش بینی شده است. برگزاری امتحانات نهایی -که بتوان سلامت آن را تائید نمود- جز با برگزاری آزمون های حضوری امکان پذیر نیست.

آموزش بی در و پیکر مجازی با دیسیپلین حاکم بر آزمون های حضوری همخوانی ندارد. اعتراض دانش آموزان قابل پیش بینی و حق طبیعی آنان است. فارغ از صواب یا ناصواب بودن عملکرد دانش آموزان، برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با دانش آموزان معترض را درست نمی دانیم؛ زیرا اعتراض حق طبیعی و یک آموزه تربیتی است که باید در مراکز آموزشی تعليم داده شود.

مسئولان وزارتخانه باید بدانند که یکی از شيوه های برگزاری آزمون در ایران باستان، پاسخگویی دانش آموزان با صدای بلند بوده است. شیوه ای که توسط مرحوم محمد بهمن بيگي با هدف آموزش مطالبه گری و اعتراض نیز دنبال می شده است.

مراکز تعليم و تربيت جای سرکوب اعتراضات نیست و برخورد خشن با نوجوانانی که در سن بلوغ قرار دارند، آثار غير قابل جبرانی بدنبال خواهد داشت. ضرب و شتم و بازداشت دانش آموزان با هیچ منطقی سازگار نیست.

توصیه می کنیم مسئولان، در اسرع وقت به دلجویی از دانش آموزان پرداخته و با یک برنامه ریزی مناسب، به حل چگونگی برگزاری آزمون های نهائی بپردازند.

بی شک آنچه در حافظه تاریخ می ماند، کیفیت عملکرد، دانایی، درایت و شایستگی مسئولان خواهد بود.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *