Home اخبار تاکید بر اصلاح و تصویب و اجرای کامل و سریع رتبه بندی معلمان
تاکید بر اصلاح و تصویب و اجرای کامل و سریع رتبه بندی معلمان
0

تاکید بر اصلاح و تصویب و اجرای کامل و سریع رتبه بندی معلمان

0
0

در نشست نمایندگان مجلس با نمایندگان تشکل های معلمی صورت گرفت:

تاکید بر اصلاح و تصویب و اجرای کامل و سریع رتبه بندی معلمان

مجلس نمی‌خواهد چشم بسته در مورد رتبه بندی معلمان  تصمیم بگیرد/از نظرات تشکل ها و نمایندگان معلمان باید استفاده شود/دوره توقف رتبه باید کاهش یابد و به مدارک تحصیلی و رضایت والدین و دانش آموزان و عملکرد واقعی معلم توجه شود و آزمون حذف گردد./نباید مدرک سازی و کاغذ بازی امکان ارتقا رتبه را موجب شود/هدف اصلی طرح که ایجاد انگیزه و تحرک و پویایی معلمان است نباید در فرایند تصویب و اجرای این طرح به فراموشی سپرده شود/رتبه بندی باید به سرعت تصویب و اجرایی شود/بودجه رتبه بندی را از ۵ هزار میلیارد به ۱۵ هزار میلیارد تومان تبدیل کردیم……………………………………………….

این اهم مطالبی است که توسط نمایندگان مجلس و نمایندگان تشکل ها ابزاز شده است مطالب کامل تر و جزئیات مطرح شده در این نشست به شرح ذیل است.

 

در ابتدای دیدار و گفت و گوی نمایندگان تشکل ها و نمایندگان مجلس پیرامون رتبه بندی منادی با ابراز خوشحالی از اینکه در جمع معلمان حضور دارد از وضعیت حقوق و معیشت معلم ها ابراز ناراحتی کرد وی خواستار انتخاب تعدادی از افراد متخصص از نمایندگان تشکل ها برای بررسی دقیق لایحه رتبه بندی شد.
کریمی فیروزجایی درباره اهمیت کار معلمان و لزوم ایجاد انگیزه و پویایی کلاس با طرح رتبه بندی سخنان خود را آغاز نمود وی افزود مجلس نمی‌خواهد چشم بسته تصمیم بگیرد می خواهد از نظرات تشکل ها استفاده کند باید چند نماینده از شما در گروه بررسی رتبه بندی باشند.
به گزارش سخن معلم سپس رامین کریمی نیا عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ضمن تشکر از تشکیل جلسه و پیگیری آفای خالقی، از قطع جلسات قبلی و تاخیر بسیار زیادی که در تشکیل این جلسه با نمایندگان تشکل ها پیش آمده گلایه کرد و علت اعتراضات فرهنگیان و کارشناسان به برخی از مواد لایحه رتبه بندی را عدم دعوت از بدنه معلمان کشور در تنظیم آن دانست وی سپس برخی ایرادات این لایحه را از زبان معلمان به شرح زیر عنوان کرد :
فاصله توقف رتبه ها زیاد است باید از ۶ سال به ۴ سال تنزل یابد، زیرا با اعداد فعلی معلم در سال ۳۲ سال کار خود به رتبه های بالا می رسد و عملاً از مزایای آن بهره ای نخواهد برد .
پیشنهاد این است که رتبه های ۴ و ۵ پس از ۱۶ و ۲۰ سال محقق شوند که معلمان از مزایای آن در سال های آخر برخوردار شوند.
مشکل بعدی اخذ آزمون برای رتبه بندی است در هیچ ارگان و سازمان دولتی چنین چیزی وجود ندارد پس چرا برای معلمان باید باشد؟
به جای آزمون می‌توان از مواردی مانند نمره ارزشیابی سالانه، مدرک تحصیلی، مقاله ،کتاب، تحقیق و پژوهش، تقدیرنامه، خلاقیت، کیفیت کار، رضایت مدیر و ارباب رجوع و دوره های ضمن خدمت و … استفاده کرد .
نکته بعدی اینکه به جای آماده کردن آیین نامه ارزیابی صلاحیت ها و شایستگی ها که ممکن است ماه ها طول بکشد بهتر است از طرح سازمان نظام معلمی که آماده است و مرجع بسیار خوبی برای تشخیص صلاحیت ها و شایستگی‌ها و درصد هاست استفاده شود.
در ماده ۳ با نامشخص بودن میزان درصد افزایش ضریب هر رتبه ، مطمئنا در دولت های مختلف کار به مشکل خواهد خورد بنابراین ضروری است که درصد ها دقیقاً مشخص شود.
در مقدمه لایحه به نظر می رسد که طراحان در نظر دارند آن را با فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری همسان سازی و یکی کنند که به هیچ وجه این دو یکی نیستند و هر کدام قانونی مجزا دارد و باید اجرا شود .
در صورت تغییر توقف رتبه ها از ۶ به ۴ تبصره ماده ۵ هم از ۴ به ۲ سال تغییر خواهد یافت.
فاصله بدو ورود به رتبه بندی با توجه به تحصیلات برای لیسانس دو سال، فوق لیسانس یک و نیم سال و برای دکترا یک سال باشد تا انگیزه‌ای برای جذب افرادی با مدارک بالا وجود داشته باشد.
آیا امتیازی برای مدارک بالا مانند دکترای تخصصی در استفاده از مزایا در لایحه وجود دارد ؟
حتماً از اول فروردین ۱۴۰۰ اجرایی شود و به قانونی ماندگار و رسمی تبدیل شود.

این گزارش حاکی است در ادامه آقا محمدی از بسیج فرهنگیان به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره و درخواست حذف محدودیت تعداد و درصد هر رتبه شد .
خانم قربان معاون وزیر اسبق هم با تایید موارد ذکر شده توسط کریمی نیا خواستار تعجیل در بررسی لایحه و تصویب آن شد.
خانم قاسمی یکی از بازنشستگان اموزش و پرورش خواستار نگاه ویژه و منصفانه به فرهنگیان شد.

به گزارش سخن معلم در ادامه این نشست مصلحی از انجمن اسلامی معلمان گفت: رتبه بندی باید دو جانبه دیده شود هم به ارتقای تعلیم و تربیت و هم به وضع معیشتی معلمان توجه کند تجربه تلخ هیئت علمی دانشگاه‌ها را مدنظر قرار دهیم تا کسانی که کاغذ بازی را بلد نیستند هم دیده شوند و رشد کنند.
در این جلسه توانا از فرهنگیان قم خواستار ایجاد انگیزه برای نیروهای اداری شد. ضرغامی از کانون تربیت اسلامی در خصوص اعمال مدرک دوم مطالبی را اشاره نمود.
به گزارش سخن معلم در ادامه نظرات اعضای حاضر ایمان‌زاده از کانون صنفی معلمان با تایید صحبت های دکتر کریمی و تعداد دیگری از اعضای جلسه گفت: گروهی نظرات معلمان را گرفته و با کمیسیون هم فکری کنند.
این خبر حاکی است سپس روشنفکر نماینده یاسوج در مجلس گفت:  بودجه رتبه بندی را از ۵ هزار میلیارد به ۱۵ هزار میلیارد تومان تبدیل کردیم و در بودجه ۱۴۰۰ آوردیم آموزش و پرورش را ملزم کنیم با حضور نمایندگان تشکل‌ها این لایحه را اصلاح کند.
اسماعیلی نماینده میانه در مجلس هم گفت: آموزش و پرورش باید تولید علمش را به رخ بکشد الان در آموزش و پرورش رکود داریم جایگاه ما در پرلز و تیمز اصلاً خوب نیست علت چیست؟ باید نسخه جدید و به روز پیچیده شود چرا باید محدودیت اعمال مدرک دوم داشته باشیم؟
وی افزود: الان ۱۹۷ هزار معلم کسری داریم تمام این نابسامانی ها به خاطر این بود که می‌خواستند آموزش و پرورش را ارزان در بیاورند ولی باید بدانند برای آموزش و پرورش باید هزینه کرد البته این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است برای رتبه بندی حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومن لازم است  ساماندهی نیروی انسانی باید جدی گرفته شود.
به گزارش سخن معلم در ادامه این نشست  بابایی نماینده ساری و عضو کمیسیون اجتماعی هم گفت: طبق بند(و) تبصره ۲ قرار شد ۶۱ هزار میلیارد تومان برای پرداختی به بازنشستگان تامین شود که در همین زمینه قرار شد با حضور صندوق بازنشستگی و آموزش و پرورش جلساتی داشته باشیم تا به انجام قانون ۹۰ درصد دریافتی بازنشستگان نسبت به شاغلین برسیم.
در انتها با جمع‌بندی کریمی فیروزجایی قرار شد تشکل‌ها موارد مورد نظر را از معلمان گرفته و جمع‌بندی کرده به ایشان بدهند تا با حضور نمایندگان کمیته آموزش مجلس و آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی و نمایندگان تشکل ها آخرین تغییرات اعمال و اجرا گردد.

لازم به ذکر است این جلسه با دعوت و هماهنگی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات در روز سه شنبه در محل دفتر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان تشکل های رسمی شامل جامعه اسلامی معلمان، سازمان معلمان ایران ،انجمن اسلامی معلمان ؛بسیج فرهنگیان ؛کانون صنفی معلمان ؛کانون تربیت اسلامی؛ نماینده ای از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به همراه تنی چند از کارشناسان آموزش و پرورش از تهران و شهرستان ها برگزار شد .

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *