Home گفتگو درد ما جدا جدا درمان نمی شود
درد ما جدا جدا درمان نمی شود
0

درد ما جدا جدا درمان نمی شود

0
0

گفت و گوی گاهنامه فرهیزش با دبیرکل سازمان معلمان ایران

 گاهنامه فرهیزش در چهارمین و آخرین شماره خود که به مناسبت هفته معلم منتشر شده است گفت و گوی مفصلی را با طاهره نقی ئی دبیرکل سازمان معلمان ایران و معلم ریاضی بازنشسته مدارس تهران  انجام داده است ما نیز برای اطلاع و استفاده مخاطبان خوبمان متن کامل این گفت و گفت را تقدیم خوانندگان سایت سخن معلم ،ارگان رسمی حزب سازمان معلمان ایران می نمائیم:

✴️1- خانم نقی‌ئی، ضمن سپاس از حضورتون در این گفت و گو و این که دعوت ما را پذیرفتید ممنون می شویم که پیش از هر چیز، از خود یک معرفی کلی و خلاصه به دست دهید.

✅جواب سوال ۱)بنده طاهره نقی ئی متولد ۳۸ شهرستان شاهرود هستم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را شاهرود سپس در کنکور سال ۵۷ رشته ریاضی قبول و تحصیلات عالی را در دانشکده علوم دانشگاه تهران گذراندم.از بدو ورود به دانشگاه وارد فعالیت‌های دانشجویی شدم .سال‌ها عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و یک دوره نماینده دانشگاه تهران در دفتر تحکیم وحدت بودم. از اوایل دوره دانشجویی به عنوان معلم ریاضی به صورت حق التدریس وارد آموزش و پرورش شدم و طی ۳۰ سال خدمت همواره معلم دروس مختلف ریاضی در دبیرستان های تهران بودم سال ۹۶ بازنشسته شدم در ادوار قبل عضو شورای مرکزی و در دوره قبل ، عضو شورا و نیز مسئول هیات اجرایی سازمان معلمان بودم از سال ۹۷ تا الان دبیر کل سازمان معلمان ایران هستم.

✴️2- گرچه در توانایی شما به عنوان یک فرهنگی با پیشینه‌های ارزشمند مدنی شکی نیست اما چه شد که سازمان به این نتیجه رسید که یک خانم را به عنوان دبیر کل خود معرفی کند؟

✅جواب سوال ٢)بنده از سال ۷۹ یعنی از ابتدای تاسیس، عضو سازمان معلمان منطقه ۱۴ تهران بوده و از اولین دوره تا به حال عضو شورای مرکزی بوده ام. ما در سازمان معلمان تفکیک‌جنسیتی نداریم در آخرین انتخابات (کنگره چهارم این حزب در سال ۹۷ )بعد از انتخاب اعضای شورای مرکزی توسط مجمع عمومی برای احراز سمت دبیرکلی دو نفر از اعضای شورای مرکزی( یک آقا و بنده) کاندیدا شدیم و بعد از یک رقابت واقعی و جدی، شورای مرکزی به دبیرکلی بنده رای داد.

✴️3. خانم نقی ئی، همکارانی که از گذشته در کارهای صنفی فرهنگیان حضور داشتند شاهد نوعی تنش نسبی میان عضوهای کانون صنفی معلمان ایران و سازمان معلمان ایران بودند؛ تنشی که گاهی فروکش می کرد و گاهی هم به فضای مجازی کشیده می شد و گسترش می یافت. اما در این سال های اخیر و به ویژه از زمانی که شما دبیر کل سازمان شده اید خوشبختانه این تنش، تقریبا از بین رفته است. بعضی این به اصطلاح تنش زدایی را به روحیه دبیر کل های سازمان و کانون نسبت می دهند و برخی هم موضوع را جور دیگری می بینند و می گویند که در زمان اصلاحات، سازمان خود را موظف به دفاع از اقدامات دولت اصلاحات می دید و به نوعی مدافع وضع موجود بود که به طور طبیعی با کانون که خواسته های صنفی معلمان را دنبال می کرد وارد تنش می شد. بعد از دولت اصلاحات، سازمان دیگر خودش را مدافع دولت ندید و نمی بیند و به همین خاطر به خواسته های صنفی فرهنگیان، اهمیت بیشتری می دهد و اگر فرض کنیم که دوباره دولت اصلاح طلبان بر سر بیاید باز هم شاهد آن تنش خواهیم بود. شما این مساله را چگونه می بینید؟

✅جواب سوال ۳) تصمیمات ما به صورت جمعی با همفکری در شورای مرکزی گرفته میشود ما تمایلی به ورود به بگو مگوها نداشته و نداریم جمع بندی سازمان معلمان این است که تنش ها نه تنها دستاوردی ندارد بلکه باعث هرز رفتن انرژی فرهنگیان خواهد شد. ما با وجود اختلافات و تنوع دیدگاهها طرفدار رایزنی ،همکاری،گفت و گو و نقد هستیم و تلاش خواهیم کرد با همگرایی و هم افزایی در صدد رفع مشکلات باشیم. اولویت ما ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و نیز حل مشکلات معلمان و عموم فرهنگیان است تا بتوانند نقش بی بدیل خود را از مسیر آموزش در توسعه کشور ایفا نمایند .ما دولت اصلاحات را به تایید آمارها و شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی ، بهترین دولت در بین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی می‌دانیم. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم ضمن دفاع از دستاوردهای دولت اصلاحات انتقادهایمان را نیز به موقع داشته باشیم کما اینکه بهمن ماه سال ۸۰ اولین تجمع اعتراضی فرهنگیان تهران را سازمان معلمان در تربیت معلم شهید باهنر برگزار کرد که بنده جزو مجریان برنامه بودم ما با همه دولت‌ها برای بهتر شدن وضع فرهنگیان از موضع نقد و حمایت همکاری خواهیم کرد.
ما خواهان ائتلاف واتحاد عمل با همه گروه هاو تشكل های معلمی هستيم مسائل و مطالبات مشترك داريم و می توانيم از راه هاي متفاوت مطالبات مشتركمان را پيگيری كنيم ويقين داريم كه اتحاد عمل دررا ه رسيدن به اهدافمان خيلی موثر است.
دردمان مشترك است و اين درد مشترك جدا جدا درمان نمی شود

✴️4. تا آن جا که ما می دانیم سازمان معلمان ایران خود را تشکلی صنفی- سیاسی می داند. در این دوگانه ی هویتی، سیاست بر صنف تقدم دارد یا صنف به سیاست؟ اگر بخواهیم روشن‌ تر طرح پرسش کنیم در مواقع بحرانی کدام یک در اولویت قرار خواهند گرفت؟

✅جواب سوال ۴)این دو حوزه را خیلی خط کشی شده قابل تفکیک نمی‌دانیم معتقدیم برای پیشبرد کار صنفی باید به میزانی کار سیاسی انجام دهیم و بالعکس برای موفقیت در امور سیاسی باید به مسائل صنفی توجه ویژه داشته باشیم.

لذا مرزی حرکت می کنیم و به فراخور اوضاع و شرایطی که در آن هستیم تصمیم میگیریم. همانطور كه همه ميدانند هيچ موضوع غير سياسی وجود ندارد و به باور ما به ويژه در آموزش و پرورش اگر نظام های سياسی حاكم در كشور های مختلف را مرور كنيم قابل مشاهده است كه تمامی نظام های سياسی سعی در به خدمت در آوردن بخش آموزش به منظور گسترش و تحكيم سلطه سياسی خود داشته اند و نظام های سياسی كه امر توسعه همه جانبه را دنبال كرده اند نيز و بخصوص بر بنيان سياست گذاری در بخش آموزش اهداف خويش را دنبال كرده اند .

✴️5 – از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش ما موضوعاتی مانند رتبه بندی، استخدام معلم، ناکارآمدی دانشگاه فرهنگیان، خصوصی سازی آموزش و دور زدن اصل 30 قانون اساسی و … است. سازمان در برخورد با این مشکلات و سیاست ها چه راهکارهایی را در پیش گرفته است؟ به طور مشخص سازمان درباره خصوصی سازی آموزش و پرورش، و سایه سنگین ایدئولوژی بر آموزش و پرورش چه موضعی دارد؟ آیا سازمان تاکنون، در این موارد به جمع بندی نهایی رسیده است؟ درباره رتبه بندی معلمان، موضع سازمان چیست؟ آن را قبول دارد یا نه؟

✅جواب سوال ۵)ما در سازمان معلمان به مجموعه فعالیت هایی متناسب با شرایط برای تحقق اهداف مان به اکت های مختلفی نظیر گفت و گو مصاحبه مذاکره تجمع تحصن فعالیت در شبکه های اجتماعی متناسب با شرایط در خصوص موضوعات مطرح شده با ارتباط و صحبت با مسئولان آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی، نماینده های مجلس، کمیسیون آموزش مجلس ، صندوق ذخیره فرهنگیان ، پیگیری در سایت ها و گروه های بزرگ معلمی و نیز تعیین افراد مشخصی از شورای مرکزی برای پیگیری موضوع رتبه بندی و همسان سازی و صندوق ذخیره تلاش های انجام داده ایم که تا حدودی موفق بوده است .لازم به یادآوری است چنانچه رتبه بندی و بقیه موضوعات از مسیر کارشناسی و دقیق دنبال نشود چه بسا نه تنها مشکلات حل نشوند بلکه راه حل های نپخته ممکن است باعث مشکلات جدید و افزایش نارضایتی شود. تلاش کرده ایم با توییت در موقعیت های مناسب ،نوشتن مطالب در سایت ها و کانال ها و گروه های بزرگ فرهنگیان و تعامل سازنده با مسئولان و مجریان وقت آپ و طرح بحث در موضوعات مورد نظر در جهت حل مشکلات موجود بر سر راه تحقق خواسته ها گام هایی برداریم .در بیانیه ها و اعلام مواضع دبیرکل همواره خواهان برقراری عدالت آموزشی بوده‌ایم.باید اذعان کنیم که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل مشکلات حاد ناشی از تحریم ها و کاهش توان مالی دولت و گسترش نهادهای موازی و تداخل وظایف نهادها و تراکم مشکلات متنوع در حوزه آپ بسیاری از مشکلات لاینحل باقی مانده و در سطح کلان توجه لازم و کافی به آپ کم بود کمتر نیز شده است.سازمان معلمان عمده مشكلات آ پ را در كمبود بودجه اختصاصی ، عدم توجه به معيشت معلمان ، برنامه درسی ، شيوه استخدام ، روش های تدريس و عدم وجود عدالت آموزشي و نگاه ايدئولوژيك و…به آموزش و پرورش مي داند و برای هر مورد برنامه پيشنهادی دارد و به اموری كه منافع جامعه معلمان و آ پ را در بر مي گيرد و نياز به اقدام عاجل دارد در اولوليت عمل خود قرار مي دهد.

✴️6. درباره حضور زنان در کنش های مدنی و صنفی، یک نگاه نسبتا بدبینانه وجود دارد که این حضور را خیلی موثر نمی بیند چرا که زنانی که در گروه های صنفی و مدنی شرکت می کنند و در کنار کنشگران مرد قرار می گیرند استقلال رایِ زیادی از خودشان نشان نمی دهند و بیشتر به رای های ثابت دیگران و به ویژه مردان تبدیل می شوند. شما در این مورد چگونه می اندیشید؟ آیا این مساله در سازمان معلمان ایران هم دیده می شود؟

✅جواب سوال ۶)جامعه ما در طول سده ها مردسالار بوده است و در فرهنگ و قوانین و مقررات وجوه مختلف این مردسالاری را می توان به روشنی دید به همین دلیل فرصت های شغلی مدیریتی و تجربی بیشتر در اختیار مردها بوده است.
باید به این واقعیت توجه کرد که وقتی فردی در کاری تجربه ندارد به طور طبیعی اعتماد به نفس او تضعیف میشود و نوعی پیروی و تبعیت در او شکل می‌گیرد البته این موضوع اختصاص به زنان ندارد و بسیاری از مردان نیز اینگونه اند.ما در سازمان معلمان با تشویق زنان به حضور و پذیرش مسئولیت ها تلاش می کنیم به طور عملی در جهت رفع مشکل در حد توان بکوشیم
اکثر مشکلات به تدریج پدید آمده و در طول زمان هم قابل حل و رفع خواهد بود. با اعتماد به خود و توان تک تک اعضا اعم از زنان و مردان و تقسیم کار به همکاری و همیاری میتوانیم در تشکل های معلمی به سمتی حرکت کنیم که زنان با تقویت خود آماده پذیرش مسئولیت های جدی شوند.

✴️7. در سال های گذشته حضور زنان در کنش های صنفی- مدنی پر رنگ تر شده است اما همچنان نسبت به جمعیت فرهنگیان خانم این حضور بسیار اندک به نظر می رسد! شما یک فعال مدنی-صنفی، یک فرهنگی، یک مادر و یک همسر هستید. چگونه توانستید این نقش ها را درکنار هم حفظ کنید و برنامه های تان را پیش ببرید؟

✅جواب سوال ۷)حضور زنان در کنش های صنفی در سال های اخیر نسبت به گذشته بهتر بوده است ولی همچنان مشکل عدم حضور جدی و سامان یافته آنها در تشکل ها و احزاب مشهود است.زنان مشکلاتی دارند علاوه بر مسئولیت های شغلی بخش قابل توجهی از انجام امور خانه با آنهاست که وقت زیادی از آنها را می‌گیرد و وقت چندانی برای حضور در عرصه های دیگر برای آنها نمی ماند تا بتوانند تجربه‌های انباشته شده داشته باشند و با حضور موثر در احزاب و تشکل ها نقش های جدی تری را به عهده بگیرند.
بنده مهم ترین و اصلی ترین نکته را آگاهی و انگیزه خود خانم ها برای ورود به این عرصه ها می دانم و در مرتبه بعد تفاهم و همکاری اعضای خانواده مخصوصاً برای خانم های متاهل توافق و تفاهم با همسر در خصوص ضرورت حضور اجتماعی زنان و تقسیم مسئولیت های خانواده به صورت دقیق راهگشاست .از دیگر عوامل تهدید کننده حضورزنان در فعالیت ها ، مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده است خانواده ای که دچار مشکلات حاد معیشتی است نمی تواند به طور جدی و اثرگذار در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشد.

✴️8. در آستانه روز و هفته معلم، هم به عنوان دبیر کل یکی از تشکل‌ های معلمی کشور و هم به عنوان یک دبیر، مهمترین گرفتاری فرهنگیان کشور را چه می دانید؟

✅جواب سوال ۸)در شرایط فعلی مهمترین گرفتاری فرهنگیان معیشت نامناسب و نظام ناکارآمد پرداخت حقوق و دستمزد آنهاست . معضل مهم بعدی احساس تبعیضی است که معلمان میان خود و بقیه کارکنان دولت احساس میکنند. از دیگر مشکلات معلمان، ایدئولوژیک بودن نظام آموزشی و نیز ساختار متمرکز و فقدان مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در نظام آموزشی کشور است که شان معلم و جایگاه اجتماعی او مخدوش میکند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *