Home اخبار جلسه سه‌‌ جانبه دولت، مجلس و تشكل‌هاي فرهنگيان براي بررسي طرح نظام معلمي
جلسه سه‌‌ جانبه دولت، مجلس و تشكل‌هاي فرهنگيان براي بررسي طرح نظام معلمي
0

جلسه سه‌‌ جانبه دولت، مجلس و تشكل‌هاي فرهنگيان براي بررسي طرح نظام معلمي

0
0

جلسه سه‌‌ جانبه دولت، مجلس و تشكل‌هاي فرهنگيان براي بررسي طرح نظام معلمي

به دنبال نماينده رسمي

گروه اجتماعي| نظام پزشكي، نظام پرستاري، نظام روانشناسي، نظام مهندسي، كانون وكلا، اينها نهادها و سازمان‌هايي هستند كه به نمايندگي از صنف‌ها فعاليت دارند، اعضاي‌شان با كد و شماره شناخته مي‌شوند و به جايي تعلق دارند كه گاهي مي‌توانند و گاهي نمي‌توانند از پس مطرح كردن و به كرسي نشاندن مطالباتشان برآيند. ميزان تاثيرگذاري و نوع فعاليت ‌اين نظام‌هاي صنفي فعلا در درجه دوم اهميت قرار دارد، براي معلمان مهم اين است كه در اولين گام چنين جايي به وجود ‌آيد، نظامي براي معلمان كه بتوانند به عنوان يك نهاد ملي صنفي به آن تكيه كنند. عصر يكشنبه جلسه سه‌جانبه‌اي كه ميان نمايندگان مجلس، دولت و تشكل‌هاي فرهنگيان برگزار شد، قرار است آنها را به تحقق اين خواسته نزديك‌تر كند.

روز اول خرداد بود كه نخستين جلسه‌ مشترك ميان نمايندگان تشكل‌هاي فرهنگيان، مجلس و شوراي عالي آموزش و پرورش و به ميزباني داود محمدي تشكيل شد. داود محمدي از سوي كميسيون آموزش مجلس مامور به تشكيل كارگروه و بررسي طرح نظام معلمي شده است تا در صورت تصويب در كميسيون در صحن علني مطرح و به راي گذاشته شود. روز 26 خرداد ماه دومين جلسه مشترك سه‌جانبه برگزار شد. در جلسه پيشين محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش بود و در جلسه دوم وزارت آموزش و پرورش غوغاي استعفاي او و انتخاب سرپرست را پشت سر گذاشته بود. طرح نظام صنفي چند سالي است كه دغدغه تشكل‌هاي فرهنگيان است و البته آمد و رفت وزيرها و سرپرست‌ها قرار نيست در آن تغييري ايجاد كند. علي‌محمد مصلحي، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي معلمان به «اعتماد» مي‌گويد:«دو سال قبل در زمان وزارت آقاي دانش‌آشتياني، انجمن اسلامي معلمان طرحي به نام نظام معلمي را به وزير محترم تقديم كرد و ايشان هم به شوراي عالي آموزش و پرورش ارجاع دادند. بعد ديديم در شوراي عالي اصلا از قبل روي اين موضوع كار شده است. اين شورا با مسووليت آقاي عابديني، معاون شوراي عالي، برخي مديران و نمايندگاني از سازمان‌هاي مشابه مثل نظام پرستاري و نظام مهندسي جلسات متعددي برگزار كردند و طرح را به صورت دفترچه‌اي آماده كردند و توسط وزارت آموزش و پرورش در اختيار دولت قرار دادند. اما آن موقع كميسيون اجتماعي دولت طرح را قبول نكرد و گفت خودمان در حال تهيه طرح مشابهي هستيم. در زمان آقاي بطحايي دو باري جلسه گذاشتيم و قرار بود با سازمان امور استخدامي نشست‌هاي مشتركي تشكيل دهند كه متاسفانه ميسر نشد. بالاخره به كمك برخي نمايندگان مجلس از جمله آقايان داود محمدي، همتي، بيرانوند و خانم‌ سعيدي و اولادقباد اين طرح را جلو برديم.»

از زماني كه نمايندگان كميسيون آموزش به كمك تشكل‌ها آمدند، قرار به برگزاري جلسات مشترك شده است و حالا دومين نشست مشترك برگزار شد تا مصلحي بگويد كه به نظرش نظر همه حاضران در مورد تشكيل نظام معلمي مثبت است. نظامي كه به گفته او 4 هدف را دنبال مي‌كند:«نظام‌مند كردن مشاركت معلمان، توسعه و رشد صلاحيت‌هاي علمي توانمندي‌هاي‌ معلمان و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و اعطاي امتيازهاي تخصصي و ارتباط با نهادهاي بين‌المللي معلمان يكي از ديگر هدف‌هاست كه اگر بخواهد محقق شود، معلمان ايراني بايد جايي را داشته باشند كه نمايندگي‌شان كند. در اين مورد ما تجربه تلخي داريم. دبيركل كانون صنفي معلمان مي‌خواست به نمايندگي از معلمان ايران در يك همايش بين‌المللي شركت كند، اين نماينده آقاي اسماعيل عبدي بود كه الان در زندان است حالا مي‌خواهيم كه سازمان به صورت رسمي و قانوني و بدون اين گرفت و گيرها بتواند نمايندگي معلمان را داشته باشد. هدف آخر هم حمايت‌هاي حقوقي و صنفي از معلمان است. مي‌بينيد كه الان معلم‌ها براي خواسته‌هاي‌شان تجمع مي‌كنند و متاسفانه برخوردهاي ناشايستي هم با آنها مي‌شود. با وجود نظام معلمان اين مورد هم مي‌تواند نهادينه شود و شكل قانونمند به خودش بگيرد تا دغدغه‌هاي امنيتي را هم حذف كند.»

تاكنون تشكل‌هاي مختلفي از بطن جامعه فرهنگيان برخاسته است با شعارها و هدف‌ها و كاركردهاي گوناگون اما تاكنون هيچ‌يك از آنها نتوانسته نمايندگي همه يا دست‌كم اكثريت اين صنف را بر عهده داشته باشد و از طرفي آنچه تاكنون از سوي تشكل‌ها صورت گرفته يا بار سياسي داشته يا برداشت سياسي از آنها شده است. حالا فعالان اين صنف اميدوارند كه با تاسيس نظام معلمي براي نخستين‌ بار سازماني داشته باشند كه به معناي دقيق صنفي است و مي‌توانند با خيال راحت از آن به عنوان نهادي كه نمايندگي اكثريت معلمان را اعم از دولتي، غيردولتي، شاغل و بازنشسته بر عهده دارد نام ببرند. مصلحي مي‌گويد كه در حال حاضر 8 تشكل رسمي و فعال در سطح ملي فرهنگيان وجود دارد و در جلسه روز يكشنبه و جلسه قبل‌تر نمايندگان 5 تشكل حضور داشته‌اند. غايبان اين جلسات سه‌جانبه تشكل‌هاي اصولگراي معلمان هستند كه با وجود دعوت به جلسه ترجيح داده‌اند حضور پيدا نكنند. شايد يكي از دلايل اين حضور نيافتن نوع نگاهي است كه دو طيف از تشكل‌ها به كارهاي نهادي و صنفي دارند:«تشكل‌هاي اصلاح‌طلبان خيلي به دنبال تشكيل نهادها از پايين به بالا هستند اما تشكل‌هاي مقابل بيشتر به دنبال سازماندهي از بالا به پايين هستند و شايد اين نوع كار خيلي به مذاق‌شان خوش نيايد.» حالا تخميني كه مي‌زنند اين است كه در دو، سه ماه آينده جلسات مشترك و بررسي‌هاي بيشتر روي طرح نظام معلمي ادامه پيدا كند و به نتيجه برسد: «در اين دو جلسه به نظر مي‌رسد كه خود مجلس هم دنبال سرعت دادن به اين كار است و فكر مي‌كنم هفته آينده هم جلسه بعدي را تشكيل دهيم.»

منبع: روزنامه اعتماد 28 خرداد 98

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *