Home یادداشت توسعه حرفه ای معلم یک چرخه بی پایان
توسعه حرفه ای معلم یک چرخه بی پایان
0

توسعه حرفه ای معلم یک چرخه بی پایان

0
0

 حسین رمضانپور 

عضو شورای سازمان معلمان خراسان شمالی

۲۵ تیرماه آزمون رتبه بندی فرهنگیان برای افرادی که به رتبه بالاتر ارتقا پیدا کرده اند برگزار شد.

امروزه در اکثر نظام های آموزشی دنیا، عمده تلاش ها برای بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان بر روی ارتقای کیفیت تدریس معلمان متمرکز شده است . در واقع توسعه حرفه ای معلم یک چرخه بی پایان در برنامه آموزش معلمان است که با تربیت معلم پیش از خدمت آغاز شده و تا زمانی که فرد به عنوان یک معلم در این حرفه باقی است ادامه می یابد. مهم ترین راهبرد توسعه حرفه ای مستمر معلمان، آموزش ضمن خدمت است . تا کنون پژوهش های متعددی در خصوص کیفیت و میزان اثر بخشی الگوهای مختلف آموزش ضمن خدمت انجام شده است که نشان می دهد عمده معلمان برنامه ریزی های متمرکز صورت گرفته در ارائه فعالیت های توسعه حرفه ای شان را که به جهت حمایت از آنان برای پیشبرد برنامه های تغییر معلم و ارتقای حرفه ای ایشان انجام می شود، ناکارآمد توصیف می کنند و به حرکت از رویکرد منفعل به رویکرد فعال در زمینه آموزش ، و اشکال غیر متمرکز در زمینه فعالیت و سازمان متمایل هستند. نشانه های این تغییر پارادایمیک را می توان در استقبال معلمان از طرح هایی همچون درس پژوهی و آموزش ضمن خدمت مدرسه محور در کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه مشاهده کرد.

نتایج کاوش در آیین نامه و شیوه نامه های آموزش ضمن خدمت معلمان ایران نشان از وجود یک سیستم متمرکز در طراحی، برنامه ریزی و اجرا دارد که اصلاح مقررات و بهبود ساختار آن در جهت کاهش اقتدار و تمرکز سیستم مرکزی را امری اجتناب ناپذیر می نماید. لذا سیستم سعی نموده کمتر به پیشنهادات و انتقادات صاحب نظران اهمیت به خرج داده و نقطه نظرات آنان را در برنامه های خود مورد لحاظ قرار دهد. در دوره حدود ده ساله اخیر نیز به دلیل کمبود بودجه در آموزش و پرورش؛ بحث ضمن خدمت نیز به آزمون های مجازی تغییر ماهیت داده که به دلیل نداشتن منابع مشخص و فقدان کلاس و آموزش خاص حضوری ؛ بیشتر به رونق بازار کافی نت ها و فعالان فضای مجازی دامن زده و تاثیر خاصی بر افزایش مهارت های معلمی و اطلاعات و آگاهی آنان نداشته است.

طبق بخشنامه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش کسانی که بعد از تاریخ یکم مهرماه ۹۸ شامل رتبه بالاتر می شوند؛ بایست علاوه بر شرایط گذشته؛ در آزمون خاص ارتقا به رتبه بالاتر در سامانه Ltms حضور و حد نصاب نمره قبولی را به دست آورند.

در بهمن و اسفند ماه ۹۸ این آزمون برای اولین بار و بدون داشتن تجربه و اطلاعات خاصی در بین معلمان برگزار گردید که به دلیل عدم آگاهی معلمان از منابع و نحوه آزمون ؛ اعتراضات زیادی را در بر داشت. حال جای طرح این پرسش به صورت جدی وجود دارد که آیا زمان آن نرسیده که آموزش و پرورش به همان مدرسه محوری که در زمان وزارت جناب دانش آشتیانی مطرح و توسط دیگر وزیران و مسوولان تکرار گردید؛ تن داده و این سیستم متمرکز ناکارآمد و بی تاثیر فعلی را اصلاح نماید؟

قطعا شرکت در آزمون های مجازی که نقطه ضعف و ایرادات آن را در سال جاری گذشته و در سامانه شاد برای دانش آموزان اجرایی نمودیم؛ بر همگی مشخص و عیان گشته؛ و نمی توان آن را ملاک مناسبی جهت ارتقا به رتبه بالاتر که با افزایش ریالی حقوق معلمان در ارتباط است؛ در نظر گرفت.

قطعا می توان از این رویکرد منفعل که بارها بی تاثیر بودن آن را در افزایش آگاهی و توانمندی معلمان آزموده ایم؛ به رویکرد فعال و مدرسه محور همراه با جلسات آموزش و آزمون حضوری ؛ تغییر روش داد تا با برگزاری جلسات حضوری و تعامل معلمان و کادر مدرسه با یکدیگر به افزایش مهارت های معلمی موثر و تبادل تجربیات و اطلاعات کمک نمود. قطعا در تمام کشورهای مترقی و توسعه یافته دنیا بحث ارتقای آموزش معلمان مورد توجه برنامه ریزان و سیاست ورزان قرار گرفته و به بهانه نداشتن بودجه کافی به سمت شیوه های مجازی بی برنامه و نامشخص جذب نشده اند. هرچند وضعیت فعلی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان را می توان ریشه در بی مدیریتی طراحان و برنامه ریزان همان سیستم بسته دانست که سالیان سال است در امور مختلف مدارس و فرهنگیان دخل و تصرف دارند.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *