Home اخبار دیدار دبیرکل و چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان با نمایندگان مجلس
دیدار دبیرکل و چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان با نمایندگان مجلس
0

دیدار دبیرکل و چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان با نمایندگان مجلس

0
0

دیدار و گفت و گوی اعضای شورای مرکزی و نماینده کانون صنفی معلمان با چند تن از نمایندگان مجلس

امروز( ۲۸ بهمن ماه ۹۷) در محل سالن جلسات ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس با حضور جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و نماینده ای از کانون صنفی معلمان و سه تن از نمایندگان مجلس آقای محمودی نماینده شهریار ،قدس و ملارد و خانم اولاد قباد و خانم سعیدی نماینده های تهران نشستی به منظور بحث و تبادل و نظر پیرامون بودجه آموزش و پرورش و سایر مسایل برگزار شد.

در این نشست که به مناسبت فصل بودجه در آستانه تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود ابتدا محمد داوری سخنگو و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران بعنوان مدیر نشست ضمن تشکر و قدردانی از اختصاص این جلسه به فرهنگیان و پرداختن به مسائل آموزش و پرورش جلسه را آغاز نمود سپس طاهره نقی یی دبیرکل سازمان معلمان  با اشاره به اینکه فرهنگیان دو دسته می‌باشند گفت: دسته اول افرادی هستند که در ناامیدی به سر می برند و این ناامیدی ها و شکست ها منجر به تحصن آنها شده و نتیجه‌ای هم جز سرکوب ندارد دسته دوم معلمانی امیدوار هستند که همچنان اعتماد می‌کنند و به دنبال اعتمادشان از روش رایزنی بهره می‌برند که جمع حاضر در این جلسه جزء دسته دوم هستند.

به گزارش سخن معلم در ادامه رامین کریمی نیا عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران و مسئول کمیته علمی و آموزشی به طور اختصاصی به مسئله بودجه اشاره کرد و گفت:  من به نیابت از مسئول کمیته صنفی و پشتیبانی مطالبی را تقدیم می کنم و لازم است که تاکید کنم ما راهکار علمی و عملی ارائه می دهیم در امر بودجه روی ساز و کار علمی و عملی جهت ارائه به نمایندگان مجلس تمرکز کرده ایم و در همین راستا ۵ پیشنهاد برای این جلسه آماده کرده که به ارائه آنها می پردازیم سازمان معلمان ایران با علم به این موضوع خواستار اصلاح و تغییر در پاره ای از موارد لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ می باشد. اهم این خواسته ها عبارتند از :

۱- طی فرآیند بررسی بودجه، منابعی آزاد می شود. از مجلس محترم می خواهیم که حداکثر سهم را برای افزایش بودجه آموزش و پرورش اختصاص دهد.
۲- در لایحه بودجه بعضی از اعتبارات مانند سرانه دانش آموزی، هزینه شبانه روزی و ……. در بودجه ثانویه قرار می گیرد و تخصیص این اعتبارات به درآمد دولت بستگی دارد. از نمایندگان محترم می خواهیم با تصویب یک تبصره، اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۸ کاملا و بطور صد در صد تخصیص یافته تلقی شود و به مأخذ یک دوازدهم به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود.
۳- نمایندگان محترم استحضار دارند که بودجه عمومی دولت شاخص مناسبی برای تأمین اعتبارات نیست. GDP نقش مهمی در تأمین منابع پایدار دارد. در GDP ، مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصلی ترین منابع محسوب می شود. اختصاص ۰۰۲۷/ ۰ از مالیات بر ارزش افزوده برای هزینه در حوزه هایی مانند بهداشت، ورزش و هزینه های مشابه، سهم اندکی از مالیات بر ارزش افزوده است. افزایش این میزان می تواند آموزش و پرورش را در ارائه خدمات بهتر در زمینه های فوق و یا تعریف فرآیندهای مناسب مانند خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی کمک کند.
۴- بودجه تخصیص یافته برای رتبه بندی در سال ۱۳۹۸، علاوه بر اینکه ضمانت اجرائی ندارد و در بودجه ثانویه قرار دارد، جوابگوی اهداف این طرح نخواهد بود. لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه ورود کرده و بر کیفیت اجرای این طرح نظارت کند.
۵- با توجه به مقاومت شرکت های آب و برق و گاز از اجرای قانون برنامه توسعه ششم، تضمین معافیت مدارس از هزینه های آب و برق و گاز می بایست مورد توجه نمایندگان قرار گیرد. تدوین راهکاری برای استفاده از این معافیت توسط ادارات کل ضروری بنظر می رسد.

این گزارش حاکی است سپس شبنم حیرانی مسئول شورای تهران سازمان معلمان ضمن تقدیر و تشکر به بحث منزلت معلمان اشاره کرد و گفت:  اولویت معلمان قبل از بحث معیشت، منزلت و شأن و جایگاه معلمان می باشد که بهبود وضعیت معیشتی یکی از مهم ترین راه ارتقا منزلت است لذا لازم است تدابیری در این زمینه هم اندیشیده شود.

در بخش دیگر این نشست عباس کاظمی عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته توسعه و تشکیلات سازمان معلمان ایران نیز ضمن یادآوری مشکلات معلمان به مسئله نگران کننده شغل دوم و سوم و دور شدن از هدف آموزش در مدرسه و کلاس اشاره کرد و خواستار توجه به الزامات حرفه معلمی و تامین معیشت و رفع دغدغه های آنان شد.

به گزارش سخن معلم پس از سخنان نمایندگان سازمان معلمان محمودی شاه نشین نماینده شهرستانهای شهریار قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی به بحث شأن و جایگاه آموزش و پرورش و نقش فرهنگیان در سیاستگذاری کشور اشاره کرد و گفت: تغییر ساختار انتخابات برای ورود افراد کارآمد و نمایندگان واقعی و متناسب با صنوف و گذر از سیستم اکثریتی در حال تدوین است که استانی شدن انتخابات گامی در این راستا است چرا که اگر نمایندگان مجلس در راس امور هستند با توجه به چالش ها و مشکلات کشور باید صاحب نظر باشند لذا این روند فعلی روند مناسبی نیست و در دنیا روش انتخابات حداکثری در حال رخت بر بستن است و انتخابات تناسبی که جمعیت شرکت کنندگان آن به چند گروه تقسیم می شوند و درصد سهم هر گروه مشخص می شود روش مناسب تری می باشد و هم اکنون در جلسات زیادی که با شورای نگهبان گذاشته شده این موضوع در حال پیگیری است و مرکز پژوهش های شورای نگهبان آن را پذیرفته است و با نمایندگان وزارت اطلاعات و سایر نمایندگان صحبت شده و این طریق انتخابات چنانچه اتفاق بیفتد نظام انتخاباتی کشور تغییر خواهد کرد و سهم فرهنگیان و کرسی‌های متعلق به فرهنگیان تعیین خواهد شد و فرهنگیان در حوزه سیاستگذاری توانمندی بیشتری خواهند داشت و این یک راهکار بسیار علمی و عملی مناسب برای فرهنگیان در حوزه سیاستگذاری می باشد

این نماینده مجلس و عضو کمسیون شوراها افزود: در خصوص بحث بودجه لازم است  به مسئله وابستگی کشور  به نفت و فروش آن و چالش های موجود در خصوص فروش نفت بعد از تحریم ها اشاره کنم و متذکر شوم که فرهنگیان ناامید نباشند نماینده گان سعی می‌کنند تا بخشی از چالش های موجود در حوزه بودجه را رفع نمایند

در ادامه این نشست فریده اولادقباد نیز در خصوص بودجه سال ۹۸ و بحث اضافه شدن یک بند فقط و آن هم خرید خدمات آموزشی و چالش های پیش روی این طرح مباحثی را مطرح نمود او گفت:  تغییر نگاه باید در همه دولت‌ها باشد و فقط در دولت خاتمی بوده که ۱۶ درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص داده شده بود اما اگر این نگاه در همه دولت ها باشد می‌توان به افزایش درصد بودجه امیدوار بود ایشان همچنین به بحث اجرای نظام رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود: معلمان اعتراض خود را به این نظام  اعلام کردند و نامه زدند به ریاست جمهوری و اعتراض خود را مکتوب در خصوص این نظام رتبه بندی اعلام کرده‌اند. او هم چنین گفت: در خصوص گرفتن مالیات از کف کشور و از فرهنگیان لازم است بگویم که این گرفتن مالیات نیاز به بازنگری و ساماندهی خاص و کارشناسانه دارد و بطور کلی  تا زمانی که تغییر نگاه در دولت ها در خصوص آموزش و پرورش انجام نشود چیزی تغییر نمی کند.

در بخش پایانی نشست با توجه به محدویت زمان و شروع جلسه عصر مجلس فاطمه  سعیدی در جملات کوتاهی به تلاش های انجام گرفته در زمینه های مختلف بویژه  معلمان زندانی از قبیل محمد حبیبی اشاره کرد و گفت: خیلی از موراد را ما رسانه ای نمی کنیم چرا که ناگرانیم رسانه ای شدن موجب نتیجه عکس شود اما باید ما بیشتر با هم دیدار و گفت و گو داشته باشیم و ساعت ها به تحلیل مباحث و مسایل حوزه آموزش و پرورش از جمله بودجه بپردازیم.

در این دیدار رمضانی به نمایندگی از کانون صنفی معلمان نیز با اشاره به جلسات و دیدار و گفت و گو های متعدد اعضای کانون صنفی با نمایندگان مجلس گفت: انتظار ما این است که نمایندگان بدنبال راهکارهای عملی موثر باشند در غیر اینصورت اعتماد جامعه فرهنگی بیش از این تخریب خواهد شد و این تعامل ها و گفت و گوها باید نتایج محسوس داشته باشد.

لازم به ذکر است در این نشست کمبود اعتبار طرح رتبه بندی مورد توجه و انتقاد نمایندگان و فرهنگیان حاضر در نشست بود که به گفته یکی از نمایندگان در حالی که بودجه درخواستی برای رتبه بندی 11 هزار میلیارد بوده فقط 2 هزار آن در بودجه منظور شده است که آن هم به گفته یکی از اعضای سازمان معلمان در ردیف ثانوی قرار گرفته است.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *