Home یادداشت دانش آشتیانی مناسب ترین
دانش آشتیانی مناسب ترین
0

دانش آشتیانی مناسب ترین

0
0

هر چه به زمان معرفی کابینه دولت دوازدهم توسط ریاست جمهور منتخب نزدیک تر می شویم،گمانه زنی ها در این زمینه داغ تر و جدی تر می شود و گروه ها، احزاب و تشکل ها در رقابتی فشرده سعی دارند گزینه های مورد نظر خود را در فهرست وزرای رئیس جمهور ببینند.

در مورد وزیر آموزش و پرورش از حدود یک ماه پیش تحرکات تشکل ها، گروه ها، محافل و مجامع مختلف آغاز شده، سعی دارند پس از رایزنی های فشرده به جمع بندی نهایی دست پیدا کنند. نگرانی کثیری از دلسوزان آموزش و پرورش و اصلاح طلبان بدین خاطر است که بخش عمده این رقابتها نه بر سر انتخاب فرد کار آمد و شایسته، بلکه از روی سهم خواهی و تقسیم پست های مدیریتی است.

اخبار و اطلاعات جسته و گریخته که از این نشست ها به بیرون درز نموده، و افرادی که برای پست وزارت مطرح اند. به دلایلی چند آقای دانش آشتیانی از بقیه اولی تر و مناسب تر است. از جمله:

تقریبا همگان بر این نکته اذعان دارند که آموزش و پرورش کشورمان با مشکلات اساسی دست به گریبان است .( کمبود بودجه، تمرکز گرایی، کمبود معلم، تغییرات پی در پی نظام آموزشی، نبود امکانات و تجهیزات، هدفمند نبودن نظام آموزشی، کنکور و مسائل مربوط به آن، علم گریزی دانش آموزان و افت تحصیلی…) لذا توان پاسخگویی به نیازهای عصر جدید و تحول آفرینی متناسب با هزاره سوم را ندارد. به همین دلیل تعدادی از صاحبنظران معتقدند با توجه به عقب افتادن نظام آموزشی کشور از قافله علم و تکنولوژی دنیای پر شتاب امروز، این نهاد نیازمند یک چهره علمی و فرهنگی است تا بتواند طبق مقتضیات زمان اصلاحات و تحولات بنیادین در برنامه ریزی، تئوری ها و رسالت آموزشی ایجاد، و با ابتکار و نوآوری ضمن رفع مشکلات و تنگناهای کنونی به روز آمد شدن آن کمک کند.

آقای دانش آشتیانی دانش آموخته امیر کبیر و معلم دانشگاه است. از نزدیک با مسائل آموزش و پرورش آشناست و دغدغه های فرهنگیان و چالش های پیش روی دستگاه تعلیم و تربیت را می شناسد.

مقوله تعلیم و تربیت در برنامه های ایشان جایگاه ویژه ای دارد. زیرا بر این باور است که کار اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان است. پس لازم است بستری مناسب برای دانش آموزان فراهم کند، تا آنها درست بیندیشند و مهارت های زندگی در سطح ملی و جهانی را به خوبی یاد بگیرند و بقیه امور باید تسهیل کننده باشند.  که این کار از طریق باز نگری در برنامه ریزی های آموزشی و درسی، کتب درسی و منابع آموزشی، روش های تدریس و تربیت معلم و… میسر خواهد بود.

در یک کلام وی به دنبال تحول ثمربخش در تعلیم و تربیت ایران است.همان چیزی که اسلافش، کم توجهی نشان دادند.

در برنامه ها و مصاحبه های مختلف بر” مدرسه محوری” تاکید نموده اند. بدیهی است در این نگرش اولویت با نیروهای صف خواهد بود نه ستاد. یعنی این معلمان و مدیران مدارس هستند که نقش اصلی را در نظام آموزشی بر عهده می گیرند. پس متناسب با نقش خود باید از اختیارات مورد نیاز برخوردار باشند تا بتوانند افکار و اندیشه های خود را به طور مطلوب به کار گیرند.

پژوهش های زیادی که در خصوص ساختار نظام آموزشی کشورمان صورت گرفته، “تمرکز گرایی” را یکی از آسیب های جدی آن قلمداد کرده اند که خود عامل اصلی بسیاری از معضلات دیگر و آفت آموزش و پرورش بشمار می رود. به عنوان مثال در نظام آموزشی متمرکز کنونی که همه دستورات از بالا دیکته می شود مدیر مدرسه موظف به اجرای بخشنامه هست و تا حد ماشین امضا تنزل می یابد و هیچگونه استقلال و آزادی عمل ندارد. در صورتی که وزیر محترم، مدیریت و رهبری آموزشی را با رویکرد شایسته سالاری و تمرکز زدایی از برنامه ها و سیاست های اصلی خود عنوان کرده است.

یکی دیگر از اولویت های دانش آشتیانی رسیدگی به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان و بررسی اتفاقاتی است که در آنجا رخ داده و نارضایتی فرهنگیان را به دنبال داشته است. انتخاب دکتر نجفی به عنوان عضوی از هیئت امنای صندوق تاکید بر همین موضوع می باشد.

امتیاز دگر ایشان داشتن “قدرت چانه زنی” در دولت می باشد. تامین اعتبار مبلغ یازده هزار میلیارد تومان در چند ماه تصدی وزارت جهت پرداخت پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان خود گویای همین توانمندی می باشد.

کلام آخر اینکه می بایست به دانش آشتیانی فرصت داد تا بتواند برنامه های خود را عملیاتی نماید.اگر نمی خواهیم هر بار از نو شروع، و هر چیز را چند بار تجربه کنیم باید به ایشان اعتماد کرده و به ثبات مدیریت و استفاده از تجربیات گذشته، بیشتر بیندیشیم.

 

             منو چهر خدایی….تیرماه 1396

عضو شورای مرکزی سازمان معلمان

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *