Home اخبار دلايل ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي
دلايل ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي
0

دلايل ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي

0
0

مدير آموزش ‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي با اشاره به ترك تحصيل ۴۲ دانش‌آموز و فوت ۹ نفر از آنها به دلايل مختلف از جمله كرونا، دلايل ترك تحصيل اين دانش‌آموزان را تشريح كرد. مهدي قاسمي‌پور درگفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در سال تحصيلي جاري ۸۱۵۰ دانش‌آموز در مدارس استثنايي استان ثبت‌نامي داشته‌ايم. امسال از مجموع دانش‌آموزان استثنايي خراسان رضوي در مجموع ۶۰ درصد در فضاي مجازي آموزش ديده‌اند. بر اساس آمار سامانه ثناد، امسال ۴۲ دانش‌آموز استثنايي در خراسان رضوي ترك تحصيل داشته‌اند. همچنين ۹ دانش‌آموز به ‌دليل بيماري‌هاي مختلف به‌ ويژه كرونا فوت كرده‌اند. مدير آموزش ‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي در خصوص دلايل ترك تحصيل دانش‌آموزان استثنايي بيان كرد: وقتي آموزش واسطه‌اي مي‌شود، خانواده توان و پتانسيل آموزش به دانش‌آموزان را ندارد. يكي از دلايل ترك تحصيل، استقبال ‌نكردن خانواده از فضاي مجازي و بي‌سوادي و كم‌سوادي والدين است. يكي ديگر از دلايل ترك تحصيل، دسترسي‌ نداشتن همه دانش‌آموزان به فضاي مجازي است. نمي‌توانيم بگوييم اصلا ولي درصد خيلي پاييني بوده كه دانش‌آموزي به دليل نداشتن موبايل يا تبلت ترك تحصيل كند. اگر بگوييم دليل ترك تحصيل دانش‌آموزان استثنايي اين است كه خدمات آموزشي به آنها نرسيده خيلي كم است. بسياري اوقات خستگي والدين باعث ترك تحصيل‌ شده است.
قاسمي‌پور خاطرنشان كرد: ما چندين مرحله يادگيري داشتيم. دانش‌آموزاني كه مي‌توانستند حضوري به مدرسه مي‌آمدند، آنهايي كه آموزش مجازي را انتخاب كرده بودند، تبلت و موبايل و كامپيوتر داشتند و آنهايي كه هيچ كدام از دو مورد قبلي براي‌شان ميسر نبود، پيك‌هاي آموزشي يا به اصطلاح پيك‌هاي قاصدك توسط همكاران نوشته و پرينت گرفته مي‌شد يا فايل‌هايي صوتي روي فلش يا سي‌دي ضبط و توسط راننده سرويس‌‎هاي مدرسه به درب منزل دانش‌آموزان تحويل داده مي‌شد. در همان حين معلم با دانش‌آموز در ارتباط بود و 3 روز بعد دوباره آن سرويس، پيك‌ها را جمع‌آوري مي‌كرد و تحويل مدرسه مي‌داد.
قاسمي‌پور عنوان كرد: بچه‌هاي استثنايي، بچه‌هاي خاصي هستند و هر كدام از آنها با يكديگر تفاوت دارند. اين بچه‌ها شامل 7 گروه دانش‌آموزان جسمي و حركتي، نابينا، ناشنوا، كم‌توان ذهني، چند معلوليتي، اختلالات رفتاري و هيجاني، طيف اوتيسم و دانش‌آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري مي‌شوند. دنياي آموزش هر يك از اين 7 گروه متفاوت است؛ به عنوان مثال شايد كرونا براي بچه‌هاي جسمي و حركتي و چند معلوليتي خيلي خوب بود  چون شهر براي اين بچه‌ها مناسب‌سازي نيست و رفت‌وآمد اين بچه‌ها مشكلات زيادي داشت و فضاي مجازي به آنها كمك كرد هر چند كه هيچ آموزشي، آموزش رودررو نمي‌شود. او عنوان كرد: براي دانش‌آموز نابينا و ناشنوا، مدرسه و حضور دركلاس درس به مراتب اثرگذاري بالايي دارد. افت تحصيلي كه در تمام كشور اتفاق افتاده است و دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه هم از اين مساله مستثنا نبودند و دچار افت تحصيلي شدند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزي كه اوتيسم دارد، نه فضاي مجازي مي‌تواند او را آرام كند و نه حتي پدر و مادرش. مدير آموزش‌وپرورش استثنايي خراسان رضوي گفت: ما يك شبكه‌اي ايجاد كرديم كه به صورت زنجيره به هم وابسته بود و از اداره تا مدرسه اين رشته زنجيره ادامه داشت. استان به 8 قطب همان‌طور كه در آموزش و پرورش استان است، تقسيم‌بندي شد و در هر قطب يك نماينده گذاشتيم. هر دانش‌آموز توسط معلمش رصد مي‌شد؛ يعني اگر اطلاعاتي از يك دانش‌آموز كه در يك روستاي دورافتاده لازم داشته باشيم به راحتي اطلاعات آن دانش‌آموز استثنايي را مي‌توانيم كسب كنيم چون در اداره، اين سيستم به صورت يك رشته به هم وصل شده است. ما هر دو هفته از اين دانش‌آموزان آمار مي‌گرفتيم كه چه كسي ترك تحصيل كرده، تبلت ندارد و… تاكنون حدود ۱۲۰۰ تبلت بين دانش‌آموزان استثنايي توزيع كرده‌ايم كه در 4 مرحله در سطح استان توزيع شده است. يك اعتبار ديگري براي تجهيزات مورد نياز دانش‌آموزان از كمك خيرين و اعتبارات هوشمندسازي در نظر گرفتيم. تلاشمان اين است تعدادي از تجهيزاتي كه باقي ماندند را تا قبل از مهرماه آماده كنيم و با شروع سال تحصيلي مهر در اختيار خانواده‌ها قرار دهيم.

منبع: روزنامه اعتماد یکم اردیبهشت 1400

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *