Home دیدگاه جای خالی ابزار آموزشی در آموزش
جای خالی ابزار آموزشی در آموزش
0

جای خالی ابزار آموزشی در آموزش

0
0

عبداله منصوری 

آموزگار

در آغاز سخن، تک بیتی از حافظ شیرازی وام می گیرم و آن اینکه، تکیه بر جای بزرگان نتوان زد ، مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی!
تجربه ی چندین ساله ی بنده و همکارانم، نشان می دهد که دو زنگ کلاسی و یا دو ماده درسی به طور ویژه محرک و برانگیزاننده روحیه همه ی دانش آموزان می باشد. هر دو طیف دانش آموزان ضعیف و قوی در این دو درس مملو از شور و هیجان می شوند.
۱. ورزش و تربیت بدنی
۲. علوم
دلیل نشاط و هیجان در درس اول مشخص است. تحرک و فعالیت و دستیابی به اهداف های کوتاه مدت مانند موفقیت در بازی (مثلا گل زدن) .
دلیل انتشار شور و نشاط در درس علوم می تواند استخلاص دانش آموز از مفاهیم نسبتا گنگ و انتزاعی ریاضی و فارسی همچون عدد و شعر باشد و عینی بودن فعالیت های این درس که حس کنجکاوی و روحیه ی کاوشگری دانش آموزان را سیراب می کند.
بزرگترین اشتباهی که می تواند در ارائه ی این درس رخ دهد نگاه حفظی نگرانه ی معلم به این درس و متوقف کردن دانش آموزان در سطح دانش است. که متاسفانه این آسیب به تن آموزش و پرورش نفوذ کرده و دانش آموزان را به حفظ طوطی وار مباحث علوم مبتلا کرده است. وقتی معلم بدون هیچ گونه فعالیت عملی و یا بدون در دست داشتن امکانات ساده ی ابزاری این درس از دانش آموزان می خواهد که سه حالت مواد را حفظ کند این انحراف بخوبی روشن می شود.
با توجه به شرایط ریاضت اقتصادی شدیدی که در این چند سال کشور و از جمله این وزارتخانه را متاثر کرده است، معلمان را واداشته است تا روش های ابتکاری تامین ابزار و وسایل علوم را با راهبردهای متفاوتی از جمله استفاده از وسایل دور ریختنی، خلا حاصل از کمبود آزمایشگاه ها و کمبود ابزار در مدرسه را مرتفع کنند. نفس این ابتکار نیک است اما به دو دلیل این رویکرد نیز آسیب پذیر است:
۱. در استفاده از وسایل در دسترس و دور ریختنی افراط شده است و از آنجایی که ابزاری دقیق و استاندارد نیستند از دقت و اعتبار فعالیت ها کاسته است.
۲. از آنجایی که تنوع و کیفیت ابزارهای ویژه ی مهندسی شده جهت اعمال آزمایشات این درس مطابق با سن دانش آموزان و مفاهیم علمی طراحی شده است، وجودشان بار انگیزشی بالایی برای دانش آموزان دارد و در مقابل نگاه تکراری دانش آموزان به وسایل و ابزار دور ریختنی (که گاهی اوقات تبلیغ برند می کند مثل بطری پپسی و … ) را بدنبال دارد. تاکید بر ساخت وسایل آزمایشگاهی و کارگاهی از مواد دور ریختنی علاوه بر ایجاد کسالت در دانش آموزان، این فعالیت را با نوعی بی توجهی به امور آموزشی همراه می کند که در شان معلمان، دانش آموزان و مدرسه نیست.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *