Home دیدگاه جایگاه ایران در تیمز و پرلز و مثلث آموزش
جایگاه ایران در تیمز و پرلز و مثلث آموزش
0

جایگاه ایران در تیمز و پرلز و مثلث آموزش

0
0

محمد اردلان

کشورهایی که در نظام آموزشی خود تحول ایجاد کرده اند از کشورهای خاص و توسعه یافته نیستند و اتفاقا شرقی و برخی هم همسایه ما هستند دیگر با سوئیس مقایسه نمی کنیم که گفته شود چرا نظام آموزشی ما را با یک کشور اروپائی مقایسه می کنید بلکه با سنگاپور و کره و امارات و از این دست کشورهای آسیائی و خاورمیانه مقایسه می کنیم تا دور از ذهن و غریب نباشد. از طرفی فقط ذهنی و بدون سند هم این مقایسه انجام نمی گیرد بلکه بر اساس یک پژوهش علمی بین المللی و با شاخص های فنی و آن هم توسط نهادی که ایران خودش دواطلبانه به آن پیوسته تا مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرد این نقد وارد می شود.

نتایج آزمون تیمز و پرلز نشان می دهد نظام آموزشی ما هم سقوط کرده است و هم در میان کشورهای همسایه و آسیایی رتبه بسیار پائینی دارد هر چند این آزمون ها در درس های ریاضی و علوم و مهارت خواندن است اما به دلیل اینکه این سه درس سه ضلع اساسی محتواهای آموزشی را تشکیل می دهند و پایه بسیاری از درس ها در پایه ها و مقاطع بالاتری هستند بسیار پر اهمیت می باشند.

اگر پرسیده شود که مهم ترین دلایل این افت چیست؟بی تردید باید پاسخ داد بی توجهی و ضعف در مثلث آموزش است،مثلثی که یا هر سه ضلع آن و یا حداقل یک یا دو ضلع آن مورد کم توجهی یا بی توجهی قرار گرفته است.

و اگر پرسیده شود چه باید کرد؟ باز هم پاسخ روشن است باید در ((محتوا)) و ((روش)) و ((ابزار)) آموزشی تجدید نظر شود و تا این سه ضلع با هم و بصورت مکمل و حرفه ای در کنار هم مورد توجه قرار نگیرد انتظار معجره ای نمی رود.

منبع: کانال مثلث آموزش https://t.me/education_triangle

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *